A2 från 75kw?

Nej, du försöker inte resonera dig fram till nåt öht. Du tycker att du resonerar sunt och vuxet och anser att reglerna inte gäller för dig för du är så jävla präktig. Du söker bara "burstöd" och du förstår inte varför det går så dåligt, du har ju så klockrena argument....

Hur polisen kommer att ställa sig till det kan du sluta fundera på. Gör dom en slagning på dig vilket dom gör första gången dom suger in dig och ser att du åker A2 så torskar du. Strypt eller inte spelar ingen roll.

Finns det öht 35kW strypningskit att få tag på till hojarna du tittar på och tänker du regbes hojen med reducerad effekt? Det är totalt hål i huvet, du hittar aldrig nån som vill köpa en sån hoj och det är pengarna i sjön, vet inte vad det kostar men 10% av din totala hojbudget på strypkit och reg.bes?

Och hittepå argumentet att du inte får plats på nåt annat än en fullkåpad 600.... Klura ut nåt nytt, det funkar inte. Men köp inte en för liten hoj. Där har du rätt, det ser skitlöjligt ut.

Lagen är en sak men du har mer att förlora nu än när du körde moppe. Hade dom tagit dig på moppe hade du troligtvis fått vänta på ditt lämplighetsintyg ett halvår eller år extra (det fick jag...). Att du skulle köra oförsäkrad är en sanning med modifikation, har du tecknat en försäkring så gäller den. Framförallt för att andra skall få ersättning om du kukar till det. Däremot kan efterspelet bli surt. Saftiga krav från ditt försäkringsbolag.

Trafikförsäkringen gäller, alltid, den är rätt hårt reglerad i lag. Men, halv och hel har iaf jag inte sett utan klausul om att föraren måste ha rättighet att framföra fordonet för att de ska gälla.

Vad gäller att göra slagningar så har ju polisens bilar börjat utrustas med ANPR som slår alla fordonskyltar det ser mot register. Vet inte om det samtidigt kollar ägaruppifter och jämför, men rent programmeringsmässigt är det en oerhört smal sak att göra det samtidigt, så, råkar man ut för en bil med det systemet med en 75kw hoj på 35kw, och en polis som faktiskt kan reglerna (om systemet inte varnar) så får man nog en pratstund oavsett hur lugnt man kör.

Last edited:
http://www.blocket.se/stockholm/Ducati_Monster_796_ABS_63764430.htm

Varsågod.

59,5kW
Samma bromsar som på en sporthoj

Kom igen nu grabben som måste ha sporthoj av säkerhetsskäl, resonera dig ur denna!

Jag får iofs säga att med mina 47:or så är det dåligt med plats för att ha fötterna som jag vill på en Ducati Monster. Nog det värsta jag provsuttit på den punkten faktiskt.

Och nu inte riktat till herr Balle:
Bromsarna på det mesta i hojväg sålänge det inte är glidare är ju fullt tillräckliga för att få fordonet att slå över framåt eller låsa framhjulet. Vill man ha bättre känsla går det att byta delar så man får det för inte jättemycket pengar. Fjädringen går också att åtgärda, även om fjädringen på ER6 och liknande hojar kanske kan lämna lite att önska i jämförelse med en ZX6R så är den ju fullt adekvat. ER6 är dessutom inget att rynka på näsan åt, se bara på vad som gjorts med dem i Speedster. Många literklubbor har fått skämmas i parc fermé där. :hihi

Jag får iofs säga att med mina 47:or så är det dåligt med plats för att ha fötterna som jag vill på en Ducati Monster. Nog det värsta jag provsuttit på den punkten faktiskt.

Jag får iofs säga att med mina 48-50 (varierar efter skotillverkare) så tänker jag inte ens på skillnaden mellan gathojar.
Enda jag har problem med är när jag kör cross på crossbana i uppväxlingarna.

:)

(Inte enbart för att trumfa dig med storleken :hihi Jag har faktiskt haft en M1100 och hade inget problem med den)

Last edited:
Jag får iofs säga att med mina 48-50 (varierar efter skotillverkare) så tänker jag inte ens på skillnaden mellan gathojar.
Enda jag har problem med är när jag kör cross på crossbana i uppväxlingarna.

:)

(Inte enbart för att trumfa dig med storleken :hihi Jag har faktiskt haft en M1100 och hade inget problem med den)

Haha, jag är snarare glad att det finns folk med större fötter, och hur det funkar hänger mycket på hur man vill ha dem placerade. Så bara fler att det var lite knepigt fler mig betyder det inte att det är det för alla med rekorderliga fötter. Bara tog upp det. :hihi
Sedan kan det dessutom funka alldeles utmärkt även för mig på äldre modeller.

Moster är ju trevliga maskiner, så jag hade inte haft något emot att ha en.

Tjena gott folk.

Jag börjar med att säga att ja, här kommer en till A2-tråd. Och nej, jag är inte dum i huvudet.

...

Jo, det är du. :smasha

Du och flera andra har redan svarat på din fråga. Vill du ha ett ännu säkrare svar så kontakta polisen och fråga om de kan tänka sig att se mellan fingrarna. Jag tror du vet vad svaret kommer att bli...

Du behöver också veta att de flesta sporthoj, speciellt 600:or, är byggda för förare som jag som är 170 cm, inte för förare som är 190 cm. De är inte byggda för att vara rymliga. Jag skulle säga att av mina hojar så är ER-6:an (som jag för övrigt köpte av en tävlingsförare som är runt 190 cm) rymligare än mina R1:or som är snäppet rymligare än CBR600F:en. Så om du tror att du skulle sitta bättre på en ZX-6r än en ER-6:a så kan du bli rejält överraskad. Med din längd och vikt kommer alla hojar att se "små" ut så länge du inte skaffar ett riktigt touringlok eller en HD, de hojarna får mig att se liten ut...

Bara av nyfikenhet:
Du tyckte att det var okej att köra 90 km/h på en trimmad moped med skräpbromsar, men du kan inte tänka dig att köra samma hastighet på en laglig A2-hoj med bra bromsar. Hur tänker du nu?

Köp en laglig A2-hoj, kör lagligt i två säsonger, minska risken att du fuckar upp ditt liv och för hela hojkollektivet. Det är mitt tips. :fakta

Kan folks skitnödiga attityd på detta forum bero på att denna skitfråga ställts tusen gånger nu och oavsett hur många gånger och påhittiga sätt som man ställer den på så är och förblir svaret alltid detsamma!

NEEEEEEEEJ DU FÅR INTE LOV! Du får helt enkelt inte lov att framföra fordonet. Hur svårt är det? Vad säger du i framtiden när gränsen för A är upphöjd till 28 istället för 24 pga. sånt här påhitt? :död Gör om gör rätt!

Tack på förhand.
Lite lustigt måste du ju hålla med om att det är. Frågan ställs tydligen så galet ofta, och ändå väljer du att svara på en annan..

Nej, du försöker inte resonera dig fram till nåt öht. Du tycker att du resonerar sunt och vuxet och anser att reglerna inte gäller för dig för du är så jävla präktig. Du söker bara "burstöd" och du förstår inte varför det går så dåligt, du har ju så klockrena argument....
Ok, men då hör jag av mig till dig när jag slås av en tanke i framtiden, så kan du fortsätta tala om för mig hur jag tänker och varför jag gör det.

Jag tycker du fått en mängd svar på din ursprungsfråga. Du frågar om polisen kommer bry sig för något som du tycker är en liten överträdelse. Det vet ju ingen svaret på egentligen, eller hur? Inte förrän du står där. Följer polisen lagen åker du dit.

Min egen personliga uppfattning är att trafikpoliser oftast är sakligt nitiska. Det finns alltid skrönor om att någon wheelat i 200 och sluppit undan med en klapp på axeln. Men jag tror nog att de allra, allra flesta åker dit. Så att tro att de stoppar dig, ser att du begtt lagbrott och inte gör något är nog inte troligt. Tror jag.
Exakt, det här är omöjligt att veta innan, och därför frågar jag vad folk tror. Tack för att du svarade med vad du tror, precis vad jag var ute efter. Även om det kanske inte var det svar jag hoppats på, så är det ett svar som får mig att komma närmre en lösning :tummenupp

Du behöver också veta att de flesta sporthoj, speciellt 600:or, är byggda för förare som jag som är 170 cm, inte för förare som är 190 cm. De är inte byggda för att vara rymliga. Jag skulle säga att av mina hojar så är ER-6:an (som jag för övrigt köpte av en tävlingsförare som är runt 190 cm) rymligare än mina R1:or som är snäppet rymligare än CBR600F:en. Så om du tror att du skulle sitta bättre på en ZX-6r än en ER-6:a så kan du bli rejält överraskad. Med din längd och vikt kommer alla hojar att se "små" ut så länge du inte skaffar ett riktigt touringlok eller en HD, de hojarna får mig att se liten ut...

