701 Supermoto: Val av ljuddämpare och få bort strypningar/restriktioner i motorn?

Jimpa701

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2017
Hoj
701 SM -17
Tjena alla 701-ägare!

För några månader sedan så bytte jag in min Yamaha MT-09 mot en ny 2017 Husqvarna 701 Supermoto. Skadade tyvärr mitt korsband i en bilolycka så det blev ingen körning på ett tag. Nu har dock skadan mer eller mindre läkt ut så jag har kört närmare 90 mil med hojen och är lyrisk över den.

Snart ska den in på 100-mila servicen och jag tänkte då passa på att byta ut avgasröret, eller i varje fall ljuddämparen, till något som minskar vikten, går svalare och ger det där härliga ljudet vi alla är ute efter.

Vad finns det för strypningar/restriktioner på hojen? På MT-09:an fanns det bl.a. restriktioner på växlarna 4, 5 och 6.

Har hört att det på KTM 690 SMC-R finns, eller fanns, restriktioner på växlarna 2 och 3 för att klara bullerkrav. Är det samma på Husqvarna? Vad finns det för lösningar för att ta bort SAS och EVAP?

Vilken ljuddämpare ska man köpa? Bara den eller ett helsystem?

Bara ljuddämparen från Akrapovic kostar 12,000 kr. Tycker det är skitdyrt rent ut sagt. Blev rekommenderad ”tuning” kittet som kostar 11,000 kr där man får ljuddämpare, annan luftburk och en anpassad motormapp. Verkar inte finnas helsystem från Akrapovic till hojen, hittar bara Arrow som säljer ljuddämpare och header.

Kan man ta ut dB-killern på ljuddämparen i "tuning" kittet från Akrapovic? Får man bort några eventuella strypningar/restriktioner med det kittet? Får man bort SAS och EVAP?

Är detta kitt det som kallas Evo 1 till KTM?

11,000 kr är fortfarande mycket pengar även om hojen blir ”trimmad”. Vad som är bra är att man behåller garantin om man köper Akrapovic och garanti är alltid bra att ha.

Finns många andra tillverkare som säljer till bättre priser och enligt mig bättre utseende, utan att tumma på kvalitén, bl.a. GPR med modellen Furore som finns i vitt och kostar 3000 kr med frakt från Italien om man köper via Ebay. Den vita ljuddämparen passar verkligen till hojen. Nackdelen med andra tillverkare är att garantin ryker.

braaapmfsde.jpg

Så vad ska man köpa och vad behövs för att få bort eventuella strypningar och restriktioner i motorn?

Husqvarnas "tuning-kit" är vad man kallade för Evo 1 kit till 690. Detta har jag på min 701 -17.

DB-killer går att ta ut på Akrapovic dämparen, men tyvärr måste man borra bort popnitarna på slutet av ljuddämparen och plocka av ändkappan. Finns inget hål i kolfiberdelen för att kunna skruva bort db-killern, och skruven på insidan är fastsvetsad.

Så jag tog isär det och slipade bort svetsen, tog upp ett hål i kolfiberkappan så man kan sätta i db-killern igen. Inte så kul men ett måste om man skaffar denna dämpare.

Som du säger, SAS och EVAP försvinner med tuning-kitet. Tror inte det finns några restriktioner kvar, På 2an är det ändå svårt att kunna utnyttja all effekten utan att framhjulet sticker upp. på 3an och 4an är det bra ork. :tummenupp På 690 fanns väl nån strypning på 2-3 förr.. Om denna nu skulle finnas kvar är det nog bara med tuning-kitet man skulle kunna ta bort den, ECU är låst på dessa så man kommer inte åt att programmera om något själv.

Vad du väljer är ju upp till dig..

Är du bara ute efter motorljud kan man ju kika på typ wings slipon eller liknande, men ingen större skillnad på effekt. Gör du detta kan du ju även ha kvar din garanti.. Lämnar du in hojen på service eller har kört generalras sätter du såklart på originaldämparen igen. :tungan

Vill du ha lite mer effekt är det tuning-kit som gäller. Eller valfritt slipon, evo1 filterlocket eller annan öppen luftmodd och Power commander med mappning, hamnar på ungefär samma peng som tuning-kitet men sabbar garanti. Och går att få ut lite extra ork utöver tuning-kitet.

Last edited:
Du har köpt fel hoj om du vill ha mycket ljud. Vill du ha mycket ljud måste du köpa en äldre hoj som levererades från fabrik utan katalysator. För katalysatorn är en så effektiv ljuddämpare. Så det som hängs på efteråt är mest för syns skull.
Vill du ha mer ljud med den hoj du har, ersätt den ljuddämpare du har med ett "rakt" rör som leder bort avgaserna från bakhjulet.
Så får du se hur effektiv katalysatorn är som ljuddämpare.
Men jag tycker det är ett misstag att göra så. Även om jag gjort det själv när jag var ung.
Men jag ångrade mig redan då när jag var ung efter hört när en kamrat kört min hoj och jag upplevt hur mycket oväsen den förde.
Numera, minsta möjliga uppmärksamhet, störningar mot grannarna är vad jag går för.

Så vill du ha mer ljud, sälj 701an och köp en HD eller STOR glidare Honda.
Till dom finns det mycket luft och buller tillbehör.

RÄTTELSE: Tackar Niklasinorr och andra som påpekat att katten sitter i ljuddämparen och man alltså kan få mera ljud genom byte till annat Slip-On.
Av döma av en annan tråd så verkar Biltemas Slip-on inte ha så mycket dämpning.
Men tänk på att GARANTIN RYKER om du börjar med sådant här genom att sätta på något som INTE är originaltillbehör.
Som INTE din KTM handlare skruvat på !

Last edited:
Du har köpt fel hoj om du vill ha mycket ljud. Vill du ha mycket ljud måste du köpa en äldre hoj som levererades från fabrik utan katalysator. För katalysatorn är en så effektiv ljuddämpare. Så det som hängs på efteråt är mest för syns skull.
Vill du ha mer ljud med den hoj du har, ersätt den ljuddämpare du har med ett "rakt" rör som leder bort avgaserna från bakhjulet.
Men jag tycker det är ett misstag att göra så. Även om jag gjort det själv när jag var ung.
Men jag ångrade mig redan då när jag var ung efter hört när en kamrat kört min hoj och jag upplevt hur mycket oväsen den förde.
Numera, minsta möjliga uppmärksamhet, störningar mot grannarna är vad jag går för.

Rätta mig om jag har fel men på min 690 sitter katalysatorn i ljuddämparen och det är väl lika på 701:an?

Ett ljuddämparbyte får hojen att gå svalare, den blir lättare högt upp och den låter lite mer, effektmässigt ger det nästan ingenting förrän man öppnar upp på insuget och mappar om insprutningen, då får man någon hästkraft tilll. 690/701:an är relativt hårt trimmad redan så man ska inte förvänta sig massor med effekt om man inte ökar varvtalet eller går upp i kubik, allt annat är bara att öppna stalldörrarna.

Han som bygger wingz jobbade på Akra en gång i tiden och produkterna är väldigt lika så man kan lika gärna köpa Wingz istället. Det man får när man köper Akra till KTM är att ljuddämparen (med db-killer och katalysator) är typad med hojen så det är det enda sättet att köra lagligt med annan ljuddämpare, kan ju vara värt de extra tusenlapparna såklart...??

Som Niklasinorr säger så sitter katalysatorn i ljuddämparen på dessa..

Så det blir kalasljud med slipon utan db-killer. :kär

Inte min hoj. Hittade en bild som visar hur den vita GPR-ljuddämparen ser ut.

Husqvarnas "tuning-kit" är vad man kallade för Evo 1 kit till 690. Detta har jag på min 701 -17.

DB-killer går att ta ut på Akrapovic dämparen, men tyvärr måste man borra bort popnitarna på slutet av ljuddämparen och plocka av ändkappan. Finns inget hål i kolfiberdelen för att kunna skruva bort db-killern, och skruven på insidan är fastsvetsad.

Så jag tog isär det och slipade bort svetsen, tog upp ett hål i kolfiberkappan så man kan sätta i db-killern igen. Inte så kul men ett måste om man skaffar denna dämpare.

Som du säger, SAS och EVAP försvinner med tuning-kitet. Tror inte det finns några restriktioner kvar, På 2an är det ändå svårt att kunna utnyttja all effekten utan att framhjulet sticker upp. på 3an och 4an är det bra ork. :tummenupp På 690 fanns väl nån strypning på 2-3 förr.. Om denna nu skulle finnas kvar är det nog bara med tuning-kitet man skulle kunna ta bort den, ECU är låst på dessa så man kommer inte åt att programmera om något själv.

Vad du väljer är ju upp till dig..

Är du bara ute efter motorljud kan man ju kika på typ wings slipon eller liknande, men ingen större skillnad på effekt. Gör du detta kan du ju även ha kvar din garanti.. Lämnar du in hojen på service eller har kört generalras sätter du såklart på originaldämparen igen. :tungan

Vill du ha lite mer effekt är det tuning-kit som gäller. Eller valfritt slipon, evo1 filterlocket eller annan öppen luftmodd och Power commander med mappning, hamnar på ungefär samma peng som tuning-kitet men sabbar garanti. Och går att få ut lite extra ork utöver tuning-kitet.

Så även på tuning-kittet har Akrapovic svetsat fast dB-killern? Trodde bara att det var på den vanliga lösa ljuddämparen? Som jag förstår det är inte tuning-kittet lagligt att köra på vägen utan endast på bana, så varför har man valt att svetsa fast dB-killern? :/

Du har köpt fel hoj om du vill ha mycket ljud. Vill du ha mycket ljud måste du köpa en äldre hoj som levererades från fabrik utan katalysator.

Tuning-kittet levereras utan katalysator och även andra tillverkare erbjuder ljuddämpare som inte har det.

Är det bara jag som tycker den vita ljuddämparen var fruktansvärt ful?

