95 oktanig V-power

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Man tackar för för inlägget Anderson.
Är det någon jag har respekt för och lyssnar på på det här forumet så är det dig.

Men om man skall tror på dig så kan mina antaganden om att hojen drar bättre med V-power stämma och särskilt om det är jäkligt varmt ute då.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är dålig på termerna kring det hela men inom marin raccing så pratas det tydligen om nån ångtrycksfaktor

Hur som helst så finns det bränslen som klarar värme bättre än andra

Vanlig bensin blev så här dålig från en säsong till nästa

Omkring 94 -95 om jag inte missminner mig

Pratar du knacktålighet eller A/F nu? Först skrev du A/F...
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Pratar du knacktålighet eller A/F nu? Först skrev du A/F...




Jo jag vet att du blir lite lessen när man blandar ihop begreppen

Lite som att säga bult om en skruv då blir många akademiker arga

Nåväl , Jag skrev faktiskt att jag var lite osäker där

Jag gick ju inte så många år i skolan men därimot har jag labbat lite

Ca 28 år + lite moppe innan dess

Jag kan bara redogöra för dom symtom som uppkommer vid vissa driftlägen , Varför och vad dessa heter får jag nog lämna åt andra


Det jag beskrev var att A/F ändras radikalt med bränslets temperatur

Och att detta inträffade vid det ovan angivna årtalet:krama
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
När jag var nere i Düskland för typ 5 år sen o köpte bil hade dom v-power med 100 oktan på mackarna, det var innan v-power hade lanserats i sverige.
Verkar som oktantalet är anpassade till dom olika länderna på nåt slags sätt, miljöskäl?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo jag vet att du blir lite lessen när man blandar ihop begreppen

Lite som att säga bult om en skruv då blir många akademiker arga

Nåväl , Jag skrev faktiskt att jag var lite osäker där

Jag gick ju inte så många år i skolan men därimot har jag labbat lite

Ca 28 år + lite moppe innan dess

Jag kan bara redogöra för dom symtom som uppkommer vid vissa driftlägen , Varför och vad dessa heter får jag nog lämna åt andra


Det jag beskrev var att A/F ändras radikalt med bränslets temperatur

Och att detta inträffade vid det ovan angivna årtalet:krama

Missförstå mig inte. Jag tror på att du mätt upp någonting och det är det som gör mig nyfiken på vad och varför för att reda ut varför. Du vet det där citatet om att teori är när ingenting fungerar men alla vet varför och praktik är när allt fungerar men ingen vet varför.

Som teoretiker är jag nöjd när jag vet varför det inte fungerar och då kan jag sova i lugn och ro. :D

Att lambda ändra med lufttemperaturen oavsett bränsle är vi nog överens om bägge två men menar du att med konstant lufttemperatur och ändrad temperatur på bränslet så varierar lambdavärdet?

Eller är det så att du tvingats att köra med annat lambda vid olika lufttemperaturer för att undvika knack? Och då har v-power varit mindre känslig?
 
  • Gilla
Reaktioner: eha

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Den här debatten tänker jag följa, lär man sig kanske något nytt igen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men volymen ändras, så borde inte dess densitet oxå göra det.:va

Ja, densiteten ändras med temperaturen.

Men i jämförelse med hur mycket luftens densitet ändras med temperaturen så kan det försummas.

Jämför med hur du kan ta och hålla för slangen på en cykelpump och sedan pressa ihop luften väldigt lätt. Fyll pumpen med vatten istället så kan du inte rubba pumpen.
 
  • Gilla
Reaktioner: eha

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ja, densiteten ändras med temperaturen.

Men i jämförelse med hur mycket luftens densitet ändras med temperaturen så kan det försummas.

Jämför med hur du kan ta och hålla för slangen på en cykelpump och sedan pressa ihop luften väldigt lätt. Fyll pumpen med vatten istället så kan du inte rubba pumpen.

Luftens densitet regleras det för, inte soppans.

Men det där med pumpen:va, hur tänkte du nu då?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Luftens densitet regleras det för, inte soppans.

Om du har insprutning ja men inte om du har förgasare.

Men det där med pumpen:va, hur tänkte du nu då?

