72 kw Gixxer !!!!!

Colony

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Ingen just nu
Pappa och jag ringe LF idag... hade ett regnr på en gixxer 00a då dom skulle ha 8000 helföräkring/halvår och 3600 halv/halvår vilket jag tycker är sjukt bra.. 72kw i papper.står på allas 00:r(Dom kom till swe
med stypta boxar,Byttes ut på garantin.) 00:orna körs idag på fulleffekt!

men iallafall... nu va det tänkt att jag skulle köpa en från utlandet och jag har sett att det finns 72 kw reggade där med... gäller försäkringen på samma sätt om jag tar in en från utlandet tror ni? sen om jag vill ha upp den till fulleffekt 140 hästar.. så kanske försäkringen stiger?
för en gixxer går på 70 000 i svea ca... sen 50 000 i tyskland lite skillnad..


Men jag har uppfattat allt som såhär... är en motorcykel reggad på mindre kw än den egentligen är på när den såldes första gången så gäller den effekten som den reggades på ? stämmer detta...

Nån som är kunnig på sånt här hjälp mig.. jag är helt snurrig /mvh micke
 
Colony skrev:
Pappa och jag ringe LF idag... hade ett regnr på en gixxer 00a då dom skulle ha 8000 helföräkring/halvår och 3600 halv/halvår vilket jag tycker är sjukt bra.. 72kw i papper.står på allas 00:r(Dom kom till swe
med stypta boxar,Byttes ut på garantin.) 00:orna körs idag på fulleffekt!

men iallafall... nu va det tänkt att jag skulle köpa en från utlandet och jag har sett att det finns 72 kw reggade där med... gäller försäkringen på samma sätt om jag tar in en från utlandet tror ni? sen om jag vill ha upp den till fulleffekt 140 hästar.. så kanske försäkringen stiger?
för en gixxer går på 70 000 i svea ca... sen 50 000 i tyskland lite skillnad..


Men jag har uppfattat allt som såhär... är en motorcykel reggad på mindre kw än den egentligen är på när den såldes första gången så gäller den effekten som den reggades på ? stämmer detta...

Nån som är kunnig på sånt här hjälp mig.. jag är helt snurrig /mvh micke

Kw har inte något med försäkringskostnad att göra. Klass 7 är klass 7 vad man än har tror jag. Så även om du har 72kw så blir det inte billigare än tex 90kw. Rätta mig om jag har fel men de flesta f bolag har det så.
 
Vikt/effekt/ålder på hoj/kkinnehavare/folkbokförningsadress/skostorlek/osv.osv.

Det är en väldans massa olika premisser de går på. Olika på olika ställen. Bara att ringa å kolla...
 
Jag kollade försökringen på en gixxer 750 96:a jag skulle få ge typ 750 spänn i månaden.. Men jag valde en annan gixxer 750 96, brydde mig inte om at kolla försäkringen på den, "det var ju samma hoj" Ja jävlar du! det visade sig att den andra hojen gick på över 1000:- i månaden för den hade ursprungs effekten på pappret då det var en flyttgodshoj från kanada.. Att det var flyttgods visste jag, men inte det andra..

Skit säger jag, men men, det är ju bara pengar...
 
Ja det är just så jag menar som du med hojen från kanada... mamartin du är nog ute å cyklar.. så du menar att om jag har en hoj i klass 7 med 72kw i sen min polare har en med 104kw så betalar jag inte mindre i försäkring... men så är det väl inte? så en ninja zx6r 00a och en gixxer 750 - 00 får man ge samma försäkringspeng för.. haha eller inte
 
Last edited:
När jag ringt och luskat om försäkringar på olika bolag (sporthoj 600-900cc) så är det regnr som gäller för att få några prisuppgifter. Har på senare tid haft svårt att få "allmäna uppgifter" om en viss modell. :fyllisar
 
Colony skrev:
Ja det är just så jag menar som du med hojen från kanada... mamartin du är nog ute å cyklar.. så du menar att om jag har en hoj i klass 7 med 72kw i sen min polare har en med 104kw så betalar jag inte mindre i försäkring... men så är det väl inte? så en ninja zx6r 00a och en gixxer 750 - 00 får man ge samma försäkringspeng för.. haha eller inte

Njea jag fick svaret att det inte blir billigare om jag hade 25kw eller min nuvarande 82kw så då spelade effektien ingen roll, antar det handlar om ursprungseffekt, sen kostar nog en gsxr 1000 mer än än 600 för den är förmodligen dyrare.
 