Bara av nyfikenhet:
Du tyckte att det var okej att köra 90 km/h på en trimmad moped med skräpbromsar, men du kan inte tänka dig att köra samma hastighet på en laglig A2-hoj med bra bromsar. Hur tänker du nu?

Tack för mer input om storleken, med tanke på att det är ur det "problemet" allt kommer :tummenupp

Svar till dig och andra som pratat om storleken: Mitt dömande av vilka hojar som är små och stora har jag redan sagt att jag måste ändra på, eftersom jag tydligen har haft väldigt fel om vissa. Men mer input är ändå bra och gör allt mer nyanserat, tack.

Vad gäller frågan om moped vs A2. Jag hade visserligen overzise-bromsar på moppen. Men att jag tar upp bromsarna som ett exempel är bara för att det också ska finnas något bra med att köra en hoj som har lite för stark motor, "byta lite" eller hur man nu ska formulera det. Det är så jag har resonerat. EDIT: Det är alltså inte hastigheten eller effekten som är ursprungsproblemet, eftersom det ska strypas. Det är Storleken.

Jag har, som tidigare sagt, antagit vad gäller storlekarna. När jag har funderat på t.ex. er6 vs zx6 så har jag inbillat mig att zx6:s längre och en mer liggande ställning kommer fungera bättre, jämfört med att ha en er6 som kommer se ut som en fiddy. Lite överdrivet kanske, men för att visualisera.

Jag har inte sagt att detta är något som jag kommer att göra, jag väger helt enkelt för- och nackdelar emot varandra.

Last edited:
10365384_750082475034302_667870010653029963_o.jpg10379895_750081761701040_8815647215031245564_o.jpg
Såhär ser en 192 cm kluns ut på en gammal r6. Som synes är det kanske inte helt optimalt med plats, och då är det ändå ganska gott om utrymme på R6.
Vill du inte se lite för stor ut för hojen passar nog sporttourers bättre, men du kommer att stor ut på det mesta som sagt.
Har tyvärr inte några bilder av mig själv på en er6 men de känns rymligare än en r6 iaf.
Provsitt en hög med hojar för att känna efter hur du sitter, för ett första urval från det.

Jag har en intressant fråga: har du någonsin kört hoj TS?
Om du inte har det och skall ta A2 kortet så rekommenderar jag dig starkt o åka till närmaste hojbutik, provsitt lite olika hojar så får du en verklig uppfattning om hur hojarna känns o sitta på.
Effekten i en 35kw räcker gott o väl för o få en "holy shit" upplevelse första gången man kör en mc och man mot förmodan skulle dra full rulle.
Sedan försäkringar på en riktigt supersport.
Räkna med ca 20tusen per år i trafikförsäkring om du är i A2 ålder. kör du en riktig A2 hoj så kanske mellan 5-10tusen, det är en enorm skillnad, vi som har åldern inne för A får fortfarande riktigt dyra försäkringar på våra herrejösses-Maskiner, något man verkligen skall ta in i kalkylen av hoj köp och ägande.
Dessutom på sporthoj i den budgeten får du aldrig abs, på en A2 hoj i den budgeten kan du definitivt få abs

Jämfört med vad då?

Jag börjar med att säga att ja, här kommer en till A2-tråd. Och nej, jag är inte dum i huvudet.

Jämfört med Majsan, Tinkan och Tonkan vilka alla tre var levande bevis för att det finns en felande länk mellan människa och fiskmås...så kanske inte.

Men sådär mellan tummen och pekfingret och i största allmänhet...ja det är du. :fakta
Med viss reservation förstås, du kan ju ev. vara utmanad på något annat intressant sätt.:va

Det du är ute efter är inte ens hårklyverier eller fåfängt hopp om att administrativa fel skall hålla hela vägen utan en redan från början en förlorad sak. :fakta

Som "Atlas" så fint utryckte det i första säsongen av svenska gladiatorerna: Om man ska vara med och leka så måste man tåla reglerna.

