75w Xenonljus till hojen?

Jag har (idag) kopplat in mitt xenonkit, 55W jag har inte kopplat det med ett relä från batteriet utan direkt på lampan bara... Bör jag oroa mig för kabelbrand??

Ja det bör man inte göra. Startströmmen är så stor att det är olämpligt. Köp ett extraljusrelä på biltema och använd originalkablarna för att driva relät. Strömmen tar du från batteriet i lite grövre kablar.
 
Okej, tack för hjälpen. Ska ändå beställa en förlängningskabel så jag kan ha ballasten i kutsen så beställer samtidigt en strömkabel inkl relä från xenonkungen.
 
Ringde xenonkungen idag. Dem sa att det bara var att tuta o köra. Behövdes inget extra relä iom att den aldrig drar mer än 55W allstå ingen skillnad från orginal.
 
När jag är ute o kör med min kompis som har en Ninja 250R och han ligger bakom mig så ser man skuggan av min när jag har hellysset på :näsblod

Sen när ligger jag någonsin bakom dig? Skulle va precis innan jag kör om. :glömdet

Så då är 75W laserkanonen beställd. Få väl se hur detta slutar. Har iaf garanti på hojen till 2015 så händer något innan des så kan jag iaf sova lugnt :)
Nu måste du ju behålla kawan :tummenupp
 
Strömmen i startögonblicket är mycket högre än original, trots samma effekt vid drift. Antagligen inte tillräckligt för att vara farligt men ska man göra nåt bör man göra det ordentligt.
 
Ringde xenonkungen idag. Dem sa att det bara var att tuta o köra. Behövdes inget extra relä iom att den aldrig drar mer än 55W allstå ingen skillnad från orginal.

Skyll inte på mig när du eldar ditt kablage och det kostar 5kkr att byta...

Alla xenon drar 8-10 A under de första sekunderna. I en bil har man kablage nog för detta men varken kablage eller brytare på en mc är avsedd för den belastningen.
 
Ringde xenonkungen idag. Dem sa att det bara var att tuta o köra. Behövdes inget extra relä iom att den aldrig drar mer än 55W allstå ingen skillnad från orginal.

Skyll inte på mig när du eldar ditt kablage och det kostar 5kkr att byta...

Alla xenon drar 8-10 A under de första sekunderna. I en bil har man kablage nog för detta men varken kablage eller brytare på en mc är avsedd för den belastningen.

Jag xenonkonverterade helljuset på en bil för ett par år sedan. Satte dit ett 2*50w kit. Det gick inte ens att tända de lamporna om jag inte monterade dit ett separat relä som drog ström direkt från batteriet. Så det där stycket i reklamen med "30 minuters enkel installation för vilken amatör som helst" bör man nog ofta ta med en rejäl nypa salt...
 
Så då är 75W laserkanonen beställd. Få väl se hur detta slutar. Har iaf garanti på hojen till 2015 så händer något innan des så kan jag iaf sova lugnt :)

Hur ska du kunna hänvisa till hojens garanti ifall det blir fel på elektroniken pga att du eftermonterat annan utrustning? Lite simpelt bedrägeri genom att byta tillbaka till originalsystemtet innan du lämnar in den döda hojen till återförsäljarn?
 
Jag xenonkonverterade helljuset på en bil för ett par år sedan. Satte dit ett 2*50w kit. Det gick inte ens att tända de lamporna om jag inte monterade dit ett separat relä som drog ström direkt från batteriet. Så det där stycket i reklamen med "30 minuters enkel installation för vilken amatör som helst" bör man nog ofta ta med en rejäl nypa salt...

Det brukar ju hjälpa att bara dra ordentliga kablar till ljuset via ett ordentligt relä för att bota dåligt lyse.
 
Hur ska du kunna hänvisa till hojens garanti ifall det blir fel på elektroniken pga att du eftermonterat annan utrustning? Lite simpelt bedrägeri genom att byta tillbaka till originalsystemtet innan du lämnar in den döda hojen till återförsäljarn?

Nu hade jag inte gjort detta om inte jag nästan är 100% på att det kommer vara en uppgradering och allt kommer hålla. jag kör mer än de flesta och kawan är just nu kronjuvelen i mitt liv och ingen vill se den mindre på verkstad än jag. Nu latchar jag en del på forumet flr att jag vill ha roligt med mina likasinnade men IRL är jag väldigt moralbunden och vill inget annat att rätt ska va rätt. går detta åt helvete så får jag skylla mig själv. Hoppas dock att garantin rädda mig men vi får se.

fast nu när båda har hävdat sig lite kan vi gå tillbaka till ämnet:fakta
 
Så nu ligger grejerna hemma på matbordet :-D tyvärr ska jag jobba i natt annars hade jag varit ute i garaget nu och monterat :-)
 
Så då var det monterat :banana

Tog mig 2,5 timmar men fick plocka ner hela nosen och sidokåpan. Blev inte alls så jag hade planerat. Styrdornet var på tok för stort för att ha i nosen, så den hamnade under sadlen istället. Har bara hunnit prova här fram och tillbaka på vägen. Inget verka bli varmt och laddningen står stadigt.

Va inga konstigheter bara att ta det lugnt o försiktigt. Skulle tro att det är mycket lättare på en större kåphoj så man kan ta större friheter med placeringen mm.

Tja vad ska man säga om lysset :D Tja jag ska inte klaga :fakta. ska bli intressant att testa i mörker.

Kommer senare lägga upp en liten film. tyvärr så fick jag grejerna så snabbt att jag inte hant göra en filmsnutt med org.
 
Fränt! Jag blev tvungen att lägga min ballast i kutsen och använda förlängningskablar till lampan och separata strömkablar bak till kutsen. Inte provat i mörkret än heller men dina lyser nog lite mer än mina för dem är 55W
 
Jag är sjukt nöjd. va precis ute i blåsten på en runda :) såg ett rådjur på minst 300meter vilket jag inte har kunnat göra med någon bil innan ens :)

Fast org inställningen på lyset är lite för lågt. Skulle kunna få ännu längre räckvid om man hade höjt det lite.

Därimot måste jag felsöka lite för det verka som att relät inte alltid aktiverar xenon ljuset. ska felsöka det imorgon när jag har återhämtat mig från natt skiftet. Säkert inget alvarligt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top