95 oktanig V-power

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
395_2011-04-28-crops0501.jpg


Inget nytt under solen, allt är redan gjort en gång och förkastat, de dissade det då. :D

10% alkohol precis som e10!

Men vad har det för verkan på effekten och motorn när det börjar handla om 10% etanol som i e10 istället för 5% som i 95 och 98 oktan? Förutom att det kan vara mer aggresivt mot gamla packningar och torra slangar? Får bränslet sämre verkningsgrad och blir det "sämre"? Blir ju högre oktan ju mer etanol det är i men det måste ju finnas en gräns hur mkt man kan blanda i för att höja oktanet innan bränslet blir "sämre"?

Tankar alltid v-power ( Iallfall i mina egna fordon:) ) för att det känns "renare" och tycker att man märker skillnad, svarar bättre.
Inte lika mkt på bilen som på hojar men ändå skillnad.

Det luktar godare också och bara det är ju värt några kronor mer:)

Men vad är det egentligen för skillnad som gör att det är "renare" och bättre än andra bränslen ni som är experter? Om det nu är det.

Och för att inte bara vara offtopic så undrar jag om det är 95 oktanig v-power i norge bara för att det inte är etanol i?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Shell säljer även 95 okt V-Power i Sverige till samma pris som vanlig 95 okt. Såg det igår på Lindhagensplan tex.
Tanken är att alla bolag i sommar ska gå för 10% inblandning av etanol i all bensin, istället för som idag 5%. Detta för miljöns skull.
Utmaningen bolagen nu har är att cisternerna oftast är plastade på insidan. Vad som händer med den plasten med 10% etanol i är fortfarande osäkert. Klarar plasten detta och klarar sugledningarna fram till pumparna den spritmängden utan att dessa prylar börjar släppa ifrån plastbitar osv. Vore inte så bra med dessa rester i tankarna på båtar, bilar och MC.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tanken är att alla bolag i sommar ska gå för 10% inblandning av etanol i all bensin, istället för som idag 5%. Detta för miljöns skull.

Jag tror mer att det beror på att den massiva investeringen i etanol som sedan ingen köpte måste ge avkastning på något sett. :)
 

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
Tanken är att alla bolag i sommar ska gå för 10% inblandning av etanol i all bensin, istället för som idag 5%. Detta för miljöns skull.

Är det bevisat att det i slutändan ger mindre utsläpp? Mer etanol i soppan ger ju högre förbrukning så jag som har noll koll på hur det funkar tycker ju rent spontant att det borde jämna ut sig rent utsläppsmässigt, med enda skillnaden att man blir tvungen att tanka oftare.

"För miljön" och "för barnen" är ju annars klockrena argument för att komma undan med vad korkad skit som helst. Redan där börjar man ju ana oråd.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är väl inte samma miljöskatter på etanol, således kan bensinbolagen blanda in mer etanol och samtidigt bibehålla priset och därmed öka sin vinst...

På 10 liter soppa behöver "de" bara betala in miljömumboskatt för 9..

Eller?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är det bevisat att det i slutändan ger mindre utsläpp? Mer etanol i soppan ger ju högre förbrukning så jag som har noll koll på hur det funkar tycker ju rent spontant att det borde jämna ut sig rent utsläppsmässigt, med enda skillnaden att man blir tvungen att tanka oftare.

"För miljön" och "för barnen" är ju annars klockrena argument för att komma undan med vad korkad skit som helst. Redan där börjar man ju ana oråd.

Det är lite komplicerat det där med att jämföra fossila och förnyelsebara bränslen.
Jorden är ett (i princip) slutet system, vad gäller materia.
När vi använder fossila bränslen, så släpper vi ut kolföreningar och annat otrevligt som inte ingått i kretsloppet på lååååång tid.
När vi använder förnyelsebara bränslen så släpper vi ut samma skit, men just de ämnena har nyligen bundits av råvaran till bränslet och kommer att bindas av nästa generation bränsleråvara.
Så ur det perspektivet är det likgiltigt ur kort perspektiv (ämnena från fossila bränslen binds också av nästa generation förnyelsebart) men i längre perspektiv är det stor skillnad.
Dessutom är jag ganska säker på att alkohol ger betydligt mindre föroreningar än bensin vid förbränning.
Enkelt att prova.
Men man skall även betänka att moderna motorer går otroligt rent.
Men å andra sidan kör vi otroligt mycket mer nu än för bara 30-40 år sedan.
 

