75w Xenonljus till hojen?

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Sitter inne oh kolla runt på internet och hittar några kit från Ballast med 75w till motorcykel.

Kör rätt ofta mina kvälls turer och hände allt mer än ofta att man yrar hem på natten och hade varit trevlig om jag hade kunnat ge min hoj Xenon på helljuset. Det skulle bli min första konvertering och givet vis så sögs mina ögon fast på 75w :D

Är det någon här som skulle kunna kasta något ljus på dessa frågor :Bugar

Bör jag ta 75w eller satsa på de mindre. Känner till xenons fördelar men 75w ska vara über kraftigt,
tänkte mest så man inte bränner reflektorn?

vilken Kelvin ska jag välja? ju lägre ju bättre synligt ljus eller...

Någon som har 75w och kan dela med sig av erfarenheten?

Tack på förhand :)

75w känns fan i överkant tycker jag. min bil har bara 35w och det lyser en hel del. Förvisso har man ju 2 stycken då.

Kelvin är nog runt 5000 snyggast utan att tappa nämnvärd ljusstyrka.

Angående reflektorn så är det väl mest värme och UV ljus som skadar den och vad jag vill minnas så ligger det ett skyddslager på xenonlampor som tar upp UV ljuset så det inte ska skada. Det är ju trots allt oftast plastglas på dagens strålkastare.

hehe jo man kan ju tycka det. Antar att jag har fått lite storhets vansinne :crash

Min arbetskompis som jag snackade med nyss har 55w på sin bil och han har tydligen stora problem på vintern av frost och imma på sinna framljusen som inte smälter bort.

Nu till nästa fråga. Hur reagerar hojens kraftförsörjnings system. klara en modärn hoj av denna extra belastning eller detta kommer sluta med att jag bränner generatorn mitt ute i de vilda smålänska skogarna? eller en 75w är inget nämnvärt?

Det kan mycket väl hända att ljusbilden är samma, men ljuset klarare.
Då är det bättre att inte ha för starka lampor.
Ljuset bländar och förstör det lilla mörkerseende man har.
Ergo: Mer ljus kan ge sämre sikt.

På bilen har jag 3 st extraljus med 75 watts xenonkit och satan i gatan vilket ljus det är.
Ännu roligare är ju folk som inte ska blända av och får en kick mot sig, de bländar av jävligt kvick.
Har haft både 35 och 55 watt i dem innan och det är skillnad på ljuset.
Sen är det ju frågan om vad generatorn pallar.
Men du har ju 55/60 watt normalt så det borde inte vara några problem.

Blir till att välja 5000k för har kört en bil med 10,000k och så fort som man hade en vit skylt framför sig så kunde man inte se förbi den eller knappt något annat som inte var reflekterande tack vare den låga skaran syndlig ljus.

Sen ser jag att styrdornet är rätt stort och det finns inte så mycket plats på min Z1000 heller. 70w finns som slime fast ser att det också finns en längre kabel som man kan köpa till så kan man göma dosan någon annanstans.

Blir till att ringa dem senare idag och fråga ut dem vad de rekomenderar så jag inte gör en kabelbrand.

Som jag fattat det:
Bra ljus på hojen OK
Xenonljus inte OK om hojen inte godkänd med Xenon
=> Välj låg temperatur på lampan så det ser ut som du har en vanlig glödlampa, dvs 4300K eller lägre.

Som oskyddad så tycker jag att riktigt bra lysse på hojen är viktigt. Z1000 2010 har inget vidare till lysse precis :3freak När jag är ute o kör med min kompis som har en Ninja 250R och han ligger bakom mig så ser man skuggan av min när jag har hellysset på :näsblod

Skulle nu 75w vara förs starkt får jag ta av det igen och bygga världens coolaste pannlampa :tummenupp

Så då har man ringt dem och hört. Tydligen så skulle 75w vara driftsäkrast och bäst byggd medans 70w var mer en trimmad 55w som tonas av lite med tiden.

Fortfarande lite orolig för att jag ska bli stående i Hillbillyforest ute i småland så kan någon opatisk själ här som är duktig på el verkligen säkert säga hur det kommer gå med hojens kraftförsörjnings.

