A2-Hoj!, vilken av dessa?

jonte03

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2021
Hoj
Ktm525 exc
Tjena, har nyss införskaffat mig en ktm 525 exc supermotard (har inge körkort än) men sneglar lite på en a2 strypt yamaha mt07, då jag vill kunna köra långt och mycket utan att oroa mig för motorhaveri och att bli helt pank, undrar då, hur jämför sig dessa två hojar? Acc, körglädje mm. Nån som har erfarenhet om dessa hojar? Och kommer jag tröttna på en strypt mt snabbt? Är ung och dum så bryr mig väldigt mycket om acc mm.? (kommer givetvis köra mt:en strypt, vet ju att den tar 525:an ostrypt men hur jämför sig den med strypning?) Är ny här:) skulle uppskatta svar. Med vänliga hälsningar Jonathan!
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Dom två hojarna är inte jämförbara.. Ktm 525 är i princip en tävlingshoj, den kräver mycket underhåll och är obekväm vid lansvägskörning. Yamaha MTO7, KAWA ER6 (z650), Suzuki sv650 är betydligt bekvämare vid lansvägskörning och har långa intervall mellan oljebyte och service. Mt07 är betydligt tyngre än ktm 525.
Det finns även ktm 690 duke eller Ktm690 smc som är encylindriga hojar som är bättre anpassad till lansvägskörning jämfört med ktm 525. Alla stora encylindriga motorer har betydligt mer vibrationer jämfört med flercylindriga motorer. En nackdel med encylindriga motorer är det liila varvtalsområdet där motorn går ryckfritt med "lite" vibrationer.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top