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Det är väl inte samma miljöskatter på etanol, således kan bensinbolagen blanda in mer etanol och samtidigt bibehålla priset och därmed öka sin vinst...

På 10 liter soppa behöver "de" bara betala in miljömumboskatt för 9..

Eller?

Det handlar inte om det. Det handlar om att EU beslutat att det skall vara 10% iblandning av etanol inom EU. Alltså inget som bolagen har beslutat.

http://www.sydsvenskan.se/bil/article216750/Mer-etanol-i-bensin-minskar-Europas-koldixidutslapp.html
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Nej, V-power har ingen alkoholinblandning till skillnad från 95 och 98 oktan. Eller iaf mindre än 0.1%.
http://www-static.shell.com/static/swe/downloads/msds_sakerhetsdatablad_2.zip

Mindre än 5% stog det på det produktbladet jag läste som jag inte hittar nu:gnissla och det var i sverige och finland. Däremot på typisk analysmängd då fanns det inget i det fältet så det är inte helt klart exakt hur mkt etanol det är i verkligheten. Ska hitta det jag läste igår.

Men ditt datablad kanske är mer aktuellt inte vet jag. Det jag vet är att jag inte litar hundra% på något bolag att dom redogör för exakt allt och hur mkt av vad som är i soppan.

Men att det är etanol i för miljöns skull enligt bensinstationerna är ju lite kul, har inget att göra med hur mkt pengar dom sparar på att köpa in billigare soppa med lägre oktan som dom blandar in etanol i?:D
5% på några hundratusenkubik blir rätt mkt pengar.

Shell säljer även 95 okt V-Power i Sverige till samma pris som vanlig 95 okt. Såg det igår på Lindhagensplan tex.
Tanken är att alla bolag i sommar ska gå för 10% inblandning av etanol i all bensin, istället för som idag 5%. Detta för miljöns skull.
Utmaningen bolagen nu har är att cisternerna oftast är plastade på insidan. Vad som händer med den plasten med 10% etanol i är fortfarande osäkert. Klarar plasten detta och klarar sugledningarna fram till pumparna den spritmängden utan att dessa prylar börjar släppa ifrån plastbitar osv. Vore inte så bra med dessa rester i tankarna på båtar, bilar och MC.


Dom tömms och inspekteras var 5e år så att det är inget nytt med plast som släpper och det är absolut inte etanolen som är någon fara för det.

Dom har Cisterner med ren etanol 99,7% och dom cisternerna släpper inte av ngn plast. Det är mest packningar mellan ledningar mm som tar stryk.
Om det går bra att pumpa in och förvara 99,7% ren etanol så ska det nog gå bra med 10% i bensin.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om jag ska besservissa lite så ser allmäna gaslagen ut som: pV = nRT, (n = substansmängd eller molantal)

n= m/M ( m = massan, M= molmassa), Sen om din uträkning ändå stämmer har jag inte kollat.

Allmänna gaslagen kan skrivas på många sätt. Det blir rätt ändå.

Sen kanske mina beräkningar inte stämmer ändå eftersom jag inte är helt 100 på siffrorna, jag bara plockade från nätet och dessutom la jag inte särskillt mycket tid på saken så det kan mycket väl finnas slarvfel.

Ja jävlar i mig vad vissa har gott om tid.:Bugar

Kan du göra en liknande men mellan -10 grader till +50 och utgå ifrån att det kompenseras för luft temp.

Eftersom -10 till plus 50 är 60 grader, dvs exakt dubbelt mot mitt exempel så kan du i princip multiplicera mitt första svar med 2.

Vad menas med vid än vid än vid? Om jag tolkar ditt inlägg rätt går den 2,9% fetare vid 0 grader än vid 30 grader?

