Vilken oktan tankar ni?

Stjäl din tråd och lägger till ett par frågor ....

Är högre oktan ALLTID bättre för motorn?

Kör man på lägre oktan enbart pga pris/miljö?

Någon som vet? :va

Själv brukar jag köra på 95 om bilen/hojen inte går dåligt eller låter märkligt utav det.

:hej

95 i både bil och Mc
(aldrig vågat annat för det stått strikt ENDAST 95 OKTAN) på tanklocket till hoj och i tankluckan på bilen):rodnar

Och nu får ni förklara för mej mitt pucko varför jag skulle tanka 98 istället? :confused:
(de kommer btw sluta med 96 och 98 på Jet mackarna eftersom det tankas för lite sådant tydligen)

TinaTjejen skrev:
95 i både bil och Mc
(aldrig vågat annat för det stått strikt ENDAST 95 OKTAN) på tanklocket till hoj och i tankluckan på bilen):rodnar

Och nu får ni förklara för mej mitt pucko varför jag skulle tanka 98 istället? :confused:
(de kommer btw sluta med 96 och 98 på Jet mackarna eftersom det tankas för lite sådant tydligen)

Tja.
98 anger oktantalet, ju högre oktan desto mer effekt gör det.

TinaTjejen skrev:
95 i både bil och Mc

Njae, dom ska väl bara sluta med 96 & 98 med blyersättning blandad i benisinen? ...och istället bara ha blyfri 96 & 98 som alla andra mackar

Last edited:
Chris Husky skrev:
Njae, dom ska väl bara sluta med 96 & 98 med blyersättning blandad i benisinen? ...och istället bara ha oblyad 96 & 98 som alla andra mackar

faktum är att jag har inte sett oblyad bensin på jag vet inte när? tror jag iaf... :) Det måste vara ett tag sedan de sorterade bort det i vår håla!

Prez skrev:
Tja.

Oktantalet har ingenting med energiinnehåll eller effekt att göra. Det är ett mått på bränslets motstånd mot självantändning vid höga temperaturer o tryck.

Prez skrev:
Tja.

Ovanstående påstående är oftare fel än rätt.
Du kan ta ut mer effekt ur motorn om du har högre oktantal, men att hälla i 98 oktan i en motor som är anpassad för 95 är helt poänglöst. Du kan till och med tappa effekt på det, pga att 98 har ett lite annorlunda förbränningsförlopp.

Chris Husky skrev:
Njae, dom ska väl bara sluta med 96 & 98 med blyersättning blandad i benisinen? ...och istället bara ha oblyad 96 & 98 som alla andra mackar
Might be,läste det inte särskilt noga då jag som sagt tankar 95 :)

95 i både bil och hoj.
Så länge motorn inte spikar finns ingen som helst anledning till att tanka det dyrare alternativet, pengarna i sjön alltså!

Kör med höjt komp och 4 grader mer tändning; kör således på 98 Oktan.

Och som några andra påpekat, högre oktantal *möjliggör* ofta större effektuttag, men ger inte bättre prestanda i sig självt.

/J

95 Finns väl ingen ide att betala mer för den svindyra soppan när det ändå inte gör körandet roligar :va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT