Jag är mest intresserad av att få lära mig vilken typ av data och hur ofta den loggas och med vilken upplösning. Jag har jobbat med dataloggning och signalbehandling, dock inte för motorcyklar, så därför skulle det vara intressant att få se hur det ser ut
Ungefär hundra olika analoga såväl som digitala mätkanaler, loggningsfrekvenser från 10 till 2000 Hz beroende på vilken kanal och pålagda lågpass- eller högpassfilter beroende på exakt vad man vill studera / presentera. Många av mätkanalerna ingår också i ytterligare ett hundratal så kallade beräkningskanaler. Den totala zippade filen från ett 45 minuters race brukar ligga på ungefär 50 MB och då är inte alla beräkningskanaler med, utan endast de som används för reglering av motorcykeln.
De kanaler som kan vara av uppenbart intresse i denna såpa är:
* Styrvinkel.
* Bromstryck fram.
* Framhjulshastighet.
* Fjädringsposition.
* Accelerometer- eller gyrodata (alla MotoGP-hojar har accelerometrar och / eller gyron som mäter accelerationer längs och omkring koordinatsystemets samtliga axlar).
En spark någonstans på handtaget bör orsaka en omedelbar peak i styrvinkel och en spark på bromshandtaget bör dessutom orsaka en peak i bromstryck. Dessa peakar bör inträffa något före en dipp i framhjulshastighet som bör åtföljas av en tydlig returrörelse hos fjädringen. Om det verkligen handlar om en spark så bör dessa peakar vara betydligt snabbare än vad föraren själv kan åstadkomma under ett normalt riktningsbyte genom en chikan eller vid en normal inbromsning.
Om ovanstående inte bringar klarhet så kan accelerometerdatan indikera om motorcykeln utsätts för en yttre kraft (eller om den kraschar på eget bevåg) och även om denna kraft träffar motorcykeln framför, bakom, ovanför, under eller mitt på dess tyngdpunkt. Jag antar att någons ide är att den yttre kraftens träffpunkt i så fall skall bevisa om detta handlar om en spark eller något annat.
Frågan kvarstår - vem ska opartiskt analysera detta åt FIM, CAS eller annan vetgirig instans...?