Vilken "bensin" kommer de densitetsvärden du har räknat på ifrån?
Shell? Statoil? Formelsamlingen (som innebär den renare formen...)?

Ja du tolkar rätt

Densitetsändringen hos bränslet fetar upp 2.9 %, sedan ändras även luftens densitet med 11% vilket ger magrare blandning och de två i kombination ger sedan 7.X % magrare blandning.

Jag tog aldrig in den exakta densiteten utan räknade bara fram den procentuella densitetsförändringen. Och siffrorna för det hittade jag i de bifogade länkarna.
 
Last edited:

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Fel av dig.
Men orkar inte ta den diskussionen med dig här. :)
Du anar inte vad lite sprit i soppan kan göra från cistern via ledningar och slangar innan det hamnar i din bil eller hoj.



Mindre än 5% stog det på det produktbladet jag läste som jag inte hittar nu:gnissla och det var i sverige och finland. Däremot på typisk analysmängd då fanns det inget i det fältet så det är inte helt klart exakt hur mkt etanol det är i verkligheten. Ska hitta det jag läste igår.

Men ditt datablad kanske är mer aktuellt inte vet jag. Det jag vet är att jag inte litar hundra% på något bolag att dom redogör för exakt allt och hur mkt av vad som är i soppan.

Men att det är etanol i för miljöns skull enligt bensinstationerna är ju lite kul, har inget att göra med hur mkt pengar dom sparar på att köpa in billigare soppa med lägre oktan som dom blandar in etanol i?:D
5% på några hundratusenkubik blir rätt mkt pengar.



Dom tömms och inspekteras var 5e år så att det är inget nytt med plast som släpper och det är absolut inte etanolen som är någon fara för det.

Dom har Cisterner med ren etanol 99,7% och dom cisternerna släpper inte av ngn plast. Det är mest packningar mellan ledningar mm som tar stryk.
Om det går bra att pumpa in och förvara 99,7% ren etanol så ska det nog gå bra med 10% i bensin.
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Fel av dig.
Men orkar inte ta den diskussionen med dig här. :)
Du anar inte vad lite sprit i soppan kan göra från cistern via ledningar och slangar innan det hamnar i din bil eller hoj.

Nej inte fel och jag har en aning då jag jobbat med just detta en del:rolleyes:

Pratade om epoxiplasten i cisterner men plast i ledningar mm kan ju åka med och det är ju inte så bra att få in i motorn men beror på vad det är för plast mm och många faktorer men orkar inte och det är helt offtopic så ingen mening att gå in på det här så det har du rätt i:)
Och pga detta mm så tankar jag bränslen med så lite etanol i sig som möjligt.

Och jag har en aning då jag lossat några miljoner kubik olika bränslen mm från båtar och jobbat med cistern saneringar/inspektioner mm och det är från dom erfarenheterna jag pratar om men om du har andra erfarenheter så är det väl andra plaster/ämnen ledningar mm du har haft och göra med.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mindre än 5% stog det på det produktbladet jag läste som jag inte hittar nu:gnissla och det var i sverige och finland. Däremot på typisk analysmängd då fanns det inget i det fältet så det är inte helt klart exakt hur mkt etanol det är i verkligheten. Ska hitta det jag läste igår.

Men ditt datablad kanske är mer aktuellt inte vet jag. Det jag vet är att jag inte litar hundra% på något bolag att dom redogör för exakt allt och hur mkt av vad som är i soppan...
Länken är gammal. Har länkat till den i tidigare diskussioner om samma sak här på SH och Harleyportalen.
Mig veterligen har det aldrig varit etanolinblandning i V-power i Sverige.
Men du får gärna visa dokument som bestrider det.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Länken är gammal. Har länkat till den i tidigare diskussioner om samma sak här på SH och Harleyportalen.
Mig veterligen har det aldrig varit etanolinblandning i V-power i Sverige.
Men du får gärna visa dokument som bestrider det.

Jag har inte heller läst att det skulle vara etanol i v-power i Sverige, däremot i en del andra länder.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top