748R knackar och viner

303

Twin Wanker
Gick med
22 May 2003
Ort
Råttholm
Hoj
748R -02
För ett par veckor sedan var jag och körde på Gelleråsen då jag på sista passet hörde ett vinande ljud från motorn. I depå gasade jag med friläge i och det var tydligt vinande som följde med varvtalet, det påminde väldigt mycket om en kompressormatad gatracingbil. Nåväl, packar ihop för dagen och tänker jag ska kolla upp detta senare när jag är hemma, lite smått retsamt då jag två månader innan banåkat hade haft hojen på 2000mila hos en auktoriserad verkstad.

I helgen som gick rev jag bort kamremskåporna och kollade om jag kunde se nåt som såg fel ut, med mina minimala duccekunskaper så tyckte jag dock det dåg bra ut. Ingen skit i vägen och remmarna såg fortfarande nya ut, inga gummirester heller.

Tar därför hojen på en provtur och till en början verkar allt bra men när motorn nått arbetstemp. så börjar ett knackande ljud smyga sig på. Ljudet blir allt ljudligare och hörs speciellt väl när jag motorbromsar, ett metalliskt knackande som följer med varvtalet.
Testar att frikoppla och åka på tomgång 10sek, knacket försvinner och jag släpper kopplingen. Gasar och efter 5sek så är knacket tillbaka..
Eftersom det kan bli oekonomiskt dyrt när kammarna gör fel så åker jag hem och ställer in hojen i garaget igen.

Har pratat med lite annat folk om detta och det som föreslagits var att det låg skräp innanför kåporna till kamremmen eller att kullagren till spännrullarna håller på att säga upp sig. Eftersom jag inte kunde se nåt skräp så lutar det åt kullager.

Jag vill ju såklart lämna in hojen hos verkstaden så de får fixa problemet men vågar definitivt inte köra hojen som den är nu och någon bil har jag inte.

Vågar man köra in hojen till verkstad eller ska jag försöka låna bil och släp? Har någon några ideer på vad som kan vara i görningen?
 
Last edited:
Kan tillägga att ljudet med stor sannolikhet kommer från trakterna kring kamremmarna. Nu är just dessa ljud väldigt svåra att lokalisera men jag är ganska säker på att det inte är från inuti motorn, jag får helt enkelt tömma den på olja i veckan... :brinnerup
 
Det borde ju inte bli knackljud om det är remmarna eller spännrullarna. Har du testat att lyfta på remmen och snurra på spännrullarna? Kan du höra om det kommer från den främre eller bakre cylindern/toppen?
 
K-Micke skrev:
Har du testat att lyfta på remmen och snurra på spännrullarna?

Nej det gjorde jag ju givetvis inte, kanske ska gå ner och roa mig med det ikväll då :rolleyes:

Ser nu att det i texten inte framgick att det vinande ljudet fortfarande hördes när knackningarna kom.
Kan även tillägga att hojen var VÄLDIGT varm när jag körde på gåsen, alltså kylvattnet låg där det brukar på ca 85grader men allt annat vart superhett! Jag brände mig nästan på hö-fot. Men det kanske är normalt när den går hårt?
 
Det blir varmt. Så länge tempmätaren visar ok så är det inga problem.
Med tanke på att den nyligen varit på stor service med ventilkoll och rembyte så borde väl verkstan kolla det där. Kopplingen då, är den också bytt?
 
Just jäklar, 748R=slipperköppling... Kan det vara den stjärnformiga fjädern i kopplingen som håller innertrumman som gett upp?

/B
 
K-Micke skrev:
Kopplingen då, är den också bytt?

Japp, kopplingen byttes så den är sprillans :tummenupp. Den gamla var så slut att den skulle bytts för länge sedan.

Var nere och tog loss främre kamremskåpan (orkar inte med bakre idag, CSI har ju säsongspremiär). Det gick inte att lyfta remmet nåt vidare och jag ville inte lossa spännrullen så jag testade att snurra på den iaf. Den "mobila"-rullen gick superlätt att snurra på men den övre satt i princip fast, den gick att snurra men det var trögt, det verkade inte låta nåt heller när jag vred på den. Förmodligen måsta jag lossa spännrullen iaf för att verkligen vara säker.

Kan man sätta märke med nån filtpenna på spännrullarna så att jag kan vrida tillbaka dem när jag kollat? Eller kan jag gå på fingertoppskänsla för att spänna :hihi.
 
Bj.O.rn skrev:
Just jäklar, 748R=slipperköppling... Kan det vara den stjärnformiga fjädern i kopplingen som håller innertrumman som gett upp?

/B

Hur märker man om det är det. Faktum är att kopplingen betedde sig väldigt märkligt samma dag som jag testade hojen. När jag skulle iväg från ett rödljus så varvade jag upp lite mer än normalt och då började kopplingen hugga rätt hårt, precis som den beter sig när den är väldigt sliten och har svårt att slira.

Damn.. mystiken tätnar..
 
K-Micke skrev:

Det var meckens ord, eller som han sa "Det var det värsta jag har sett någonsin" :rofl . Det var något avstånd som max skulle vara 0.2mm men som var 2mm :hihi

Men det skulle alltså kunna vara kopplingen iaf trots att den är bytt?
 
303 skrev:
Det var meckens ord, eller som han sa "Det var det värsta jag har sett någonsin" :rofl . Det var något avstånd som max skulle vara 0.2mm men som var 2mm :hihi

Så säger alltid mekarna därnere. Det är spelet mellan korg/lameller som menas tror jag. Ska man byta när det är 0,2mm så får man nog byta typ var 200:e mil. :brinnerup
 
303 skrev:
Hur märker man om det är det. Faktum är att kopplingen betedde sig väldigt märkligt samma dag som jag testade hojen. När jag skulle iväg från ett rödljus så varvade jag upp lite mer än normalt och då började kopplingen hugga rätt hårt, precis som den beter sig när den är väldigt sliten och har svårt att slira.

Damn.. mystiken tätnar..

Bort med tryckplattan å kolla (sitter med sex skruvar/spiralfjädrar), du ser fjädern som håller centrumet då

/B
 
Skruvade bort tryckplattan idag och fotograferade lite, tog även bild på främre kamrem.
Tycker fjädern ser ut precis som den ska, likaså kamrem... hmm.... jag blir tokig! :huvet
 

Bifogat

  • framkam.jpg
    framkam.jpg
    34 KB · Visningar: 90
  • clutch.jpg
    clutch.jpg
    35.2 KB · Visningar: 92
Last edited:
Ring och prata med Biscaya. Det borde du ha gjort redan :)

Om kopplingen "hugger" kan du plocka loss alla lameller och skivor, sedan kolla om dom är ojämt slitna. Det tar bara 2-3 minuter att plocka ner.
Skivorna tycker det är skoj att bli vinda när man slirar "mycket". Typ stadskörning eller med mycket koppling när man kör intensivt.
Kör du med öppen kopplings korg? om inte gå och köp en sådan. eller fräs ur din original. Behövs luft där.

Om dom har bytt shims på servicen så kan dom ibland sätta sig när man kört en lite bit. blir då ett tickande ljud. Samma fenomen som händer när man kör mycket på höga varv eller över intervallen för service. du kan mäta ventilspelet själv. kolla på SDK´s hemsida om hur.

det vinnande ljudet kan vara vattenpumpen? men det har jag ingen erfarenhet av då jag inte tycker man ska ha vatten i motorn. Rostar så illa då :fatta!

Märks det att jag kör 2v :D

Lycka till! :tummenupp
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top