Lite fel forum, du skulle slängt in den på teknikdelen. Men nåväl.
Det här med oktantal är inte så enkelt som många hävdar. Det finns två stycken standarder (eller fler?) för bestämning av oktantal som påverkar motorn på olika sätt; de är inte helt jämförbara. Vissa motorer svarar olika bra på olika oktantal i de olika standarderna, beroende på att motorerna kan på olika sätt tillgodogöra sig bränslets egenskaper.
Men kort:
Ökar du inte kompressionen/flyttar fram tändningen eller gör någon annan intressant hårdvaruändring (som turbo mm) så har du ingen som helst glädje av att köra på högre oktantal. Bränslet brinner saktare med högre oktantal (enkelt, enkelt förklarat). Därför så finns det liksom ingen vinst.
Håller du på med att öka kompet, flytta fram tändningen och kanske petar på squishen eller något annat som påverkar förbränningsförloppets hastighet/timing så kan det vara en sund approach att räkna ut och pröva bränsle med högre oktantal.
Bilar kan ha en viss oktanadaption, där tändsystemet kan ta vara på den ökade möjlighet till förtändning bränslet kan ge (eller öka laddtrycket om man så vill). Jag tror inte hojar har denna funktionalitet ännu.
Som sagt, detta är ett rätt stort ämne och även ett rätt intressant sådant, för det påverkar i stor utsträckning vad vi kan åstadkomma med våra motorer.
/J