90 graders twin

Nu är inte jag expert, men lite förneklat, den optimala v-twinen vad gäller vibrationer är L eller 90 grader? Nackdelen är att motorn blir rätt lång, vilket ger att tex Aprilia har en 60 graders v-twin, med en massa balansaxlar för att ta upp vibrationerna.

rookie skrev:
*Påpekande* 90 grader har både ducati, honnda vtr, suzuki tl, sv osv. Dock är duccen en sk L-twin, dvs en horisontell o en vertikal cylinder medans de andra är i ett V. :mattias

Där ser man, man lär så länge man lever :tummenupp Men jag hade ivarje fall lite rätt. :tungan

ft skrev:
Säger du att det är så att kolven gått mer än halva slaglängden efter 90 graders rotation av vevaxeln från TDC eller att det inte är så?

Bara så jag vet vad jag protesterar mot... ;)

Ja just det, kolven har passerat mer än halva vägen vid 90 graders vridning av veven.
Kolvarna i en radfyra, när dom möts efter 90 grader, två upp två ner så är det inte på halva slaglängden. Utan det sker några mm nedanför, Därför behövs en banansaxel som snurrar med dubbla varvtalet och kompenserar den tyngdpunktsförsjkutning som sker två gånger per varv.

rookie skrev:
*Påpekande* 90 grader har både ducati, honnda vtr, suzuki tl, sv osv. Dock är duccen en sk L-twin, dvs en horisontell o en vertikal cylinder medans de andra är i ett V. :mattias

För att inte glöm missfostret moto-guzzi som kör med v-twin på tvären, osäker på vinkeln dock.
Jag har hört att man kan få mer vridmoment ur motorn ju större vinkeln är mellan cylindrarna, men jag har ingenting att backa upp den tesen med, nån som vet om det stämmer?

/Pajje

Mats757 skrev:
Ja just det, kolven har passerat mer än halva vägen vid 90 graders vridning av veven.
Kolvarna i en radfyra, när dom möts efter 90 grader, två upp två ner så är det inte på halva slaglängden. Utan det sker några mm nedanför, Därför behövs en banansaxel som snurrar med dubbla varvtalet och kompenserar den tyngdpunktsförsjkutning som sker två gånger per varv.
Nja, det var ju ingen "överbevisning", det var bara ett nytt påstående ;) Om du nu menar slaglängd som BTC - TDC, så har jag fortfarande otur när jag tänker... Övertyga mig!

Psychobiker skrev:
För att inte glöm missfostret moto-guzzi som kör med v-twin på tvären, osäker på vinkeln dock.
Jag har hört att man kan få mer vridmoment ur motorn ju större vinkeln är mellan cylindrarna, men jag har ingenting att backa upp den tesen med, nån som vet om det stämmer?

/Pajje

Kan du utveckla det där med missfoster, jag vill veta! :mad:

/pang

HansJ skrev:
Nja, det var ju ingen "överbevisning", det var bara ett nytt påstående ;) Om du nu menar slaglängd som BTC - TDC, så har jag fortfarande otur när jag tänker... Övertyga mig!

Jag provade med en penna och papper. Rita cirkeln och märk upp 0-90-180 etc. Fäst pennan (virtuellt liksom :hihi och ena änden i kolvbulten o andra på vevtappen. Snurra sakta och markera höjderna. Verkar stämma tror jag. Jag hajar inte varför jag inte hajar? :lol

Mats757 skrev:

Äh, det går ju inte att protestera mot. Den jämrans vevstaken står ju snett då... :)

Flyer skrev:
Med risk för att röra upp en del känslor: jag håller med dig om 90graders-twinnar, iaf Ducati - det är inte en vacker motorkonstuktion :brinnerup . Tyvärr tcker jag inte att Aprilia lyckats med sin 60-gradare heller. Suzuki-spisen verkar däremot mera kompakt och trevlig att se på (för en del).

Det e ju riktiga grejer "Rotax". Alla som har kör skoter och bor norrut vet det :)

Psychobiker skrev:
Alltså borde en boxertwin från BMW ha mycket mera vrid än t.ex. Yamahas paralelltwin från TDM?

Lam-Kaka skrev:
Det e ju riktiga grejer "Rotax". Alla som har kör skoter och bor norrut vet det :)
Vissa av oss vet även att det finns snöskotrar med en 1600cc S&S twin. Alltså en HD-motor i stort sett. :brynad
Blade Outlaw
outlaw34.jpg

Lam-Kaka skrev:
Klart det är riktiga grejor, bra kvalitet och mycket för pengarna. Men de är inte så estetiskt tilltalande menar jag. För övrigt är jag väldigt nöjd med både duccen och aprilian.

Last edited:
Mille-R skrev:
Min vet du ju att du får köra när du vill men det kanske är bäst att låta bli, de e ju en 60-gradare. Då fastnar du nog :7peta

hHmm, pratar vi fortfarande om twinen?
:-0

Tycker du jag ska köpa en 90-gradare?

Flyer skrev:
..För övrigt är jag väldigt nöjd med både duccen och aprilian.

Nöjd med Duccen?! Satan osso. Nu har du förstört myten om de sunkiga Duccarna ju..! :D

Edit: Eller var det ett flamebait? :hihi

Zee skrev:
Nöjd med Duccen?! Satan osso. Nu har du förstört myten om de sunkiga Duccarna ju..! :D

Edit: Eller var det ett flamebait? :hihi

Varför tror du jag har två hojar - varav den ena är känd för att ha en nästintill skottsäker konstruktion? :tummenupp

pang skrev:
Kan du utveckla det där med missfoster, jag vill veta! :mad:

/pang

Haha..jag visste nån skulle bli upprörd. Tycker mest det ser så lustig ut med den motorkonstruktionen, och ser inte fördelen med det, men du kan säkert upplysa mig :7peta

/Pajje

Esquire skrev:
Alltså borde en boxertwin från BMW ha mycket mera vrid än t.ex. Yamahas paralelltwin från TDM?

Yep, i teorin, om det nu stämmer, det vet jag ju inte. Men det finns ju en massa andra aspekter som spelar in som tex slaglängd, öppningstider mm.

/Pajje

Psychobiker skrev:
Haha..jag visste nån skulle bli upprörd. Tycker mest det ser så lustig ut med den motorkonstruktionen, och ser inte fördelen med det, men du kan säkert upplysa mig :7peta

/Pajje

Beroende på varifrån man tittar ser man ljuset eller inte.

En gammal legend säger att Moto Guzzi kunde läggas ner mer än andra hojar i kurvorna, det var när dom var bäst på banorna. Innan Japanerna kom in i på banan alltså.

En annan säger att det var den naturliga lösningen på luftkylningen av en V-motor. Vilket vara ett problem som skulle lösas.

Jag har för mig att Guzzi Motorn som vi ser i dag är en utveckling utav motorn i mulo. :D
http://www.tybrainstorm.de/review/mulo-e.html

Det vara några spekulationer.

/pang

Bifogat

• mulo2.jpg
    mulo2.jpg
    14.9 KB · Visningar: 67
  • mulo9.jpg
    mulo9.jpg
    12.5 KB · Visningar: 55
Back