DisqoBizkit skrev:
Jag kollade försökringen på en gixxer 750 96:a jag skulle få ge typ 750 spänn i månaden.. Men jag valde en annan gixxer 750 96, brydde mig inte om at kolla försäkringen på den, "det var ju samma hoj" Ja jävlar du! det visade sig att den andra hojen gick på över 1000:- i månaden för den hade ursprungs effekten på pappret då det var en flyttgodshoj från kanada.. Att det var flyttgods visste jag, men inte det andra..

Skit säger jag, men men, det är ju bara pengar...

HaH, de va fan billigt!! blir nästan avundsjuk. jag ringde till försäkringsbolagen idag, hojen va en GSXR 750 -97 (25kw).

bilsport-MC försäkrar inte denna sorten av hoj, dom erbjöd endast trafikförsäkring, den va inte precis billig = 24 700 / år

länsförsäkringar ville inte ha den för att vi inte har hemförsäkring hos dom...
 
T-H verkar i alla fall göra skillnad på olika klass-6 hojar. Jag fick mycket bättre premie på en ZXR 750 från 89 än en FZR 600 från 92. (Tror båda är klass 6) Då menar jag MYCKET bättre, alltså typ halva priset. Kan iofs ha haft med någon åldergräns att göra, men en Kawa kommer det att bli i alla fall, en grön :kär . Hämtar den i veckan! :banana

EDIT: Bilsport och MC Verkar dock följa klassindelningen slaviskt, dvs. samma premie för alla klass-6-hojar men med olika prisgrupper beroende på hojens ålder.
 
Last edited:
Försäkring

Om vi struntar i moralpaniken och alla som inte förstod frågan så är det enligt följande. De flesta bolagen går på ursprungseffekt. Alltså spelar det ingen roll om du stryper cykeln till 25KW. Om du däremot hittar en cykel som i originaldokumentationen (från generalagent) är strypt så gäller denna uppgift mot bolagen. Hur det blir med import har jag ingen aning om men om en effekt är uppgiven i dokumentationen bör samma effekt hamna i regbeviset. Du har i alla fall goda chanser men inga garantier för att få samma premie.

Tänk sedan på att premier är färskvara och det som gäller i år kan vara helt annorlunda nästa år...
 
PacMan skrev:
... Kan iofs ha haft med någon åldergräns att göra, ...
Säkerligen är det detta som avgör. När hojarna börjar bli till åldern så sjunker premien drastiskt. Tyvärr verkar detta vara ett enda stort språng, det borde vara löpande (dvs lite billigare för varje år), på så sätt skulle det alltid vara intressantare att behålla sin "gamla" hoj ett par år till, då skulle den ju bara bli billigare och billigare att äga.

Grattis till nya knarren då! Nytt foto till avatar så småningom antar jag.
 
Colony skrev:
Ja det är just så jag menar som du med hojen från kanada... mamartin du är nog ute å cyklar.. så du menar att om jag har en hoj i klass 7 med 72kw i sen min polare har en med 104kw så betalar jag inte mindre i försäkring... men så är det väl inte? så en ninja zx6r 00a och en gixxer 750 - 00 får man ge samma försäkringspeng för.. haha eller inte
Exakt så är det i vissa bolag, senast jag kollade så fick jag exakt samma försäkring på flertalet hojar. Dvs det va den övre gränsen. Så NEJ alla andra har inte fel o NEJ du har inte rätt.
 
Robban_C skrev:
Grattis till nya knarren då! Nytt foto till avatar så småningom antar jag.

Tackar! :)
Ny bild kommer så fort jag har hämtat hojen. Sen blir det till att köra hoj långt in i november, eller tills snön kommer :3freak .
 
Ring o hör med Trygg-hansa, de har sänkt premien på äldre hojjar, min FZR 1000 från 1989, har jag fulleffektsförsäkrat(trots 92 kw i regpappren) 107 kw hos dem för 2900 kronor helår/halvförsäkring. Jag vet dock inte var de drar gränsen för äldre hojjar, men ett samtal kan det vara värt! :)


Ett annat bolag ville ha 15 500 kronor för samma försäkring!!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top