Måste bara fråga....
Hur kommer det sig att du valde Husqvarna?
Är du nöjd med kvaliteten på den?
Vart köpte du den?
Nöjd med handlare/återförsäljare?
Vilka för och nackdelar tycker du den har?

Provkörde en KTM 690 SMC-R och föll pladask för den typen av hoj. Valde dock att köpa Husqvarna för den har den nya motorn och att den är snyggare.

Inga problem med kvalitén än så länge. Finns dock några mindre bra saker som Husqvarna valt att göra. Instrumentpanelen gillar jag inte alls. Föredrar den på KTM. Fick in fukt/kondens som inte riktigt ville försvinna så jag fick den utbytt på garantin. Finns också några buntband som sitter illa till och orsakar skavskador på lacken om man inte passar sig. Ett har tyvärr redan skadad färgen/lacken på fjädringen bak. Buntade om och applicerade lite skydd på lacken. Kablarna som går ner på styret/framgaffeln på högra sidan kommer skava på lacken så jag drog lite svart eltejp runt kablarna och applicerade även där lite skyddslack på lacken.

Vill inte säga vart jag bor men jag är nöjd med handlaren. Har pratat med honom nu om servicen och köp av ljuddämpare och jag får ett bra pris samt 15% rabatt på original tillbehör från Husqvarna så jag funderar på att blinga upp hojen så mycket som det bara går. Dem blåa CNC-tillverkade med Husqvarna-logga är så snygga.

Provkörde en KTM 690 SMC-R och föll pladask för den typen av hoj. Valde dock att köpa Husqvarna för den har den nya motorn och att den är snyggare.

Inga problem med kvalitén än så länge. Finns dock några mindre bra saker som Husqvarna valt att göra. Instrumentpanelen gillar jag inte alls. Föredrar den på KTM. Fick in fukt/kondens som inte riktigt ville försvinna så jag fick den utbytt på garantin. Finns också några buntband som sitter illa till och orsakar skavskador på lacken om man inte passar sig. Ett har tyvärr redan skadad färgen/lacken på fjädringen bak. Buntade om och applicerade lite skydd på lacken. Kablarna som går ner på styret/framgaffeln på högra sidan kommer skava på lacken så jag drog lite svart eltejp runt kablarna och applicerade även där lite skyddslack på lacken.

Vill inte säga vart jag bor men jag är nöjd med handlaren. Har pratat med honom nu om servicen och köp av ljuddämpare och jag får ett bra pris samt 15% rabatt på original tillbehör från Husqvarna så jag funderar på att blinga upp hojen så mycket som det bara går. Dem blåa CNC-tillverkade med Husqvarna-logga är så snygga.
Skönt att höra att du är nöjd med både hoj och handlare.
Vill ju liksom inte behöva fundera på att stämma KTM/Husqvarna för undermålig kvalitet eller nått wink.gif
:hej

Så även på tuning-kittet har Akrapovic svetsat fast dB-killern? Trodde bara att det var på den vanliga lösa ljuddämparen? Som jag förstår det är inte tuning-kittet lagligt att köra på vägen utan endast på bana, så varför har man valt att svetsa fast dB-killern? :/

Samtliga ljuddämpare Husqvarna säljer till 701an har fastsvetsad db-killer ja, varför vet jag inte.. En del säger det räcker med att ta upp hål i kolfiberdelen och och lossa skruven med kraft nog att svetsen släpper. Det hade verkligen inte gått på min.

2-3 öl och lite svordomar så är den borta.:öl

Samtliga ljuddämpare Husqvarna säljer till 701an har fastsvetsad db-killer ja, varför vet jag inte.. En del säger det räcker med att ta upp hål i kolfiberdelen och och lossa skruven med kraft nog att svetsen släpper. Det hade verkligen inte gått på min.

2-3 öl och lite svordomar så är den borta.:öl

Hur påverkas motorn? Det blir väl mer flöde när dB-killern plockas bort och mappen som medföljer är väl endast anpassad för att ha dB-killern i? Risk att blandningen blir för tunn? Du har väl bänkat din hoj men var det före eller efter "tuning-kittet" och med eller utan dB-killer?

Hur påverkas motorn? Det blir väl mer flöde när dB-killern plockas bort och mappen som medföljer är väl endast anpassad för att ha dB-killern i? Risk att blandningen blir för tunn? Du har väl bänkat din hoj men var det före eller efter "tuning-kittet" och med eller utan dB-killer?

Att bara sätta på ett slip-on, även utan db-killer påverkar inte blandningen så mycket, det kommer ju inte in mer luft i insuget bara för att avgassidan släpper ut mer, därför ger det också väldigt lite effekt.

Öppnar man även upp på insuget så får man mer flöde, speciellt på 690/701 som är relativt strypta på insugssidan. då bör man mappa om också för mer soppa annars går den snålt.

Inte bänkat den efter tuning-kitet sitter på, ska köra med och utan db-killern tänkte jag. Kommer snart!

Mappen är nog inte så tilltagen så den skulle gå magert av db-killer ur, då det är en mapp gjord för att funka på alla hojar med bibehållen garanti så behövs nog lite marginaler.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul