A2 från 75kw?

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Hoj
Obefintlig
Tjena gott folk.

Jag börjar med att säga att ja, här kommer en till A2-tråd. Och nej, jag är inte dum i huvudet.

Jag är medveten om att för att få köra en hoj med A2-kort så måste den strypas ner till 35kW från max 70. Dock får man så väldigt mycket mer hoj för pengarna om hojen råkar ha ca 75kW.

Hojen kommer ändå att strypas. Anledningarna till att jag ändå gärna köper t.ex. en cbr600 eller zx6r är många.

Jag är 193cm lång och väger 105-110kg. Det kommer inte att bli bra med t.ex. en er6-n, inbillar jag mig. För att hitta en större hoj som fortfarande är under 70kW så får jag då leta mig till sent -80 tidigt -90. Det är alltså sporthoj som är aktuellt, möjligtvis en sportig touring.

Hojarna blir alltså nyare, fräschare, bättre bromsar, m.m. om man siktar på ca 75kW.

Så, till frågan!
Tror ni att Poliser skulle bry sig så pass mycket om dessa 5-7 extra kW, som ändå är bortstrypta, att det kommer ställa till problem? Jag har mailat Transportstyrelsen och frågat om det fanns någon felmarginal eller liknande, men det är tydligen 70.0, inget tjaffs.

Det är svårt att strypa starkare motorer och få dem att gå bra, jag vet. Transports. har sagt sitt, jag vet. Nu handlar det om hur ni tror att man blir bemött utav Polis vid t.ex. rutinkontroller, eller när man nu kan komma i kontakt med varandra.

Frågan ställs inte för att se vilka chanser jag har att lura Polisen, utan snarare för att se om det är något som man kan se förbi, med tanke på t.ex. bättre bromsar. Aja, ni förstår.

Tack.

Det är väl större risk att de blir misstänksamma om de stoppar dig, ser att du har A2 men kör någon fräsig sporthoj som säkert går i ludicrous speed. Det kan ju inte gå ihop tänker de och så kanske de väljer att kolla lite extra. Stämmer inte hojen med vad du har tillåtelse att köra kan det säkert bli reprimand.

Jag har själv aldrig ägt en sporthoj jag har heller inte blivit stoppad annat än vid blåsning. Jag har uppfattningen att sporthojar blir stoppade oftare så det kanske är lite ökad risk som sagt.

tror du vet svaret själv, och du har nog bättre med plats för långa ben på t.ex en versys än på en zx6r

Inga problem, kör på bara. Några ynkliga kW hit eller dit vem skulle bry sig om det? Och skulle mot förmodan nån evil snut ändå bry sig så skriv ut denna tråden och visa dom så löser det sig garanterat. Jag är inte heller dum i huvet.

Varsego

Jag säger såhär. ska du köra en supersport på A2 kort som har mer än 70kw original så kommer väl Varken försäkring gälla samt det är alltid ovoligkörning.

Varför då strypa och slänga pengarna i sjön? det är som köra i 200 på motorvägen med ett fordon som bara går i 200 och tycka att då var de mer okej än att om fordonet hade kunnat göra 250.

:Förövrigt är det inte alls svårt o strypa hojar - Throttle stopp. there you go ;) dom går as bra, tills dom når önskad max effekt

Last edited:
En till sån här... Att folk orkar försöka fuska..

Ja, polisen bryr sig säkert om du blir kontrollerad.

Händer det någon olycka gäller INGA försäkringar för dig, + att du säkert åker dit på olovlig körning.

Varför ens försöka, väx till dig först.

Intressant var annorlunda ton det är mot tråden med CBR900 där pappret råkade säga att den var 45 kW eller vad det var.

Min första hoj var en 250 ninja. Satt väl inte helt optimalt, men hade inte problem att få plats med mina 192 cm egentligen.

Det hänger mycket på polisen om de kan reglerna, är det en trafikpolis som stannar dig kan du räkna med att de kan den, och om de inte är på bra humör och du skött dig kommer du nog åka dit på det.
Det du nog bör oroa dig för är att försäkringarna inte gäller så värst bra vid olovlig körning. Och det, ihop med att många lägger första hojen är en dålig kombination.

om polisen bryr sig lr inte skulle ja skita fullständigt i. de jobbiga är ju om du orsakar en olycka och försäkringsbolaget märker att du kör en hoj du inte får framföra.

ta en titt på yamaha MT-07, ja har kört en sådan en och en halv sommar och den var riktigt skön. en del längre personer säger att det funkar bra trots att den är liten. ska va ja läst i en annan tråd här vara den snabbaste A2 hojen på marknaden (0-100). ska inte va allt for stor skillnad på strypt och ostrypt annat än högre hastigheter. vist du får bara 2 cylindrar och går miste om ljudet ifrån radfyran. men du får en bra mycket kvickare hoj. sen är dom ju sjukt snygga också när man byter skylthållaren bak.

