95 eller 98 [POLL]

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

Kör du med 95 eller 98 oktan i din hoj som har insprutning?

• Antal röstningar
    0

sandstream

Guest
Vore kul att höra hur landet ligger i denna fråga.

Har själv haft fletalet chippade bilar och då kört 98.
Vet många som kör med 98 för att få bättre effekt och mindre soppa förbrukning så hojägare som jagar effekt borde väl också tanka 98, lr?

Vet många som kör med tonat kåpglas och tror att det ger mer effekt. :tomten

Chefen Alabama skrev:
Vet många som kör med tonat kåpglas och tror att det ger mer effekt. :tomten
Vet inte om du bara vill spamma i största allmänhet eller om du menar att 98 oktan inte skulle ge mer effekt på en motor med insprutning och program som optimerar bränsle och luft. Hur som helst har du fel :7peta

sandstream71 skrev:
Vet inte om du bara vill spamma i största allmänhet eller om du menar att 98 oktan inte skulle ge mer effekt på en motor med insprutning och program som optimerar bränsle och luft. Hur som helst har du fel :7peta

DU har fel.. :7peta

Ja skulle gå på 98án för snabbare effekt
95án för lite lugnare sällskap, ev med tillsats av
tungmetall för den riktigt gammaldags bekantskapen :banana

Last edited:
Gixxer-Anders skrev:

Inte nödvändigtvis. Är ju helt tänkbart att de har adaptioner på tändningen som kan ta tillvara på bränslets egenskaper.

Men jag skulle vilja påstå att utan hårdvaruförändring så blir det svårt att märka någon egentlig skillnad. Därför lär det vara totalt egalt om man kör 95/98 på en std hoj.

/J

Gixxer-Anders skrev:
Det tror jag inte. Moderna program lär sig hur du kör och vilken soppa du använder, det är därför en ny chippad bil kan gå lite dåligt i början innan den vant sig vid de nya förutsättningarna. :fatta!

sandstream71 skrev:
Det tror jag inte. Moderna program lär sig hur du kör och vilken soppa du använder, det är därför en ny chippad bil kan gå lite dåligt i början innan den vant sig vid de nya förutsättningarna. :fatta!

Fast nu var det väl hojar det handlade om, med sugmotor? Vad jag vet sitter det ingen knacksensor på Suzukin och det är mycket tveksamt om du får ut mer effekt ur en std-motor med 98 istället för 95.

Med högre oktantal kan man väl ha högre komp utan att den spikar ?

sandstream71 skrev:
...Hur som helst har du fel :7peta
Nej det har jag inte.
Det finns egentligen inget högre energivärde i 98 än 95 oktan.
Men vill du betala mer i onödan så varsågod.
Ang. chippade bilar gäller det i 99.9% av fallen turbobilar, då gäller andra regler...

Testade både 95 och 98 i början, men efersom jag inte märkte nån skillnad fick det bli 95

K-Micke skrev:
Fast nu var det väl hojar det handlade om, med sugmotor? Vad jag vet sitter det ingen knacksensor på Suzukin och det är mycket tveksamt om du får ut mer effekt ur en std-motor med 98 istället för 95.
Nej, frågan gällde hojar med insprutning.

Chefen Alabama skrev:
Nej det har jag inte.
Det finns egentligen inget högre energivärde i 98 än 95 oktan.
Men vill du betala mer i onödan så varsågod.
Ang. chippade bilar gäller det i 99.9% av fallen turbobilar, då gäller andra regler...
Jag vill absolut inte betala mer i onödan och det vill nog ingen annan heller så redan där faller tesen om att det inte skulle ge bättre förbränning med 98 oktan. Vad är det annars som bensinbolagen tar mer betalt för?

Angående chiptrimmade bilar (byts väl iofs inga chip nu förtiden men namnet lär bestå) så stämmer det att nästan alla är turbobilar men det kan väl knappast bara vara insprutningsmotorer med turbo som bara bryr sig om vad det är i tanken?

I min lilla värld så ger 98 oktan bättre effekt eftersom det blir en starkare explosion i cylindern men jag kanske har fel?

Hörde detta:
Tanka alltid 95 oktan ,då vet du att du har 95 oktan, tankar du 98
är ofta bensinen gammal(används ju inte lika mycket). Då är oktan-
talet kanske lägre än 95, pga att bensinen legat för länge. :)

sandstream71 skrev:
I min lilla värld så ger 98 oktan bättre effekt eftersom det blir en starkare explosion i cylindern men jag kanske har fel?
Läs på bättre. Sök på oktan så hittar du finfina förklaringar av ulf_lundin och anders brink. Orkar inte hjälpa dej, men i korthet är det så att oktantalet har inget alls med energiinnehållet att göra.

sandstream71 skrev:
...I min lilla värld så ger 98 oktan bättre effekt eftersom det blir en starkare explosion i cylindern men jag kanske har fel?
Ja du har fel. Igen då, oktantalet har ingenting med energivärdet att göra, det är bara ett tal som talar om vid vilket tryck bensinen självantänds enkelt förklarat.
Btw en sugmotor kan ha insprutning eller fugge...

Lite fel forum, du skulle slängt in den på teknikdelen. Men nåväl.

Det här med oktantal är inte så enkelt som många hävdar. Det finns två stycken standarder (eller fler?) för bestämning av oktantal som påverkar motorn på olika sätt; de är inte helt jämförbara. Vissa motorer svarar olika bra på olika oktantal i de olika standarderna, beroende på att motorerna kan på olika sätt tillgodogöra sig bränslets egenskaper.

Men kort:

Ökar du inte kompressionen/flyttar fram tändningen eller gör någon annan intressant hårdvaruändring (som turbo mm) så har du ingen som helst glädje av att köra på högre oktantal. Bränslet brinner saktare med högre oktantal (enkelt, enkelt förklarat). Därför så finns det liksom ingen vinst.

Håller du på med att öka kompet, flytta fram tändningen och kanske petar på squishen eller något annat som påverkar förbränningsförloppets hastighet/timing så kan det vara en sund approach att räkna ut och pröva bränsle med högre oktantal.

Bilar kan ha en viss oktanadaption, där tändsystemet kan ta vara på den ökade möjlighet till förtändning bränslet kan ge (eller öka laddtrycket om man så vill). Jag tror inte hojar har denna funktionalitet ännu.

Som sagt, detta är ett rätt stort ämne och även ett rätt intressant sådant, för det påverkar i stor utsträckning vad vi kan åstadkomma med våra motorer.

/J

Kopierade ett inlägg från en annan tråd, tror det är RG500-johannes som svarat :tummenupp

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025