Försökte mig på ett pedagogiskt exempel. Det hänger alltså ihop med att luften är kompressibel, vätska är inte kompressibelt.

Så betraktar man det normalt sett men ändå så är ju naturligtvis vätska också kompressibel dock så lite att man försummar det direkt som en gas ingår i kalkylen.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Om du har insprutning ja men inte om du har förgasare.



Försökte mig på ett pedagogiskt exempel. Det hänger alltså ihop med att luften är kompressibel, vätska är inte kompressibelt.

Så betraktar man det normalt sett men ändå så är ju naturligtvis vätska också kompressibel dock så lite att man försummar det direkt som en gas ingår i kalkylen.

Nu utgick jag ifrån någon form av insprutning på en vass motor eftersom det nämndes bänkkörning ovan. Men gäller det förgasare så är det ju lite värre med den saken både vad det gäller soppa och luft.

Men helt osannoligt är det ju inte att ett blandat bränsle har större förmåga att ändra viskositet och densitet vid temperaturförändringar än ett "rent".
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men helt osannoligt är det ju inte att ett blandat bränsle har större förmåga att ändra viskositet och densitet vid temperaturförändringar än ett "rent".

http://frank.mtsu.edu/~phys2010/Lec...e_21/Thermal_Expansion/thermal_expansion.html
http://www.engineeringtoolbox.com/cubical-expansion-coefficients-d_1262.html

Antag att du kör i som lägst temperatur 0 grader och som högst vid 30 grader dvs dT= 30-0 = 30 grader

Bensin: dV/V = beta*dT = 0.00095*30 = 0.029
=> 2.9% fetare vid 0 grader än vid 30 grader än vid 0 grader
Etanol: dV/V = beta*dt = 0.00109*30 = 0.033
=> 3.3% fetare vid 0 grader än vid 30 grader än vid 0 grader

Jämför de siffrorna med densitetförändringen hos luften.
För luften gäller allmänna gaslagen dvs P*V = m*R*T => densiteten= m/V= P/(R*T) vid vid konstant lufttryck blir
densitetsförändringen = T2/T1 = (273+30)/273 = 1.11 = 11%

En motor som går med lambda = 1.00 vid 30 grader kommer alltså vid 0 grader gå med lambda = 1.079 om bränslet var bensin resp 1.075 på etanol.

Det är alltså tvärtom så att lambdaförändringen blir fördelaktigare med etanol än med bensin om jag nu inte gjort nåt slarvfel. Måste säga att densitetsförändringen hos bränslet var större än jag förväntade mig.

Sen finns det andra effekter som redan diskuterats i andra sprittrådar.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
http://frank.mtsu.edu/~phys2010/Lec...e_21/Thermal_Expansion/thermal_expansion.html
http://www.engineeringtoolbox.com/cubical-expansion-coefficients-d_1262.html

Antag att du kör i som lägst temperatur 0 grader och som högst vid 30 grader dvs dT= 30-0 = 30 grader

Bensin: dV/V = beta*dT = 0.00095*30 = 0.029
=> 2.9% fetare vid 0 grader än vid 30 grader än vid 0 grader
Etanol: dV/V = beta*dt = 0.00109*30 = 0.033
=> 3.3% fetare vid 0 grader än vid 30 grader än vid 0 grader

Jämför de siffrorna med densitetförändringen hos luften.
För luften gäller allmänna gaslagen dvs P*V = m*R*T => densiteten= m/V= P/(R*T) vid vid konstant lufttryck blir
densitetsförändringen = T2/T1 = (273+30)/273 = 1.11 = 11%

En motor som går med lambda = 1.00 vid 30 grader kommer alltså vid 0 grader gå med lambda = 1.079 om bränslet var bensin resp 1.075 på etanol.

Det är alltså tvärtom så att lambdaförändringen blir fördelaktigare med etanol än med bensin om jag nu inte gjort nåt slarvfel. Måste säga att densitetsförändringen hos bränslet var större än jag förväntade mig.

Sen finns det andra effekter som redan diskuterats i andra sprittrådar.