Du har fått mängder av bra råd t.ex här av PeteR1 och på andra ställen.:Bugar

Och nej, det är väl egentligen ingen A2-tråd du startade? Eller hur...?
Det är en "Tror ni att polisen bryr sig om [valfri överträdelse här] tråd".

Last edited:
Min bror som är 2,03 tyckte han satt helt ok på min er6n, liiiite för liten men det var inga problem.
Tycker du att en er6 känns som en fiddy så kanske du ska köpa typ en goldwing istället, och eftersom du är så jäkla lång så slipper du ju köpa hiss för att komma upp på hojen, perfekt!

Jag är 5cm kortare än dig och inte ens mina 125or kändes särskilt små (klart mindre än en literklubba men ändå).

Min bror som är 2,03 tyckte han satt helt ok på min er6n, liiiite för liten men det var inga problem.
Tycker du att en er6 känns som en fiddy så kanske du ska köpa typ en goldwing istället, och eftersom du är så jäkla lång så slipper du ju köpa hiss för att komma upp på hojen, perfekt!

Jag är 5cm kortare än dig och inte ens mina 125or kändes särskilt små (klart mindre än en literklubba men ändå).
Jag har inte provat en er6 än, men jag har fått för mig att den är alldeles för liten. Att du och många fler som är mer eller mindre lika långa säger att den fungerar fint är ju såklart suveränt, då slipper jag allt annat strul. Vilket jag tyvärr tror att vissa inte har förstått att jag vill.

Jag har inte provat en er6 än, men jag har fått för mig att den är alldeles för liten. Att du och många fler som är mer eller mindre lika långa säger att den fungerar fint är ju såklart suveränt, då slipper jag allt annat strul. Vilket jag tyvärr tror att vissa inte har förstått att jag vill.

Du får ha i åtanke att det kommer en hord A2-frågor varje säsong som allesammans redan grundligt blivit besvarade flera gånger varje år så folk här är lite trötta på att svara på dem.
Din fråga är inte ny den heller. :hihi
Även om du faktiskt verkat ganska mogen i jämförelse med många tidigare som frågat så hinner de flesta inte längre än till ditt första inlägg innan de är allmänt upprörda. Det är både tiden på året och valet av ämne som gör folk lite extra krigiska.
Det är kanske lite hetsigt här på forumet, men det är å andra sidan folk som bryr sig också, och allmänt högt i tak, trots de ganska hårda tongångarna emellanåt.

Du får ha i åtanke att det kommer en hord A2-frågor varje säsong som allesammans redan grundligt blivit besvarade flera gånger varje år så folk här är lite trötta på att svara på dem.
Din fråga är inte ny den heller. :hihi
Även om du faktiskt verkat ganska mogen i jämförelse med många tidigare som frågat så hinner de flesta inte längre än till ditt första inlägg innan de är allmänt upprörda. Det är både tiden på året och valet av ämne som gör folk lite extra krigiska.
Det är kanske lite hetsigt här på forumet, men det är å andra sidan folk som bryr sig också, och allmänt högt i tak, trots de ganska hårda tongångarna emellanåt.
Jojo, det begriper jag med, och är helt ok med. Klart man slänger lite skit på nytt folk, det är så man gör. Ny på jobb, mc, forum, Lundsberg etc.

Jag har letat svar på denna fråga, men inte hittat något. Jag är ny här, men inte på forum över lag, och vet att folk som inte kan googla eller söka på forumet är irriterande.

Vad som irriterat mig i denna tråden är helt enkelt att man till stor del slängt skit p.g.a. och besvarat en fråga som jag inte ställt. Samt att man blir arg väldigt fort när någon på ett diskussionsforum inte håller med. Det blir inte mycket till diskussion om alla tänker lika.

Nu har du iaf fått svar :) Men yttrar man sina frågor på forum så får man räkna med att folk skriver vad dom vill o tycker oavsätt vad man själv vill ha svar på, just för att folk har egna åsiker om saker o ting och bryr sig och vill påverka andra människor för att vi är rädda om dom, och oss själva :tummenupp

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla