90-tals plastraketdiggare? Åk till Nora elfte juni.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Den här träffen kommer att bli succe…! Inga katalysatorer och lambdasonder. Inga ABS-bromsar. Ingen fjädring med sladdar och annan modern skit. Inga bakdelar som slutar innan bakaxeln. Bara rena sporthojar från den tidsålder när de var som bäst…!

100 mil på sporthoj kan väl inte vara något större problem…? Halva nittiotalet och större delen av 00-talet körde man ju Kalix-Stockholm på åtta-nio timmar flera gånger per sommar. Det var tider det, med tankkortet i liftkortsficka, svepa en Rödoxe vid rödljusen i Umeå och Sundsvall, pinka vid Skuleberget och långt innan någon kom på tvåplusettvägens medelhastighetssänkande effekt…Man kände förvisso fotpinnarna under fötterna en vecka till, men vad fan…
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
När jag fördrev det mesta av min tid i Tyskland hade jag 86 mil körning hem.
Men då passade det utmärkt med färjorna.
Tanka innan Puttgarden- Rödby och så H-H-färjan och tankstopp vid smålandsgränsen.
Körde på en CB750F2 -78 och en NV 650.
Inte jättemånga gånger men några turer blev det.
Så långa dagsetapper gjorde vi aldrig på 80-talet när vi tourade som bäst, max 40-50 mil och gärna vilodagar då och då.
Nu har jag 32 mil till stugan, dit har både SSen och 1098an gått men då är jag inte uppkäftig när jag kliver av.
Urmultin är också förvånandsvärt obekväm, och lite för lågt styre för att jag ska kunna stå upp längre sträckor. (195cm).
Det är nog dags för en GW igen, saknar min GL1000 ibland.

On topic: Jag har skrivit in dagen i kalendern. Blir det tjänligt väder så blir det en runda.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Sen jag såg inbjudan till den här träffen har jag nagelfarit annonser på sportiga 90-talare. Vart fakturerar jag den tiden?
Arrangören, I guess. Köp en CBR600F 91-98 så blir du av med den lätt efteråt. Eller så skojar du till det med en RF600 eller 900. Dom är som AIDS, lätta att få och omöjliga att bli av med. Än så länge. Jag har dock en känsla av att 900-an kan få klassikerstatus i framtiden.

Edit: din CBR1000F är ju gångbar eftersom 80-talsbajkar är välkomna.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Arrangören, I guess. Köp en CBR600F 91-98 så blir du av med den lätt efteråt. Eller så skojar du till det med en RF600 eller 900. Dom är som AIDS, lätta att få och omöjliga att bli av med. Än så länge. Jag har dock en känsla av att 900-an kan få klassikerstatus i framtiden.

Edit: din CBR1000F är ju gångbar eftersom 80-talsbajkar är välkomna.
Min CBR1000F är möjligen gångbar, men inte körbar.
Såg att det fanns ett par TL1000R på Blocket...
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Det fanns bekväma sporthojar på 90-talet. Själv körde jag 100 mil per dag ner till ringen tre år i rad med FZR 1000, fast man var yngre då
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När jag fördrev det mesta av min tid i Tyskland hade jag 86 mil körning hem.
Men då passade det utmärkt med färjorna.
Tanka innan Puttgarden- Rödby och så H-H-färjan och tankstopp vid smålandsgränsen.
Körde på en CB750F2 -78 och en NV 650.
Inte jättemånga gånger men några turer blev det.
Så långa dagsetapper gjorde vi aldrig på 80-talet när vi tourade som bäst, max 40-50 mil och gärna vilodagar då och då.
Nu har jag 32 mil till stugan, dit har både SSen och 1098an gått men då är jag inte uppkäftig när jag kliver av.
Urmultin är också förvånandsvärt obekväm, och lite för lågt styre för att jag ska kunna stå upp längre sträckor. (195cm).
Det är nog dags för en GW igen, saknar min GL1000 ibland.

On topic: Jag har skrivit in dagen i kalendern. Blir det tjänligt väder så blir det en runda.

Brorsan körde Umeå-Danmark (slaggade några timmar) Berlin.
Men då skulle han få ligga när han kom fram.

Finns bara motivationen kan man sträck köra långt :hihi
 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Det fanns bekväma sporthojar på 90-talet. Själv körde jag 100 mil per dag ner till ringen tre år i rad med FZR 1000, fast man var yngre då
Dito! ? Med min 89:a var jag nere -90, -91 och -92. Sedan samma tur med RC30:an -99, men den är svårlastad så jag fick köra med stor ryggsäck vilket skapade smärtor i nacken under någon vecka efter resan. Men 80 mil upp till Alperna och hem igen funkar utmärkt med den om jag kan köra med bara en liten rygga...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
- Det är inte röfven som är problemet med att åka långt på en sån hoj, utan fällknivs-körställningen för oss som är 184+ cm. Framåtlutning med högt placerade fotpinnar...ja det tar en kvart att veckla ut sig efter en tur.
Det finns kanske möjlighet att sänka fotpinnarna ?

Jag såg för ett par år sedan en Hayabusa med sänkta fotpinnar till salu.
Så du är inte ensam om problemet trycka in ca 20cm extra på bekväm(?) plats för typ Dani Pedrosa i < 1 timme max.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Min CBR1000F är möjligen gångbar, men inte körbar.
Såg att det fanns ett par TL1000R på Blocket...
Köper du en TL1000R måste du köpa en vettig stötdämpare istället för dörrstoppet som sitter där original. @Biifer slog sig fördärvad för länge sen när bakfjädringen havererade på bulten.

Jag har Hyperpros street box på min, med stötdämpare och gaffelfjädrar. Jag slog på stort och köpte en smidd rocker arm (armen med nållagren i länkaget) från Maxton också för att jag har tillitsproblem med gjutna saker som jobbat mot den kärva originalfjädern aka SOAS, spring on a stick. Det ser ut som en stötdämpare, men har mer gemensamt med en cykelpump vad gäller styrning av kolvstången. Det blir gärna byrålåda där när allt är lite schletet.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Brorsan körde Umeå-Danmark (slaggade några timmar) Berlin.
Men då skulle han få ligga när han kom fram.

Finns bara motivationen kan man sträck köra långt :hihi
Ja om den lockelsen finns kan man åka en bit ? Jag åkte ner till Jönköping över dagen med min Gixxer av samma anledning en gång. (37 mil enkel resa) För 20 år sen dock, idag är det tveksamt om jag skulle göra det.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
En VFR750 från 1995?
Nej, en NR 750 med ovala kolvar. 300 tillverkade med häftig prislapp som ny, ännu värre prislapp nu. 2014 begärde dom en miljon för en lätt begagnad....

 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Nej, en NR 750 med ovala kolvar. 300 tillverkade med häftig prislapp som ny, ännu värre prislapp nu. 2014 begärde dom en miljon för en lätt begagnad....

Eller...? https://www.sporthoj.com/forum/threads/drömhojen-honda-nr750.275560/
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Kollade lite vad som fanns i ladorna, hittade ett par som funkar att åka till Nora på. Nu står valet mellan en snabb och ful eller långsam och snyggastDSC01756.JPG DSC01754.JPGValet är egentligen ganska enkelt...
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag valde en ful hoj för att kompensera för mitt utseende. Eller hur det nu var?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top