Inga problem, kör på bara. Några ynkliga kW hit eller dit vem skulle bry sig om det?
För att vara ärlig: Ja, lite så tänker jag, och tvivlar starkt på att jag är ensam. Speciellt när dessa ändå kommer att vara bortstrypta.

tror du vet svaret själv, och du har nog bättre med plats för långa ben på t.ex en versys än på en zx6r
På en Versys blir det så väldigt upprätt körställning, känns det som.

Jag säger såhär. ska du köra en supersport på A2 kort som har mer än 70kw original så kommer väl Varken försäkring gälla samt det är alltid ovoligkörning.

Varför då strypa och slänga pengarna i sjön? det är som köra i 200 på motorvägen med ett fordon som bara går i 200 och tycka att då var de mer okej än att om fordonet hade kunnat göra 250.

:Förövrigt är det inte alls svårt o strypa hojar - Throttle stopp. there you go ;) dom går as bra, tills dom når önskad max effekt

Jag känner ändå att det är någon slags skillnad på fel och fel. Moppepojke som trimmar lite men kör försiktigt, go for it. Köra ostrypt literklubba på A1 eller A2 och skita i andra trafikanter, det gillas inte.

En till sån här... Att folk orkar försöka fuska..
*klipp*
Varför ens försöka, väx till dig först.
"Frågan ställs inte för att se vilka chanser jag har att lura Polisen, utan snarare för att se om det är något som man kan se förbi, med tanke på t.ex. bättre bromsar."

Shit, förlåt för att jag försöker fuska åt mig bättre bromsar och en inte så sliten motor. Och självklart ska jag växa upp och lägga av med säkerhetstänk, speciellt på mc där man ändå aldrig pratar om sånt annars. Juste attityd btw :tummenupp

EDIT:

Så sant, men i det här fallet är de ju klart olagligt, i de andra fallet så är det lagligt tills motsatsen är bevisad skulle jag nog tro :tummenupp
Där handlade det om hur man solklart begått ett brott eller inte. I min mening så skulle alla här gjort det, men inte någon som inte är intresserad av motorer.

Nu gäller frågan om man kan anta att Polisen resonerar som personer eller lagböcker. Som lagbok är det ju svart på vitt.

Last edited:
Blir du stoppad av en trafikpolis så ser dom direkt att du kör olagligt. Ursprungseffekten står i regbeviset och framgår direkt när dom kollar hojen på datorn. Varför försöka......

Tta en titt på yamaha MT-07,........
Nu ligger just den en bit utanför min budget. Jag hade inte trott att det skulle passa bra, så det är ju bra att veta iaf. Jag kanske inte ska vara så hård på storleken.

Blir du stoppad av en trafikpolis så ser dom direkt att du kör olagligt. Ursprungseffekten står i regbeviset och framgår direkt när dom kollar hojen på datorn. Varför försöka......
Igen, jag försöker inte lura Polisen. Jag vet att det står tydligt, och att man med absolut största sannolikhet kommer att kolla det så fort man inser att jag har A2.

Funderingen är helt enkelt om det är något som man bortser ifrån, eftersom det är så pass liten skillnad, och innebär att hojen har t.ex. bättre bromsar.

F.ö. är jag förvånad över vilken skenhelighet som uppstår så fort någon har funderingar kring A2. Visst, man kan vara less på nykommlingar (på forum, och vägar) som ställer till det. Men när man tydligt ser att någon har en fundering som kan innebära något bra så har ingen någonsin gjort egna tolkningar, eller brutit mot lagen när man själv insett att det gick bra. Tråkigt.

EDIT: Läste nyligen en tråd med väldigt många nöjda historier om hur polisen vinkat, klappat folk på axeln, skrivit lägre hastigheter på böter etc. Det är ju skittrevligt om sånt händer, så länge det inte händer någon annan.

Last edited:
Min första hoj var en 250 ninja. Satt väl inte helt optimalt, men hade inte problem att få plats med mina 192 cm egentligen.
Jag är iofs bara 190 cm, men min första hoj var en Suzuki RG125 Gamma med 25 ystra shetlandsponnyer. Allt går med lite vilja, och den nya generationen verkar lite bortskämda.

"Nu gäller frågan om man kan anta att Polisen resonerar som personer eller lagböcker. Som lagbok är det ju svart på vitt."

- Poliser i tjänst "resonerar" inte, dom gör sitt jobb som dom är utbildade för, och som vi betalar dom att sköta. I annat fall begår dom tjänstefel, och riskerar att få sparken. Hur "troligt" är det.

Vad dom gör/tycker/resonerar, om på sin fritid är en helt annan sak.

"Intressant var annorlunda ton det är mot tråden med CBR900 där pappret råkade säga att den var 45 kW eller vad det var.

- "Pappret", i det fallet var REGISTRERINGSBEVISET.
Det visar "fakta" om varje fordon, är utställt av Transportstyrelsen och är specifikt för varje fordon.
Det "råkar" inte säga nånting, utan det gäller för just det fordon som det beskriver.

OM du kan REGISTRERA om en 75Kw's hoj till 35Kw och få detta inskrivet i Registreringsbeviset så är det det som gäller.
Men nu säger ju reglerna annat, så det är inte speciellt troligt att det går att göra.

/KentW

Jag är iofs bara 190 cm, men min första hoj var en Suzuki RG125 Gamma med 25 ystra shetlandsponnyer. Allt går med lite vilja, och den nya generationen verkar lite bortskämda.
190 cm lång och rullar runt på en Honda cbr125r med hela 13 hästar, går bara man vill.

Till ts, varför inte kolla på hojar som passar a2? Finns ju till exempel Honda cbr650f (64kw) och Suzuki gsx650f (63kw). Finns fler om man letar lite noggrannare.

Till ts, varför inte kolla på hojar som passar a2? Finns ju till exempel Honda cbr650f (64kw) och Suzuki gsx650f (63kw). Finns fler om man letar lite noggrannare.

För att min budget är max 40.000. Bortser man då ifrån de mindre hojarna, som t.ex. er6-n så blir det inte nyare än ca -00. Inte som jag har hittat iaf. Någon enstaka Honda Hornet, som är på 69kW, och vad jag tror är hyffsad storlek.

För att min budget är max 40.000. Bortser man då ifrån de mindre hojarna, som t.ex. er6-n så blir det inte nyare än ca -00. Inte som jag har hittat iaf. Någon enstaka Honda Hornet, som är på 69kW, och vad jag tror är hyffsad storlek.
http://www.blocket.se/vi/65450676.htm
Det är lite fel säsong för begmarknaden.
Har du provsuttit/provkört er6 och liknande eller antar du bara att de inte kommer funka? Annars så gör det. Den här sidan kan ge lite uppfattning om hur sittställning kommer vara, http://cycle-ergo.com/.

http://www.blocket.se/vi/65450676.htm
Det är lite fel säsong för begmarknaden.
Har du provsuttit/provkört er6 och liknande eller antar du bara att de inte kommer funka? Annars så gör det. Den här sidan kan ge lite uppfattning om hur sittställning kommer vara, http://cycle-ergo.com/.

Ah, 600 har jag kikat på. 650 blir för nytt och dyrt.
Jag antar. Jag har inte flyttat hem till Sverige än, men det lär ske inom några månader. Självklart ska det provsittas som bara den då, men man gallrar ju gärna innan :P

Tack för länken, och inställningen att du försöker hjälpa till :tummenupp

Många här inne har gått den långa vägen: 125, 250, 400, 750 - alltså vuxit in i MC-rollen steg för steg och hisnat över spänningen att grensla ett nytt effektmonster när man väl vant sig vid det gamla.

Jag bryr mig än idag inte om jag får plats eller inte på mina hojar.
Körglädjen, eller rättare sagt: glädjen över att få köra är viktigare än komforten.

...men det klart, sedan har vi aspekten "man ser dum ut på hojen" när den är lite för liten.
Jag tycker dock att det borde vara mer pinsamt att kliva in bak i polisbil och försöka förklara hur man tänkte när man medvetet valde en hoj man inte få lov att köra.

TS, ledsen att vara taskig mot dig - som ny och allt, men vad fan: hur länge skall du köra A2?
2 säsonger? Om du tror att du skall hitta den perfekta hojen för just dig redan nu som A2-förare så är du grymt fel på det.

Jag letar fortfarande - och finner glädje i varje byte! :hihi

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back