95db Kan insats reducera tillräckligt för bana?

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Om min R1:a har link med slip on, är det rimligt att tro en ljuddämparinsats skulle sänka ljudet tillräckligt för bana.

Tycker det är lite meckigt att byta till orginal med katalysator för bankörning, då jag gärna har det där lilla extra ljudet till vardags som annat system ger.

Pröva och mät, låter som ett alternativ, men, Nä, för jag har ingen insats och vet det sitter många i det här forumet som är så jävla duktiga o säkert kan ge mig en fingervisning i rätt riktning i frågan. R-11 Yoshimura m link, på en -22:a R1.
Tackar på förhand
" Å hej, förresten, säsong snart"
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vilket Slip-On är det ?
Ofta finns dB-killer som passar.
Och får du svart flagg så tar du det lite lättare med gasen på rakan (kanske prova högre växel ?)
och som reserv har du med diskbollar av "stålull" att trycka in före dB-killern.
Börja med en diskboll, kan räcka.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vilket Slip-On är det ?
Ofta finns dB-killer som passar.
Och får du svart flagg så tar du det lite lättare med gasen på rakan (kanske prova högre växel ?)
och som reserv har du med diskbollar av "stålull" att trycka in före dB-killern.
Börja med en diskboll, kan räcka.
Att bara "köra lite långsammare" är lättare sagt än gjort, eller att skicka i andra växlar, det låter bra i teorin, men inte när man passerar apex och rakan öppnar upp sig.
Diskbollar är kanske funkis på besiktningen, men inte att köra med. Vill du ligga precis bakom när den får för sig att tryckas igenom dämparn med fullgas och mitt i effektpuckeln? Nej just ja, man ska ha tresekundersregeln även på bana...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att bara "köra lite långsammare" är lättare sagt än gjort, eller att skicka i andra växlar, det låter bra i teorin, men inte när man passerar apex och rakan öppnar upp sig.
Diskbollar är kanske funkis på besiktningen, men inte att köra med. Vill du ligga precis bakom när den får för sig att tryckas igenom dämparn med fullgas och mitt i effektpuckeln? Nej just ja, man ska ha tresekundersregeln även på bana...
Är det fråga om racing håller jag med dig "köra lite långsammare" funkar inte. Är det fråga om bandagar funkar det för mig. Är väl inget kul gasa ifrån med en Busa på rakan tycker jag. Roligare låta "dom" försvinna och försöka vara ikapp igen efter alla kurvorna. Men det är jag.
Vad det gäller diskboll så ska den givetvis vara innanför / före en dB-killer. Så diskbollen blir kvar i Slip-onet. Första insats dB-Killer, räcker inte dB-killern, en diskboll innanför / före dB-killern.
Jag tvivlar på att en diskboll kan passera ut genom en en dB-killer .....
Vad det gäller
Högre växel
Inte gasa fullt ut på rakan
Inte ligga i klunga ut på rakan
så är det tipps jag hört av arrangörer på bandagar.
Och det har funkat. För tror ingen har blivit svartlistad för gott på de bandagar jag kört.
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
En sån här kan nog hjälpa till
Ska vara ok för bana åtminstone tillsammans med semi-decat. Om det håller för full decat låter jag vara osagt.

Obs att kombinationen hyfsat stor motor med mycket effekt, liten ljuddämpare och lågt ljud gifter sig inte. Att proppa massa skit i en liten burk kommer medföra att den går som skit och går man all in kan den ta skada med.

 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det skrattas åt förslaget om en Biltema ljuddämpare men det var inga skratt i den här tråden 2017 åt ljuddämparen i inlägg #24 och #25.
Och vilken ljuddämpare är det ? Jo
Jag gissar turbon tar så mycket så det räcker med den "lilla" från Biltema.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Tack alla!
Om jag inte hittar en insats som räcker till, så känns alternativet att byta slip on för bandagar som en fullt rimlig lösning, i jämförelse mot att montera på/ av hela orginal systemet.

Har även sett dubbla i serie, men tror det kan bli svårare till befintligt system.Screenshot_2024-03-15-23-34-46-673_com.facebook.katana-edit.jpgbild: okänd
bild: Ej min hoj ( snygg lösning)
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Vilket Slip-On är det ?
Ofta finns dB-killer som passar.
Och får du svart flagg så tar du det lite lättare med gasen på rakan (kanske prova högre växel ?)
och som reserv har du med diskbollar av "stålull" att trycka in före dB-killern.
Börja med en diskboll, kan räcka.
Yoshimura R-11
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top