7 växlar på sporthoj

ktmexc300

Medlem
Gick med
12 Jan 2020
Hoj
Honda CBR1000
Är det bara jag som tror man har en växel till? Nån annan som känner likadant?
Finns det några knep?
Gear indicator finns ju inte på min modell som standard.

Last edited:
Är det bara jag som tror man har en växel till? Nån annan som känner likadant?
Finns det några knep?
Gear indicator finns ju inte på min modell ????

Vad har du för hoj?

Har din hoj max 6 växlar så finns det inget knep och få en 7e.

Tycker du det känns som glapp och svårt och få in växel?

Det måste bero på att man har för många cylindrar så man tycker tändpulserna kommer för tätt. :va
Vanligt fenomen bland de som kör bilar med V12 och manuell låda att de vill växla en extra gång.

Hur jävla snabbt kör ni? Har alltid undrat varför man har den där sista växeln, den används ju aldrig.

Spökuppväxlingar sker titt som tätt på R1an så nog skulle den klara lite högre utväxling, gärna via en 7e växel :tummenupp

Blev extra störigt efter montage av QS via PCV.
Sen jag kopplade den direkt till ECUn blev det bättre då den har koll på växlarna och slutar bryta när 6e växel är i.

Hur jävla snabbt kör ni? Har alltid undrat varför man har den där sista växeln, den används ju aldrig.

Med en Husqvarna 701 på Gelleråsen letade jag massor efter 7:e växeln. :) Särskilt när man gått ner i antalet kuggar på framdrevet.

Det var inte så snabbt. Drygt 160.

Du skulle köpt Simonini medans det fanns.

7 växlar right out of the crate - även på 250-in.

Det är för övrigt en härlig egoboost att leta efter högre växlar som inte finns...

Köp en Cagiva Freccia, den har 7 växlar!

får alltid varvstopp och slut på växel när jag brassar satan på bakhjulet :fakta

Jag har växelindikator på min som standard men missar ändå och försöker få i en till växel vid motorvägs eller aktiv körning. Sånt händer.

Antar att man måste köpa en busa eller liknande lok för att undvika problemet! :D

Jag körde en gång 13 mil till Skellefteå på fyran, hade glömt lägga i femman...

Lätt hänt på en väl justerad boxermotor.

Brukade leta efter en högre växel på min Thruxton 900 (5-växlad bara). Gång-på gång-på gång. Höll på så i flera år, kroppen/hjärnan lärde sig aldrig.

Men så bytte jag till ett större framdrev. Så numera sker det ganska sällan. En sådan enkel åtgärd kan faktiskt göra viss skillnad.

Last edited:
Brukade leta efter en högre växel på min Thruxton 900 (5-växlad bara). Gång-på gång-på gång. Höll på så i flera år, kroppen/hjärnan lärde sig aldrig.

Men så bytte jag till ett större framdrev. Så numera sker det ganska sällan. Så en sådan enkel åtgärd kan faktiskt göra viss skillnad.

Bra tips.
Man skäms lite varje gång man petar i en växel som inte finns när folk står och tittar/lyssnar och alla sporthoj folk fattar ju direkt vad som hände :D

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025