7.1 sorund

Trötter

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
på gång
okej, det ligger till så hära, jag har skaffat ett 7.1 sorundsystem till datorn, men jag får inte igång vissa högtalare, bland annat de, bakersta och den centrala högtalarn, har ett Inspire T7900, vad jag har förstått i när jag kollar i datorn så ska jag ha ett 7.1 ljudkort..., men ändå så får jag inte kräm i alla, nån som vet vad som kan ligga bakom?, funderar på och åka och köpa ett creativeljud kort till anlägningen, men tror ni det kommer hjälpa?

Hmm.. Hade krafs med mitt 5.1 jag med , bytt ljud kort så funka det , läste nu att ditt stödde det så jag vet inte jag

Kolla på ljudkortets hemsida om någon "soundcenter" eller någonting..
Fick ladda ner något liknande till mitt creative kort, för att det skille funka...

Ok, då tar vi detta lite enkelt. Jag antar att det du är ute efter är att få 7.1 ljud när du lyssnar på musik?
Då mp3 oftast bara innehåller 2 kanaler (stereo) eller 1 kanal (mono) så kommer detta också bara höras över 2 högtalare, dina främre sk. stereohögtalare, och subben. Vill du ha så att det spelas musik över alla högtalare måste du införskaffa ett program som "lurar" datorn att spela dessa 2 kanaler över alla högtalare. Creative har det inbyggt i sin mjukvara till deras kort, vet inte hur det ser ut på den fronten med andra tillverkare.
Men mitt tips till skulle då vara att du kollar upp detta på hårdvarutillverkarens hemsida, om det finns någon mjukvara med dessa funktionerna. Annars kan du även googla efter det, eller så köper du helt enkelt ett kort från creative för några hundralappar och sparar dig lite tid samt att jag nästan kan garantera att ditt system kommer låta flera gånger bättre. Ett Audigy 2 ZS kort går på runt 400 kronor, och det kan det lätt vara värt.

/Edit
Förresten så heter det Surround och inte Sorund, liten parentes bara.

Last edited:
Trötter skrev:
okej, lutar åt att köpa ett riktigt ljudkort från tillverkan...
Sen är det väl Call Of Duty spelet som har stöd för 7.1 ljud

Battlefield Vietnam har det också.., står till och med att det ljudsystemet som jag har ska vara extra bra till det spelet på baksidan av fodralet..

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt