7:an dog, hjälp mig.

Niiinja

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
Gsx-r 1000 K3
Hej,
Det var som så att jag drog en sväng ner till Kramfors från Umeå (ca 19 mil) i ösregnet i måndags med min ännu 25kw strypta (att jag orkar vara så skötsam, aja) zx7r från -97. Det gick bara bra ner, men på väg hem senare på kvällen så kom jag inte riktigt hela vägen hem. Några mil innan Umeå så började hojen dö som om det var slut på soppa. Tyckte det var konstigt då jag var helt säker på att jag med marginal skulle ta mig hem utan reserven. Hur som helst så vred jag över till reserven, utan framgång. Hojen fortsatte dö av så jag fick ju stanna vid vägkanten. I ett totalt mörker stod jag sedan och försökte få igång den igen. Och visst starta den, men inte gick den bra. Med full choke så lät den lite bättre, för utan så låg den precis på gränsen till att dö. Dock dog den så fort jag gav minsta gas. Så efter att ha stått där och försökt ett tag så slutade det med att man fick lasta på flak hem.
Nu har jag plockat tank och börjat leta fel. Första tanken var att kanske bränslepumpen var död, alt. relät. Men icke, funkar som det ska. Inte heller filtret som var igensatt. Letade sedan trasiga/lösa vakuumslangar, men hittar inga. Upptäckte dock att alla fyra insugsgummin var helt lösa, "slangklämmorna" runt dem alltså, så de drog jag åt. Mycket längre än så kom jag inte. Förutom att jag med lite hjälp provade koppla en egen slang till vakuumklockan? och blåste så det blev lite tryck, och då gick det att ge gas som vanligt. Bifogar bild på var slangen kopplades.
bildvakuum.jpg

Kanske ska tillägga att vit rök kommer från avgasröret, inte jätte mycket, men märkbart.
Nu behöver jag er hjälp att lösa detta..
Vill ju inte sluta säsongen så här! :huvet

Last edited:
Kolla så hålet i lyftburken som ska låta vatten som kommer in i airductsen rinna ut inte är igensatt, då kommer det in massa vatten in i förgasarna samt in i cylindern och så mycket vatten kan ge konstiga reaktioner på motorns gång. Och kolla stiften så de inte knasat ur helt av detta.

Länge sedan du körde på reserven sist? Kanske kondensvatten i botten av tanken. Dränera förgasarna också när du ändå håller på.

K-sprit!

Kan också vara ide att komptesta den? Inte helt ovanligt att packingen går åt pipan. Hur ser kylar vattnet ut? Går den bättre kall?

Last edited:
Hej! Vit rök pekar på vatten = blåst toppackning. Annars så är väl alla förslag hittills ganska bra att kolla upp. Jag ser at du har kvar det där friskluftsavgasutspädningssystemet som kawa envisas med att sätt dit. Ta bost allt det och plugga hålen där de går in i toppen. Anslut sen flottörhusen till luftburken direkt och du har mycket mindre problem. Det finns bilder på www.redmonkey.com/7r .Sök på float bowl mod och du får upp hur mycket träffar som helst. Annars kan det vara så att det har samlats en massa gegga i tändstiftshålen i toppen. Då blir det kortis i stället för gnista. Att du skulle ha fått in för mycket vatten genom luftintagen tror jag inte riktigt på. Har själv kört igenom duktigt med regn utan problem.
Lycka till.......Per:squid

ryker den vitt eller blått?

omden ryker vitt även när den är varm så har du vatten i cylindrarna, dvs toppackning eller sprucken topp..

men av bilden att dömma verkar de vara någon vevhusventilation ventil eller nåt.. går inte dom slangarna till ventilkåpa och luftburk?

Oj, tack för alla tips! :) Det blev nästan mycket på en gång för någon så pass ovan på att meka som jag. Men vill man så kan man, eller?
Jag återkommer när jag gjort några försök..

Tänkte bara ge en liten update..
Rengjorde förgasarna och kollade allt vad ni tipsade om, och igår starta jag den igen. Suck, samma sak. Tills jag kom på att jag kanske ska prova annan soppa, för jag hade tagit samma i min provisoriska lilla tank som jag hade i vanliga tanken. Startade och efter en kort stund gick den normalt igen! :banana
Den går dock rätt orent, men med klarblå himmel och sol så ska här inte göras annat än bara åka och njuta.
Meka kan jag göra i vinter.. Förresten, någon kring Umeå som ska ut och åka ikväll? (inte för fort, då hänger jag inte med pga mina förbannade 25kw :huvet)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park