911 turbo vs zx9

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Grabbar, första posten i tråden är från 2004-08-21.

Frågan är väl hur det gick?
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
TokJohan skrev:
Fy satan alltså 0-100 km/h på 3,2 sek för en biljävel inget man vill/kommer att möta vid ett rödljus..
3,2 sek är ju inte särskilt brutalt när man pratar MC-termer.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Stuff skrev:
3,2 sek är ju inte särskilt brutalt när man pratar MC-termer.
Tja inte för tat jag tror att den sätter en sån tid på gatan, men en bil är det ju egentligen bara att kliva på gasen med, på en sporthoj står man ju på bakhjulet om man inet slirara kopplingen i bitar för att göra en bra start.

Så jag tro en hel del kommer bli frånåkta från start av en sån bil.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jas-95 skrev:
Hur tror ni att det går?

Gör det enkelt för dig, åk till strippen och få ett tidkort och se till att ha det i plånboken och visa upp för ska-vi-köra-ikapp'are när det kommer på tal.

...så spar du bensin och förhoppningsvis körkortet.
 

Bifogat

  • timeslip.jpg
    timeslip.jpg
    25.4 KB · Visningar: 469

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
andersbrink skrev:
Gör det enkelt för dig, åk till strippen och få ett tidkort och se till att ha det i plånboken och visa upp för ska-vi-köra-ikapp'are när det kommer på tal.

...så spar du bensin och förhoppningsvis körkortet.
Grattis du kör ifrån Poschen.
 

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
Sry boyz men han sålde den innan vi fick chansen! Jag var dock på honom flera ggr men hmm det fanns alltid en massa udanflykter :va Idag ångrar jag mig som faan att jag inte stod på mig mera för han skrävlar fortfarande :mad:

JB
 

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Täby
Hoj
CBR 1000 RR
Han kan väl inte skrävla om det om ni inte provade.. Speciellt inte om det var han som förhalade det hela.. Han sålde säkert bilen bara för att inte torska.

Reb0
 

eckeph

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Hojlös för tillfället
MackeNo1 skrev:
Som dom flesta redan har sagt så borde du dra honom upp till 200km/h

Men den som påstår att bilen är chanslös ända upp till 280-290km/h vet inte vad han snackar om :kocko Den större motorn och det överlägsna vridet i bilen gör att det är svårare än man kan tro att dra ifrån. Men förhoppningsvis har man lyckats skaffa sig ett sånt pass försprång att man håller bilen bakom sig iaf.

Du måste berätta hur det gick :7peta

Det är det mindre luftmotståndet för bilen som gör att mc:n åker på spö över 200, inget annat!
 

darth_igel

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
utbytt mot en Caterham
Silwer skrev:
Tja inte för tat jag tror att den sätter en sån tid på gatan, men en bil är det ju egentligen bara att kliva på gasen med, på en sporthoj står man ju på bakhjulet om man inet slirara kopplingen i bitar för att göra en bra start.

Så jag tro en hel del kommer bli frånåkta från start av en sån bil.

Porsches GT1-3 bilar är besparade på så gott som alla tekniska hjälpmedel förutom ABS.
Om du "bara kliver på gasen" med en GT2a sprutar gnistor från bakfälgarna innan du kommer över startlinjen :hihi
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
darth_igel skrev:
Porsches GT1-3 bilar är besparade på så gott som alla tekniska hjälpmedel förutom ABS.
Om du "bara kliver på gasen" med en GT2a sprutar gnistor från bakfälgarna innan du kommer över startlinjen :hihi

Knappast.. Du lär provocera en Porsche rätt hårt innan det släpper...
 

darth_igel

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
utbytt mot en Caterham
Biturbo skrev:
Knappast.. Du lär provocera en Porsche rätt hårt innan det släpper...

I kurvor tar det ett bra tag innan det släpper med en porsche även utan ESP, antisladd och allt va det heter. Den har ju även svansmotor vilket bidrar till ökat tryck på bakhjulen och därigenom bättre grepp om man kan hantera bilen. Men stampar man pedalen i botten med 483 hästar är det klart som fan att det släpper.
 

eckeph

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Hojlös för tillfället
Ljunghusen skrev:
hur kommer det sig att en enorm jäddra bil har lägre luftmotstånd? :confused:

Titta på profilen för en bil och jämför sedan med en mc. Vilken slinker luften lättast förbi?

MC:n är som en ladgårdsvägg jämfört med bilen :)

Om MC:n hade samma luftmotstånd som bilen skulle den gå typ 500km/h :banana
 

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Ort
-
Hoj
ZX-9R -01/02
Men, nu har jag fått lära mig att luftmotstånd handlar om (åtminstone) två saker;

1. Luftmotståndskoefficient (Cd, Cw el.dyl.)
2. Frontarea (A)

Totala luftmotståndet blir då (enkelt räknat) Cw*A.

Bilen lär ha lägre av det förstnämnda, medan hojen oftast har lägre av det sistnämnda. Hur mycket högre/lägre avgör därmed totalprodukten och totala luftmotståndet.
/F.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
darth_igel skrev:
I kurvor tar det ett bra tag innan det släpper med en porsche även utan ESP, antisladd och allt va det heter. Den har ju även svansmotor vilket bidrar till ökat tryck på bakhjulen och därigenom bättre grepp om man kan hantera bilen. Men stampar man pedalen i botten med 483 hästar är det klart som fan att det släpper.

Visst.. Om du håller 4000 rpm och dumpar kopplingen så släpper det.. Men annars kan du glömma det direkt.. Om du inte menar just kurvor då centrifugalkraften gör att det släpper lättare..

Tror du den presterar 0-100 på 3,2 sekunder med hjulspinn eller halvgas?
 

darth_igel

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
utbytt mot en Caterham
Biturbo skrev:
Visst.. Om du håller 4000 rpm och dumpar kopplingen så släpper det.. Men annars kan du glömma det direkt.. Om du inte menar just kurvor då centrifugalkraften gör att det släpper lättare..

Tror du den presterar 0-100 på 3,2 sekunder med hjulspinn eller halvgas?

Om man lyckas skjutsa iväg en GT2a till 100 på under 4 sekunder är det klart att det spinner lite, men det är ju inte full sula som gäller på en gång på 1an. Det går helt enkelt inte att trycka plattan i mattan på 1an och 2an.

Det här börjar bli lite pajkasning och det har jag inte för avsikt att starta.
Jag påpekade bara att det är svårare att komma iväg snabbt med en sportbil än att bara ge fullt direkt som Silwer sa.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top