För ett par veckor sedan var jag och körde på Gelleråsen då jag på sista passet hörde ett vinande ljud från motorn. I depå gasade jag med friläge i och det var tydligt vinande som följde med varvtalet, det påminde väldigt mycket om en kompressormatad gatracingbil. Nåväl, packar ihop för dagen och tänker jag ska kolla upp detta senare när jag är hemma, lite smått retsamt då jag två månader innan banåkat hade haft hojen på 2000mila hos en auktoriserad verkstad.
I helgen som gick rev jag bort kamremskåporna och kollade om jag kunde se nåt som såg fel ut, med mina minimala duccekunskaper så tyckte jag dock det dåg bra ut. Ingen skit i vägen och remmarna såg fortfarande nya ut, inga gummirester heller.
Tar därför hojen på en provtur och till en början verkar allt bra men när motorn nått arbetstemp. så börjar ett knackande ljud smyga sig på. Ljudet blir allt ljudligare och hörs speciellt väl när jag motorbromsar, ett metalliskt knackande som följer med varvtalet.
Testar att frikoppla och åka på tomgång 10sek, knacket försvinner och jag släpper kopplingen. Gasar och efter 5sek så är knacket tillbaka..
Eftersom det kan bli oekonomiskt dyrt när kammarna gör fel så åker jag hem och ställer in hojen i garaget igen.
Har pratat med lite annat folk om detta och det som föreslagits var att det låg skräp innanför kåporna till kamremmen eller att kullagren till spännrullarna håller på att säga upp sig. Eftersom jag inte kunde se nåt skräp så lutar det åt kullager.
Jag vill ju såklart lämna in hojen hos verkstaden så de får fixa problemet men vågar definitivt inte köra hojen som den är nu och någon bil har jag inte.
Vågar man köra in hojen till verkstad eller ska jag försöka låna bil och släp? Har någon några ideer på vad som kan vara i görningen?
I helgen som gick rev jag bort kamremskåporna och kollade om jag kunde se nåt som såg fel ut, med mina minimala duccekunskaper så tyckte jag dock det dåg bra ut. Ingen skit i vägen och remmarna såg fortfarande nya ut, inga gummirester heller.
Tar därför hojen på en provtur och till en början verkar allt bra men när motorn nått arbetstemp. så börjar ett knackande ljud smyga sig på. Ljudet blir allt ljudligare och hörs speciellt väl när jag motorbromsar, ett metalliskt knackande som följer med varvtalet.
Testar att frikoppla och åka på tomgång 10sek, knacket försvinner och jag släpper kopplingen. Gasar och efter 5sek så är knacket tillbaka..
Eftersom det kan bli oekonomiskt dyrt när kammarna gör fel så åker jag hem och ställer in hojen i garaget igen.
Har pratat med lite annat folk om detta och det som föreslagits var att det låg skräp innanför kåporna till kamremmen eller att kullagren till spännrullarna håller på att säga upp sig. Eftersom jag inte kunde se nåt skräp så lutar det åt kullager.
Jag vill ju såklart lämna in hojen hos verkstaden så de får fixa problemet men vågar definitivt inte köra hojen som den är nu och någon bil har jag inte.
Vågar man köra in hojen till verkstad eller ska jag försöka låna bil och släp? Har någon några ideer på vad som kan vara i görningen?
Last edited: