A-Begränad.

LimpKoRn

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Hoj
KTM EXC 525
Tja allihopa. Jag har letat som fan nu på nätet men jag hittar inte.

Min fråga är: Jag håller på att skaffa A-begränsat körkort, och de vill säga att jag kan köra en MC på 25kW. Kan jag köra en KTM 525 exc SM då ?

Om inte, finns det några andra coola Supermotarder jag kan köra ? Ge förslag !

Mvh / Rickard

LimpKoRn skrev:

Min fråga är: Jag håller på att skaffa A-begränsat körkort, och de vill säga att jag kan köra en MC på 25kW. Kan jag köra en KTM 525 exc SM då ?

Mvh / Rickard

det spelar väl ingen roll vad du kör! så länge den är 25 kw. det är så jag har fatta det! tog ju mitt A-begränsat körkot nu i sommar! :)

lånar lite om detär okej! vad händer om polisen ser att man inte kör på en mc som inte är på 25kw?? händer de nåt eller får man bara böter?

Det räcker att hojen är strypt oavsett om det är 400cc eller 1500cc. Men det känns ju konstigt att köpa en R1 med 175hk för att strypa ner den te 36hk :) haha! Känns inte som hojen kommer till sin fulla rätt. Men det finns hojar på blocket som är färdigstrypta å klara. bara att börja böörna!.:tummenupp

Edit: Om man inte har behörigthet till den hojen man framför så åker man givetvis dit för olovling körning så som du hade gjort om du kört bil utan körkort. Så man skall hålla sig till sin behörighet. Så enkelt är det. Sen om en hoj dessutom är inreggad på 25kw å har 150hk så kan det bli tråkiga påföljder. I form av om besiktning å grejer.

mvh MAr

Last edited:
LimpKoRn skrev:

Mvh / Rickard

Beror på om du tänkt strypa eller inte.
Enligt mitt regbevis så har min 39kW, så då går det ju inte.

Honke skrev:
det var smart där ;Dhaha...

ja men du försvår väl vad jag vill komma fram till :D om man åkte fast på en mc med 67kw eller mindre :D

Jo, jag känner mig på hugget idag :banana

Saken är den att polisen bryr sig inte särskillt mycket om du kör strypt eller inte....men om du krockar och har full effekt i hojen så är chansen för ersättning ganska liten...eller fb kollar nästan aldrig strypningen heller, men kanske om du har otur= för din egenskull ska du köra stryp :tummenupp t.

Bee skrev:
Jo, jag känner mig på hugget idag :banana

Saken är den att polisen bryr sig inte särskillt mycket om du kör strypt eller inte....men om du krockar och har full effekt i hojen så är chansen för ersättning ganska liten...eller fb kollar nästan aldrig strypningen heller, men kanske om du har otur= för din egenskull ska du köra stryp :tummenupp t.

Om man kör ostrypt och fullförsäkrat är man ju helt fri enligt den teorin eller? :tungan

Jag gör det iaf :)

Det är inte säkert att den får vara på 25 kw. Det har att göra med vikten/effekten. Högst 25kw och effekten får inte överstiga 0.16kw/kg lr ngt sådant, så om du ska ha 25kw måste hojen väga minst 156 kg lr vad det blir, annars blir max tillåtna effekt lägre.

min fzr väger ju 210kg har jag för mig :D men det är så mycket dynga man måste göra! köpa strypning & sen ska man reg besikta dom! sen efter 2 sommrar så får man köra tungt! känns som nån slöseri med pengar! men det är ju bra om man fick köra lagligt md :)

hade tur att hitta en hoj som var strypt och brickorna fick jag i handen. Nu ligger de och rostar i garaget :tomten

Skeebum skrev:
Beror på om du tänkt strypa eller inte.
Enligt mitt regbevis så har min 39kW, så då går det ju inte.

Har hört att endel firmor skriver intyg på sånna hojar utan att egentligen göra något eftersom skillnaden är obetydlig i princip.

lorkan skrev:
Det är inte säkert att den får vara på 25 kw. Det har att göra med vikten/effekten. Högst 25kw och effekten får inte överstiga 0.16kw/kg lr ngt sådant, så om du ska ha 25kw måste hojen väga minst 156 kg lr vad det blir, annars blir max tillåtna effekt lägre.

undrar om dom har tänkt på förarvikt när dom tagit fram det patetiskt låga vikt/effekt förhållandet?
Lastbil får jag köra vid 18års ålder, likaså bil med obegränsat med effekt. :kocko

Messiah skrev:
undrar om dom har tänkt på förarvikt när dom tagit fram det patetiskt låga vikt/effekt förhållandet?
Lastbil får jag köra vid 18års ålder, likaså bil med obegränsat med effekt. :kocko

det har jag inte tänkt på :) att man får köra vilken bil man vill! spelar ingen roll hur många hästar det är, :Dhaa

Messiah skrev:

Vet det är korkat. Fast det är nog lyckat. Innan lagen kom fanns det runt 20 000 personer i sverige med A1-behörighet.IDag finns det runt 2 000. Så olyckorna har nog minskat. Dock känns det lite trist att knappt kunna hålla motorvägsfart (även om det suger att köra där), fast, man kan alltid ostrypa. Det är kul . :tummenupp

Messiah skrev:

Det är ju så att om man har mycket att köra med så kör man oftast betydligt aggresivare än om man har liten effekt. Tvivlar starkt på att den som har 500+ hk i sin bil kör lagligt.

Effektgränsen på mellanklassare är som sagt löjligt låg.

Tänk dig att du har en bil med typ 260hk ( ca 0,16kW/kg) hur skulle du köra med en sån :tungan

Ogre skrev:
Det är ju så att om man har mycket att köra med så kör man oftast betydligt aggresivare än om man har liten effekt. Tvivlar starkt på att den som har 500+ hk i sin bil kör lagligt.

Effektgränsen på mellanklassare är som sagt löjligt låg.

Tänk dig att du har en bil med typ 260hk ( ca 0,16kW/kg) hur skulle du köra med en sån :tungan
En bil med 260hk är inte lika fjantig som en hoj med 34hk

De som har bestämt reglerna tror säkert att en hoj med 34hk
går som en bil med 260hk, visst hade det stämt så hade man ju kunnat köra
hojarna så, men nu är det tyvärr inte så.

LimpKoRn skrev:

Mvh / Rickard

Du får betala för full effekt på alla försäkringsbolag även om hojen är strypt till 25kW så skit i att köra strypt. Köp en hoj som du vill ha istället :)

Krills skrev:
Du får betala för full effekt på alla försäkringsbolag även om hojen är strypt till 25kW så skit i att köra strypt. Köp en hoj som du vill ha istället :)

skitsmart! ponera att killen kör på någon som blir svårt invalidiserad. vad händer då? jo, han får punga med dom pengarna som hans fb annars hade betalat åt honom. om jag inte minns fel är det den summan som inte försäkringskassan betalar. man pröjsar typ killens lön varje månad så att hans familj kan försörjas. kan bli miljoner. man får pröjsa tills man dör eller att killen dör.
eller var du ironisk? :confused:
Ågga

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!