(A2) Inverkan av strypning, 650cc hoj

alexanderweidemann

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2022
Hoj
Honda Cbr 650 R
Tja,

Tänkte skaffa till våren och ville fråga er hur en A2 strypning påverkar en 650cc hoj. Kört mc utomlands, en r6:a. Så om man kunde önskat så hade man kört ostrypt… Men självfallet, hojen måste strypas. Så är lite fundersam över vad som förblir. Påverkas accelerationen? Eller är det endast topphastigheten som sänks?

Uppskattar all input,
MVH
 
Både acceleration och toppfart minskas. Dvs långsammare att nå 0-100.
 
Beroende lite på hur strypningen sker, men generellt så kommer hojen att kännas lika stark upp till ett visst varvtal... Typ upp till 6000 rpm eller så. Sedan kommer aldrig effektkicken.
 
Tja,

Tänkte skaffa till våren och ville fråga er hur en A2 strypning påverkar en 650cc hoj. Kört mc utomlands, en r6:a. Så om man kunde önskat så hade man kört ostrypt… Men självfallet, hojen måste strypas. Så är lite fundersam över vad som förblir. Påverkas accelerationen? Eller är det endast topphastigheten som sänks?

Uppskattar all input,
MVH
Det enda strypta jag kört var en Kawa ER6.
Hojen kändes precis som man kan förvänta av en modern twin: Drar bra från låga varv men den "tappade på topp" så att säga.
Strypningen på den var i praktiken ett "stopp på gasreglaget", man kunde inte gasa fullt helt enkelt.
Absolut körbar, strypningen märktes inte om man inte plågade och försökte varva fullt eller hade extremt bråttom från 0-100.

Skulle kunna sammanfatta upplevelsen så här ungefär:
Effektkurvan planar ut märkbart före rödmarkeringen på varvräknaren.


Nu när jag tänker på det har jag kört en annan strypt också.
En äldre XJ600.
Den var strypt med brickor i insuget, körde den både med och utan strypning.
Ingen märkbar skillnad där om jag minns rätt.
Men då är jag ju också på god väg mot gubbe och får mina kickar på bana istället för på landsvägen, så vem är jag att kommentera sånt liksom... :)


Men för att besvara din fråga:
Ja, maximal acceleration påverkas om hojen är strypt.
Ja, toppfarten påverkas om hojen är strypt.
Orsaken är att strypningen sänker den maximala effekten.
Men det är så ofantligt liten del av tiden som du använder maxeffekt.
I praktiken märker du ingen skillnad annat än kanske 1% av tiden. Och knappt ens då.

Lite på samma tema, en som alltid utsökt pedagogisk genomgång av vad som krävs av en kompetent motorcyklist.
Det finns mycket att jobba på, förutom att vara snabbast 0-100. :)

 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top