A1 behörighet ( ? )

AnesThesiA DeZ

Högt uppsatt medlem i slöar-föreningen..
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Kawasaki KX125 -92 enduro
Ja nu är det ("BARA") 1 år kvar tills jag är 16 och får ta A1 :tummenupp
MEN...jag har lite funderingar!
Jag ska förmodligen sälja min cross jag har nu och köpa en redan e-reggad hoj, är det billigare tror ni / vet?
vad kostar "ungefär" en rätt billig försäkring? hört att det e väldigt dyrt :(
och vad behöver man mer?
HUR mycket kommer det kosta?

är det värt dom där 2 extremt roliga åren tills man får ta tung-begränsad? är det verkligen värt det? :rolleyes:


(tänkte att 125 forumet e rätt men det är ändå mest "almänna frågor"



vi ses :hej
 
AnesThesiA DeZ skrev:
Ja nu är det ("BARA") 1 år kvar tills jag är 16 och får ta A1 :tummenupp
MEN...jag har lite funderingar!
Jag ska förmodligen sälja min cross jag har nu och köpa en redan e-reggad hoj, är det billigare tror ni / vet?
vad kostar "ungefär" en rätt billig försäkring? hört att det e väldigt dyrt :(
och vad behöver man mer?
HUR mycket kommer det kosta?

är det värt dom där 2 extremt roliga åren tills man får ta tung-begränsad? är det verkligen värt det? :rolleyes:


(tänkte att 125 forumet e rätt men det är ändå mest "almänna frågor"



vi ses :hej
Innan jag köpte min 125a så var jag bergsäker på att försäkringarna skulle vara skyhöga men tvärtemot, de är förvånansvärt billiga..
Jag betalar 2238kr per år för min Cagiva Mito -95 helförsäkring.

Du behöver ju inte mer än försäkringen och kortet för att få köra men det är lika bra att köpa skinnställ, stövlar, hanskar osv. redan nu för det kan man ju använda även när man har tyngre mc i framtiden...

Min kostnadslista för ALLT:
Motorcykel 30000kr
Kortet (inkl. 10 körlektioner & inskrivning och prov osv.) 7000kr
Skinnställ 6000kr
Stövlar 895kr (begegnade)
= 43895kr

Hanskar och hjälm hade jag sen tidigare

//kaZmur
 
Jaoo de klart de är värt de! De är ju bra att börja från början! Om du int ska köra lätt MC dom där 2 åren hur ska du ta dig fram då? Epa? Moped? Cykel? lätt MC är ju kung jämfört me dom där!

Min kostnads lista!

Aprilia RS 125 30000:-
Körkortet 1010:-

Sen köpte jag spretans nytt Alpinestars ställ, skor, handskar och riktig hjälm har ju int behövt gjort de men de kan jag ju ha många år framöver så de var lika bra!

exkl: stället 31010:- och en hel massa nöje!
 
Texx skrev:
Om du int ska köra lätt MC dom där 2 åren hur ska du ta dig fram då? Epa? Moped? Cykel? lätt MC är ju kung jämfört me dom där!
QUOTE]

Absolut, Moped - Bli omkörd av allt o alla o ändå inte köra lagligt? Nahh

A-Traktor/Epa - Skitskoj, en egen bil! Som du får köra 30 med? Bläää (Men ändå det enda egentliga alternativet)

Cykel - Visst inte bara 30 som gäller men oandra sidan... Orka?

:Bugar LÄTT MC! Visst gäller 30 ibland även här, men vid nästa hastighetskylt är det bara att gasa lite till (lagligt dessutom). Bara att inse att Hojfolket är gatans kungar. Tveka inte ens! :tummenupp
 
AnesThesiA DeZ skrev:
Ja nu är det ("BARA") 1 år kvar tills jag är 16 och får ta A1 :tummenupp
MEN...jag har lite funderingar!
Jag ska förmodligen sälja min cross jag har nu och köpa en redan e-reggad hoj, är det billigare tror ni / vet?
vad kostar "ungefär" en rätt billig försäkring? hört att det e väldigt dyrt :(
och vad behöver man mer?
HUR mycket kommer det kosta?

är det värt dom där 2 extremt roliga åren tills man får ta tung-begränsad? är det verkligen värt det? :rolleyes:


(tänkte att 125 forumet e rätt men det är ändå mest "almänna frågor"



vi ses :hej
Självklart är det värt att ta A1-kort, lyckligare 16-åringar får man leta efter :)

Sen kan du se det som början till ett A-kort. När du närmar dig 18 är det bara att ringa till vägverket och beställa första bästa tid efter 18-årsdagen. Teorin har du redan avklarad och trafiken kan du redan, så en uppkörning räcker. Mitt tunga kort gick på max 800 spänn. Eftersom jag redan hade lätt innan så var det bara uppkörning och tillverkning av kort som kostade.
 
Förresten, min dt125r har jag för mig gick på runt 600 spänn att halvförsäkra 1997. Det lär va lite dyrare idag, men några enorma summor är det inte frågan om (drygt dubbla kanske).
 
Det är helt klart värt att ta A1, Synd att jag tog det när jag var 17 men jag tvekar INTE en sekund att jag tog det!Är mitt bästa beslut jag nånsin tagit :D
Säger bara Go for it, kid!!!!:banana
 
jag blir så glad när jag hör dallt det här!
nu är det ett självklart val :)

tackar alla som svarat, mycket bra info!! :hej
 
Out_Spinner skrev:
Men hur kul är det med en Enduro reggad maskin i trafiken?

SKIT KUL! :yoparty


man få börja övningsköra när man e 16, hur lång tid tar det att övningsköra tills man "får" ta kortet? om jag övningskör med farsan...

och är skrivningen svår? vad ska man veta :confused:
vill veta det!

hej hej! :hej :tungan
 
Du får ta kortet direkt om du vill, behöver inte ens testa hojen, men det gäller ju att klara det :tungan
Ett par timmar i teoriboken/dataprogramen så klarar man teorin galant!

Även om bara en bråkdel av boken kommer på provet har du användning av det hela livet, så skit i provet. Lär dig boken, då kan du provet.
Du kan ju ta teoriprovet innan du fyllt 16, då har du även kunskaperna när du sätter dig på hojen och börjar övningsköra.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top