Så då är 75W laserkanonen beställd. Få väl se hur detta slutar. Har iaf garanti på hojen till 2015 så händer något innan des så kan jag iaf sova lugnt :)

Och garantin gäller om man har ökat strömåtgången med 40 % kontinuerligt och betydligt mer i startögonblicket? Garantin brukar väl inte täcka sånt man har sönder själv, eller?

Eftersom att du tar ström direkt från batteriet via ett relä så är det nog ingen risk för kabelbrand, batteri och generator måste dock leverera mer.

Tror 75 W blir alldeles överjävligt mycket ljus i vilket fall, med tanke på att 35 W ger 3 ggr så mycket ljus som halogenaren som sitter där från början. Friskt kopplat hälften brunnet - lycka till! :brinnerup

Som jag fattat det:
Bra ljus på hojen OK
Xenonljus inte OK om hojen inte godkänd med Xenon
=> Välj låg temperatur på lampan så det ser ut som du har en vanlig glödlampa, dvs 4300K eller lägre.

Om han bara har Xenon på hel och inte halvljus så ska det vara helt ok.

Och garantin gäller om man har ökat strömåtgången med 40 % kontinuerligt och betydligt mer i startögonblicket? Garantin brukar väl inte täcka sånt man har sönder själv, eller?

Eftersom att du tar ström direkt från batteriet via ett relä så är det nog ingen risk för kabelbrand, batteri och generator måste dock leverera mer.

Tror 75 W blir alldeles överjävligt mycket ljus i vilket fall, med tanke på att 35 W ger 3 ggr så mycket ljus som halogenaren som sitter där från början. Friskt kopplat hälften brunnet - lycka till! :brinnerup

Haha jo det är ju klart att jag inte åker in till verkstaden med det kitet på om något händer :crash "I don't know what happend" :näsblod

Hur som helst så ska det bli intressant hur som helst. kommer säkert lägga upp bilder här för att visa skillnanden.

Köra hoj på natten är det bästa jag vet så det är på tiden att jag gör denna uppgraderingen

Standardgeneratorsystemet på många hojar, bla min sukka är generatorstator med fasta spolar och en permanentmagnetrotor på vevaxeln. "Regleringen" så inte batteriet överladdas går så till att före likriktaren så sitter tre stycken tricar mellan de tre generatorlindningarna. Blir batterispänningen för hög kortsluter triacarna generatorlindningarna.
Resultatet av detta är två varma saker:
Spänningsregulatorn blir jättevarm och lägger ibland av. Minst en gång / månad på SH. Nån som funderar över batteriet är kass / hojen laddar inte längre.
Generatorlindningarna, statorn blir jättevarma , isoleringen smälter, lindningarna brinner och hojen laddar inte längre.

Ett bra sätt elda upp regulatorn är därför att köra med ljuset släckt på bandagarna!
75W Zenonljuset kommer spara spänningsregulatorn, hålla spänningsregulatorn lite kallare. :tummenupp
Och skriv gärna hur det går, hur den funkar.
Säkert flera som funderar på bättre ljus !

Last edited:
Jag har (idag) kopplat in mitt xenonkit, 55W jag har inte kopplat det med ett relä från batteriet utan direkt på lampan bara... Bör jag oroa mig för kabelbrand??

Standardgeneratorsystemet på många hojar, bla min sukka är generatorstator med fasta spolar och en permanentmagnetrotor på vevaxeln. "Regleringen" så inte batteriet överladdas går så till att före likriktaren så sitter tre stycken tricar mellan de tre generatorlindningarna. Blir batterispänningen för hög kortsluter triacarna generatorlindningarna.
Resultatet av detta är två varma saker:
Spänningsregulatorn blir jättevarm och lägger ibland av. Minst en gång / månad på SH. Nån som funderar över batteriet är kass / hojen laddar inte längre.
Generatorlindningarna, statorn blir jättevarma , isoleringen smälter, lindningarna brinner och hojen laddar inte längre.

Ett bra sätt elda upp regulatorn är därför att köra med ljuset släckt på bandagarna!
75W Zenonljuset kommer spara spänningsregulatorn, hålla spänningsregulatorn lite kallare. :tummenupp
Och skriv gärna hur det går, hur den funkar.
Säkert flera som funderar på bättre ljus !

Jag gillar dig :krama Tack :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...