95db Kan insats reducera tillräckligt för bana?

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Om min R1:a har link med slip on, är det rimligt att tro en ljuddämparinsats skulle sänka ljudet tillräckligt för bana.

Tycker det är lite meckigt att byta till orginal med katalysator för bankörning, då jag gärna har det där lilla extra ljudet till vardags som annat system ger.

Pröva och mät, låter som ett alternativ, men, Nä, för jag har ingen insats och vet det sitter många i det här forumet som är så jävla duktiga o säkert kan ge mig en fingervisning i rätt riktning i frågan. R-11 Yoshimura m link, på en -22:a R1.
Tackar på förhand
" Å hej, förresten, säsong snart"
 
Vilket Slip-On är det ?
Ofta finns dB-killer som passar.
Och får du svart flagg så tar du det lite lättare med gasen på rakan (kanske prova högre växel ?)
och som reserv har du med diskbollar av "stålull" att trycka in före dB-killern.
Börja med en diskboll, kan räcka.
 
Vilket Slip-On är det ?
Ofta finns dB-killer som passar.
Och får du svart flagg så tar du det lite lättare med gasen på rakan (kanske prova högre växel ?)
och som reserv har du med diskbollar av "stålull" att trycka in före dB-killern.
Börja med en diskboll, kan räcka.
Att bara "köra lite långsammare" är lättare sagt än gjort, eller att skicka i andra växlar, det låter bra i teorin, men inte när man passerar apex och rakan öppnar upp sig.
Diskbollar är kanske funkis på besiktningen, men inte att köra med. Vill du ligga precis bakom när den får för sig att tryckas igenom dämparn med fullgas och mitt i effektpuckeln? Nej just ja, man ska ha tresekundersregeln även på bana...
 
Att bara "köra lite långsammare" är lättare sagt än gjort, eller att skicka i andra växlar, det låter bra i teorin, men inte när man passerar apex och rakan öppnar upp sig.
Diskbollar är kanske funkis på besiktningen, men inte att köra med. Vill du ligga precis bakom när den får för sig att tryckas igenom dämparn med fullgas och mitt i effektpuckeln? Nej just ja, man ska ha tresekundersregeln även på bana...
Är det fråga om racing håller jag med dig "köra lite långsammare" funkar inte. Är det fråga om bandagar funkar det för mig. Är väl inget kul gasa ifrån med en Busa på rakan tycker jag. Roligare låta "dom" försvinna och försöka vara ikapp igen efter alla kurvorna. Men det är jag.
Vad det gäller diskboll så ska den givetvis vara innanför / före en dB-killer. Så diskbollen blir kvar i Slip-onet. Första insats dB-Killer, räcker inte dB-killern, en diskboll innanför / före dB-killern.
Jag tvivlar på att en diskboll kan passera ut genom en en dB-killer .....
Vad det gäller
Högre växel
Inte gasa fullt ut på rakan
Inte ligga i klunga ut på rakan
så är det tipps jag hört av arrangörer på bandagar.
Och det har funkat. För tror ingen har blivit svartlistad för gott på de bandagar jag kört.
 
Last edited:
En sån här kan nog hjälpa till
Ska vara ok för bana åtminstone tillsammans med semi-decat. Om det håller för full decat låter jag vara osagt.

Obs att kombinationen hyfsat stor motor med mycket effekt, liten ljuddämpare och lågt ljud gifter sig inte. Att proppa massa skit i en liten burk kommer medföra att den går som skit och går man all in kan den ta skada med.

 
Det skrattas åt förslaget om en Biltema ljuddämpare men det var inga skratt i den här tråden 2017 åt ljuddämparen i inlägg #24 och #25.
Och vilken ljuddämpare är det ? Jo
Jag gissar turbon tar så mycket så det räcker med den "lilla" från Biltema.
 
Tack alla!
Om jag inte hittar en insats som räcker till, så känns alternativet att byta slip on för bandagar som en fullt rimlig lösning, i jämförelse mot att montera på/ av hela orginal systemet.

Har även sett dubbla i serie, men tror det kan bli svårare till befintligt system.Screenshot_2024-03-15-23-34-46-673_com.facebook.katana-edit.jpgbild: okänd
bild: Ej min hoj ( snygg lösning)
 
Vilket Slip-On är det ?
Ofta finns dB-killer som passar.
Och får du svart flagg så tar du det lite lättare med gasen på rakan (kanske prova högre växel ?)
och som reserv har du med diskbollar av "stålull" att trycka in före dB-killern.
Börja med en diskboll, kan räcka.
Yoshimura R-11
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top