95 oktan ska försvinna.

Balahue

Läderpung
Gick med
26 May 2004
Hoj
KTM 450 EXC
nu ska tydligen 95oktan försvinna och ersättas av E10 den 1 maj. dvs 10% etanol.
98 kommer även den att försvinna men ännu oklart när.

Vad fan vill de att ja ska hälla o hojen annars, etanol innehåller lägre mängd energi. de brinner långsammare (påverkar avgasventilerna väldigt negativt). på bilar är de ingen big deal men på en mc motor med så mycket högre trimningsgrad kommer det att krävas ombestyckning. Undra om vår kära miljöminister är villig att betala alla hojåkare varsin bänkning/bestyckning eller om vi som vanligt blir totalt överkörda,,,,

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110216-e10-bensin-95oktan/index.xml

Om du inte råkar ha något specialex tex Rd500, Rg500, 888, bla bla så tror jag inte du behöver oroa dig om inte ditt enda intresse är att nöta bana. Men då har du troligen redan trimmat hojen och bestyckat om...

Det var ungefär samma vargenkommerrop när det skulle pytsas i 5%sprit , på en gång slår många i 30% sprit inför besiktning :va

Ja, kanske inte helt optimalt men har du en 'vanlig' hoj som enligt manualen kan köras i Europa (hela) klarar den mindre än 90 oktan i tex Albanien. Men spriten drar upp oktantalet men tyvärr försvinner lite energimängd.

Är det någon som har koll på när man kan tanka den nya soppan?

Jag ska nämligen lämna in min på bänkning och justering eftersom att akras standardmapp visar sig vara alldeles för snål för min hoj.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman