80tals tvspel-tråden (nintendo freaks)

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Det hela började med att jag fick nintendo 8bitars 5år efter alla andra, runt 1990. Sen tog farsan hem ett gameboy från tyskland i början av 90talet.
Det har jag spelat nu....

...Fram tills år 2006! Året då Xbox360 kom ut, PSP å allt vad det heter.
Då gick jag och köpte mig ett gameboy advance med supermario bros 1! Har även köpt de andra NES klassikerna som finns ute. Tänk, ett nintendo 8bitars fast i pocket-version! Helt underbart.

Sen när jag tröttnat på newschool-spelen spelar jag på mina Game&watch spel! Dessa underbara spel som jag tuggade på som spädbarn men som håller måttet än! Jag är född tidigt 80tal och är helt överväldigad över vad som kom ut under 80talet.

Vad spelar ni hemma? Har ni en grym commadore64 station färdig riggad i ert hem? Blåser ni fortfarande hjärtat ur en när ni försöker få igån Nintendo 8bitars-spel? Lägg in era nostalgiska tankar!

Bifogat

• tvspel.JPG
    tvspel.JPG
    136.6 KB · Visningar: 185
Nu blev man sugen på att rota runt på vinden och ta fram gammla nes och sitt gammla atari från 70talet och lira pacman blackjack och lite andra nostalgi spel

Jag var en envis Amiga-fanboy som hävdade att Amiga var vad som gällde och allt annat var skräp. Speciellt nintendo.

Skaffade mig en till NES för nått år sen (den gamla står hos föräldrarna långt bort) och en massa spel, så jäkla härligt att ta fram när man har lust.

Solomons key, ice hockey, SMB och SMB3 är ju klara favoriter!

Skön tråd.

Idag har jag endast en PS2 som sällan används.

Den enda spelkonsol jag faktiskt ångrade att jag sålde idag var mitt 8-bit Nintendo. På den tiden tyckte jag att jag gjorde en bra affär. Idag vet jag att de tusenlapparna inte spelat någon roll egentligen. Tycker än idag att de spelen i sin enkelhet är bland de roligaste.

Sedan har jag även haft Commendore 64 och Amiga 500. Idag hämtar folk MP3 låtar och spel över internet. På den tiden ringde man till kompisar på sin fritid för att få tag i de senaste spelen (ibland förbjudna att sälja här hemma i Sverige). Många gånger var jakten på spelen intressantare än spelen i sig.

Det finns en hel del spel som man spelat under sin uppväxt på dessa maskiner. Givetvis finns det en hel del nostalgi kvar när man tänker på det. Vem kommer inte ihåg Califonia Games, Test Drive, Super Mario Bros, Zelda 2, Ice Climber, Duck Hunt etc? (Inser hur många titlar jag faktiskt glömt bort genom åren)

Ah C64. Minns hur man satt som fastsvetsad vid bandstationen och bad fanskapet ladda snabbare så man fick se nästa bana. Wonderboy,buggy boy, giana sisters ujuj. Sånt man saknar man gjorde sig av med. Även lite hemmagjorda demos satt man och pula ihop på den.

Men nes var en höjdare med. Lira rivercity med brorsan och gå runt i stan slå ner folk och käka sig stark är något jag sent kommer glömma. Har iof tyckt mycket om C64/nes/snes/N64/playstation/Playstation2.

Tråkigt nog har spelusten dött ut ganska rejält men händer att jag startar N64 eller en emulator och när man gör det tar det en stund innan man stänger av.

hehe C64-tiden minns jag som en guldålder i mitt liv :) Att skruva tonhuvudet på bandspelaren så att man kunde ladda spelen. Eller att klippa i disketterna så att de blev dubbelsidiga!!

Minns ni joystick-kriget med polarna om vilken joystick som var bäst? -Slik Stik rules!!!

Sad Glad skrev:
2111502 hehe C64-tiden minns jag som en guldålder i mitt liv :) Att skruva tonhuvudet på bandspelaren så att man kunde ladda spelen. Eller att klippa i disketterna så att de blev dubbelsidiga!!

Minns ni joystick-kriget med polarna om vilken joystick som var bäst? -Slik Stik rules!!!

Är du full eller? TAC-2 var ju ljusår bättre.. :hihi Men den slår ändå inte:
wico.jpg

Ah, det var tider det.
Oförglömliga spel som Excite Bike, RC Pro-Am, skate or die, track and field II, blades of steel, metal gear...listan kan göras lång!

Om ni gillar att lira gamla klassiker så ska ni skaffa er en PSP, det är en guldgruva för portabla klassiker!
Har NES, Sega Master System, SNES, GB och GBA emulatorer på min PSP, mycket skoj! :banana

kommer ihåg att jag hade ett tv spel av okännd sort som
man satt o snurrade på 1 knapp så ett streck åkte upp o ner
typ tennis o allt va det va , hur fult som helst men kul.

Sen runt 86 - 87 så fick man ju ett nintendo 8 bit o hela
barndomen blev räddad , började ju med mario bros 1 som jag alldrig klarade
förrens för ca 3 år sen haha... sen fick jag Ghost&goblins också kullt spel.

och sen dess har jag sparat så många nes spel jag kommit åt , har ca 50 st om inte mer och renoverad nintendo enhet givetvis osv.

8 bit is the shit...

"äkta nintendo barn"

lite bilder på några av liren.

Bifogat

• nin.JPG
    nin.JPG
    32.1 KB · Visningar: 113
  • nin2.JPG
    nin2.JPG
    38.6 KB · Visningar: 143
Last edited:
Halogen skrev:
2111518 Är du full eller? TAC-2 var ju ljusår bättre.. :hihi Men den slår ändå inte:

Slaget var för stort på TAC-2, därför tyckte jag bättre om Slik Stik. Den var ju som en TAC-2 men mindre. En polare hade en sådan som du lagt upp bild på. På den kändes det som om man fick dra stickan en decimeter åt varje håll för att det skulle hända något! Ville man vara kung på Decathlon så var det Slik Stik som gällde! :yoparty

Nu har gamepadsen tagit över totalt, på gott och ont.

morecore skrev:
2111317 Sen när jag tröttnat på newschool-spelen spelar jag på mina Game&watch spel! Dessa underbara spel som jag tuggade på som spädbarn men som håller måttet än! Jag är född tidigt 80tal och är helt överväldigad över vad som kom ut under 80talet.

Coolt. Jag har också Snoopy Tennis, fallskärmsliret och Donkey Kong. Har även Oil panic, Donkey kong Jr och 3-4 andra Game&Watch. Hittade dom i nån låda senast jag flyttade för två år sen och stack genast och köpte batterier.

För övrigt så är nog Mario Cart till SNES det bästa tvspelet någonsin tror jag. Funkade lika bra när jag låg hemma sjuk som när man lite äldre efterfestade med för många folköl i kroppen.

stoffer skrev:
2111412 Skaffade mig en till NES för nått år sen (den gamla står hos föräldrarna långt bort) och en massa spel, så jäkla härligt att ta fram när man har lust.

Solomons key, ice hockey, SMB och SMB3 är ju klara favoriter!

Hahaha..Solomons key..det hade jag helt glömt bort. Jag hade ett sånt där tvådelars Donkey Kong spel :yoparty

Last edited by a moderator:
Jag köpte en C-64 när jag var åtta år. Sedan blev det en Amiga 500 ett par år senare. Amigan utrustades med extra minne, tror det kostade 500kr för 0.5mb extra... :3freak

Någon gång därimellan fick jag ett Game Boy i julklapp. Köpt på kanarieöarna, så det ingick en "32-in-1" spelkasett som faktiskt innehöll en hel del hyfsade spel.

Nu spelar jag mest på ett GBA SP som jag köpte för ett par år sedan (mycket möjligt att det är det bästa Game Boy som tillverkats hittills). Till det har jag SMB 1-3, Super Mario World och Ice Climber.

Skulle ju inte vara helt fel med en Game Cube med Game Boy Player... :drool

Någon som har testat Nintendo DS och vet om det är något att ha? Jag är lite skeptisk, men kommande New Super Mario Bros verkar ju lite lovande.

Annars så ska det blir lite spännande att prova Nintendo Revolution när det kommer också.

Brukar plocka fram rariteterna ibland och lira!! :yoparty

Har Nintendo 8bitars och en commadore 128D :Bugar

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey