Tja,
Tänkte skaffa till våren och ville fråga er hur en A2 strypning påverkar en 650cc hoj. Kört mc utomlands, en r6:a. Så om man kunde önskat så hade man kört ostrypt… Men självfallet, hojen måste strypas. Så är lite fundersam över vad som förblir. Påverkas accelerationen? Eller är det endast topphastigheten som sänks?
Uppskattar all input,
MVH
Det enda strypta jag kört var en Kawa ER6.
Hojen kändes precis som man kan förvänta av en modern twin: Drar bra från låga varv men den "tappade på topp" så att säga.
Strypningen på den var i praktiken ett "stopp på gasreglaget", man kunde inte gasa fullt helt enkelt.
Absolut körbar, strypningen märktes inte om man inte plågade och försökte varva fullt eller hade extremt bråttom från 0-100.
Skulle kunna sammanfatta upplevelsen så här ungefär:
Effektkurvan planar ut märkbart
före rödmarkeringen på varvräknaren.
Nu när jag tänker på det har jag kört en annan strypt också.
En äldre XJ600.
Den var strypt med brickor i insuget, körde den både med och utan strypning.
Ingen märkbar skillnad där om jag minns rätt.
Men då är jag ju också på god väg mot gubbe och får mina kickar på bana istället för på landsvägen, så vem är jag att kommentera sånt liksom...
Men för att besvara din fråga:
Ja, maximal acceleration påverkas om hojen är strypt.
Ja, toppfarten påverkas om hojen är strypt.
Orsaken är att strypningen sänker den
maximala effekten.
Men det är så ofantligt liten del av tiden som du använder maxeffekt.
I praktiken märker du ingen skillnad annat än kanske 1% av tiden. Och knappt ens då.
Lite på samma tema, en som alltid utsökt pedagogisk genomgång av vad som krävs av en kompetent motorcyklist.
Det finns mycket att jobba på, förutom att vara snabbast 0-100.