Om jag ska besservissa lite så ser allmäna gaslagen ut som: pV = nRT, (n = substansmängd eller molantal)

n= m/M ( m = massan, M= molmassa), Sen om din uträkning ändå stämmer har jag inte kollat.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
http://frank.mtsu.edu/~phys2010/Lec...e_21/Thermal_Expansion/thermal_expansion.html
http://www.engineeringtoolbox.com/cubical-expansion-coefficients-d_1262.html

Antag att du kör i som lägst temperatur 0 grader och som högst vid 30 grader dvs dT= 30-0 = 30 grader

Bensin: dV/V = beta*dT = 0.00095*30 = 0.029
=> 2.9% fetare vid 0 grader än vid 30 grader än vid 0 grader
Etanol: dV/V = beta*dt = 0.00109*30 = 0.033
=> 3.3% fetare vid 0 grader än vid 30 grader än vid 0 grader

Jämför de siffrorna med densitetförändringen hos luften.
För luften gäller allmänna gaslagen dvs P*V = m*R*T => densiteten= m/V= P/(R*T) vid vid konstant lufttryck blir
densitetsförändringen = T2/T1 = (273+30)/273 = 1.11 = 11%

En motor som går med lambda = 1.00 vid 30 grader kommer alltså vid 0 grader gå med lambda = 1.079 om bränslet var bensin resp 1.075 på etanol.

Det är alltså tvärtom så att lambdaförändringen blir fördelaktigare med etanol än med bensin om jag nu inte gjort nåt slarvfel. Måste säga att densitetsförändringen hos bränslet var större än jag förväntade mig.

Sen finns det andra effekter som redan diskuterats i andra sprittrådar.

Ja jävlar i mig vad vissa har gott om tid.:Bugar

Kan du göra en liknande men mellan -10 grader till +50 och utgå ifrån att det kompenseras för luft temp.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Det som gör det hela så galet är ju att styrsystemen kompenserar förvarm luft med att magra bränsleblandningen

Detta går alltså åt helt fel håll därför att varm luft oftast medför att bränslet hettas upp

Om det nu skulle stanna på 30 grader så vore det väl bra men temp upp imot 50 grader är inte ovanligt

Tanken på en modern mc sitter ju som bekant ovanpå motorn och tar mycket utav strålningsvärmen samt kylluften från motorkylaren paserar även här

En varm sommardag i bilkö och med fläkten igång så blir soppan snabt upphettad
Många styrsystem löser detta spartanskt genom att lägga på bränsle vid hög motortemp

( fel parameter) men det funkar

När bränsletempen går upp så magrar bränsleblandningen radikalt, Detta sker INTE linjärt
och är därför väldigt svårt att kompensera för

Jag kör själv med bränsletemp i fuelrailen för att motverka detta
På turbobyggena så nollar jag ofta lufttemp kompenseringen med ett fast motstånd

Detta gör det hela mycket lättare , På detta sätt så har man inte massa parametrar som
går åt olika håll



Jag tror även att en förgasare lättare kompenserar för detta fenomen
genom att suga upp mer bränsle om bränslet blir mer lättflyktigt


DUMMA Mc styrsystem har INGEN aning om detta
Ingen luftmassemätare och ingen adaptiv lamdastyrning
 
Last edited:

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Så har 95 oktanig v-power inget etanol i sig?
Svenska 99 oktanig v-power har 5% etanol i sig enligt deras produktblad.

Många diskutioner om bränslen, oktan och etanol men ingen skriver varför dom blandar in etanol och vad det gör med oktantalet?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
395_2011-04-28-crops0501.jpg


Inget nytt under solen, allt är redan gjort en gång och förkastat, de dissade det då. :D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
2.9% fetare vid 0 grader än vid 30 grader än vid 0 grader

En motor som går med lambda = 1.00 vid 30 grader kommer alltså vid 0 grader gå med lambda = 1.079 om bränslet var bensin resp 1.075 på etanol.

Vad menas med vid än vid än vid? Om jag tolkar ditt inlägg rätt går den 2,9% fetare vid 0 grader än vid 30 grader?


Vilken "bensin" kommer de densitetsvärden du har räknat på ifrån?
Shell? Statoil? Formelsamlingen (som innebär den renare formen...)?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top