7 växlar på sporthoj

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
De första åren på hoj var jag ofta osäker på växel, både vilken jag hade och om det fanns fler där uppe. Numera väldigt sällan, men det händer. Mina senaste hojar har haft växelindikator, men tittar ytterst sällan på den annat än för att kolla om neutralen är i när jag inte får rätta ”neutralkänslan” i foten vid nedväxling till stopp. :)
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Med en Husqvarna 701 på Gelleråsen letade jag massor efter 7:e växeln. :) Särskilt när man gått ner i antalet kuggar på framdrevet.

Det var inte så snabbt. Drygt 160.

Precis när jag klickat på posta knappen slog det mig att jag skaffat ny hoj till denna säsongen. En liten 390, så nu kommer antagligen jag också att sitta och leta efter fler växlar :3freak
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Precis när jag klickat på posta knappen slog det mig att jag skaffat ny hoj till denna säsongen. En liten 390, så nu kommer antagligen jag också att sitta och leta efter fler växlar :3freak

Men det du torskar på rakan tar du igen i böj. :)

Å ärligt talat, vilken idiot som helst kan köra fort rakt fram. Speciella idioter kan köra fort när det svänger. :tungan
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När jag skaffade FJR, som är femväxlad, så blev det en övergångsperiod när jag försökte växla upp till en växel som inte fanns, men man vänjer sig ju. Sen blev det tvärs om när jag köpte K1300S, då var ju foten van att bara växla fem gånger :huvet Eller när man byter mellan hojar som har 5 och 6 växlar, då är det lätt att alltid vara i ofas :gnissla
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Jag minns varvtal på högsta växeln vid 120, 140, 160 typ, och då har jag lite koll
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är bara på 120-väg man kan spetta max på ettan utan att riskera körkortet och istället bara få böter. 17/43 drevning ger 139 km/h på ettan mot varvstoppet. Hur långt tar man sig på det sättet?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är bara på 120-väg man kan spetta max på ettan utan att riskera körkortet och istället bara få böter. 17/43 drevning ger 139 km/h på ettan mot varvstoppet. Hur långt tar man sig på det sättet?

Varför har du sådan utväxling? I Sverige passar det ju bättre med lägre.


Buy quality, cry once
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Varför har du sådan utväxling?

Det är den snälla varianten av mina två Banditer som har 17/43. På ettan lyfter den trots det framhjulet. Lika utväxling som Haybusan. Anledningen är att det finns ett varvtalsområde runt 4500 och 140 km/h på femman där motorns vibrationer börjar kännas i styret. Orkar inte med vibrationer på transportsträckor dvs hastighet där man får behålla körkortet. Overdrive Extreme Edititon, iaf för en snik-trimmad bandit - den orkar inte varva ut på treans växel!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det är bara på 120-väg man kan spetta max på ettan utan att riskera körkortet och istället bara få böter. 17/43 drevning ger 139 km/h på ettan mot varvstoppet.

Det där kan variera något mellan hojar. Min gör teoretiskt 117 km/h på högsta växeln men så hårt vågar jag inte varva den.


On topic så har högsta växeln rakskurna drev så när växellådan sjunger under belastning vet man att fyran är i och det inte är någon idé att försöka växla mer. Ganska trevligt med en audiell växelindikator faktiskt.
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Ni kanske kör neddrevat? På min orginaldrevade SP1:a blir jag ofta förvånad att det finns en växel till..och en till.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top