6kw, vad säger polisen?

oppe88

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Hoj
Cb-500. Cafe proj
Hej!

Är en nybliven hojåkare sedan en dryg vecka tillbaka.

Vänder mig till er som kanske har mer rutin och kan förhoppningsvis svara på min fråga: Köpte en husaberg 07 sm helt ny från fabrik. Hojen har blivit reggad/bes på 6 kw. Det står alltså det i regbeviset. Hojen är ju givetvis inte på 6 kw och jag har körkort för tung motorcykel med begrensad behörighet.

Någon som vet hur vanligt det är att man åker dit på en sån grej vid en poliskontroll? Eller funkar det att spela dum och låtsas som om man inte vet något?
Mycket tacksam för svar!

nu ska jag inte svära på att de är så men polisen kan ju oftast inte kontrollera själva kan bli ombesiktning eller regbesiktning

6kw=8,16hk.........knappast något du behöver oroa dig för att blåljus ska bry sig om. den är ju klenare än en lätt mc.

min gamla KTM 450 EXC var reggad med 11kw... men inte fan var det 11kw i den inte. Vet inte varför det är sådär men en anledning ska det finnas och det ska nog stämma (någon får gärna fylla i eller ge mig bannor om jag förstått fel).

Är det inte så att om strypningen (registrerad som strypt) är borta och du kör ändå så är det ett oregistrerat fordon du kör !? = dumt om man blir påkommen, ingen försäkring som gäller mm.

På svar på din fråga så har jag för mig, när jag hade min Husa-motard som va en -04 var också reggad som 6kw. Anledningen till detta är att den kommer från fabrik som 6kw för att den inte får släppas från fabriken med mer typ. har något med buller och ljud nivån. men men det är ju bara att se glad ut eller? ja menar 6kw kan ju inte bli dyrt för dig i f-säkring. =D

Tack för att ni delar med er av eran kunskap och tankar! Precis som det nämns här så är det ju inte svårt att fatta att hojen inte är på 6 kw, det räcker ju med att vrida på gasen lite! Men kollar polisen i regel upp antal kw vid en kontroll? typ vanlig rutinkontroll?

Tack för att ni delar med er av eran kunskap och tankar! Precis som det nämns här så är det ju inte svårt att fatta att hojen inte är på 6 kw, det räcker ju med att vrida på gasen lite! Men kollar polisen i regel upp antal kw vid en kontroll? typ vanlig rutinkontroll?
Jag skulle nog säga att det beror på dels vilket fokus det är på kontrollen - är det en rutinmässig nykterhetskontroll där alla vinkas in, eller är det just DU som stoppats av någon anledning... och dels på hur insatt polisen ifråga är. Att många husor körs med en helt annan motoreffekt än den registrerade är ju inte precis topphemlig information, en trafikpolis med ens bara halvtaskig fordonskoll kan säkert känna till det och ta en extra koll i fordonsuppgifterna.

Att den inte har 6 kw lär de ju märka, men märker de att hojen är starkare än vad du har behörighet för? Det har jag svårt att tro... Skulle tro att om snuten inte är insatt så kan han mycket väl tro att den bara har 6kw (har man inga referenser så), och om han är insatt kanske det blir en liten spydig kommentar om att "klen hoj du har;)" och så är det bra med det. Om nu fabriken reggar sina hojar på den effekten och släpper ut dem i trafiken så ska väl inte du som privatperson behöva bry dig om att regga om den??:va Sen kan du ju alltid spela dum själv och bara "neeej, hade ingen aning... Köpte ju hojen med den här effekten just för att få köra den på mellankortet...:rolleyes: "

Att den inte har 6 kw lär de ju märka, men märker de att hojen är starkare än vad du har behörighet för? Det har jag svårt att tro... Skulle tro att om snuten inte är insatt så kan han mycket väl tro att den bara har 6kw (har man inga referenser så), och om han är insatt kanske det blir en liten spydig kommentar om att "klen hoj du har;)" och så är det bra med det. Om nu fabriken reggar sina hojar på den effekten och släpper ut dem i trafiken så ska väl inte du som privatperson behöva bry dig om att regga om den??:va Sen kan du ju alltid spela dum själv och bara "neeej, hade ingen aning... Köpte ju hojen med den här effekten just för att få köra den på mellankortet...:rolleyes: "

Precis vad jag tänkte på! Man kan ju starkt påstå att det är min första hoj och jag köpte den för att jag fick köra den, mc handlarn sa ju att den va på 6 kw:tungan Eftersom jag kan styrka att den är reggad som 6 kw med regbeviset så undrar jag om ja verkligen kan åka dit på det, dom vet ju inte om jag råkar vara helt okunnig om motorer och effekt!?

men funkar detta i praktiken? är det någon som har råkat ut för det?

Precis vad jag tänkte på! Man kan ju starkt påstå att det är min första hoj och jag köpte den för att jag fick köra den, mc handlarn sa ju att den va på 6 kw:tungan Eftersom jag kan styrka att den är reggad som 6 kw med regbeviset så undrar jag om ja verkligen kan åka dit på det, dom vet ju inte om jag råkar vara helt okunnig om motorer och effekt!?

men funkar detta i praktiken? är det någon som har råkat ut för det?

Är de verkligen kunniga och anser sig kunna avgöra huruvida den är starkare än reggad effekt så kan de ju säkert be dig att regbesiktiga om den, men du kan definitivt sätta upp en fight genom att hävda just att handlaren sa att den var på 6 kw och därmed mellanklassreggad. Du lär hur som helst inte åka på nåt straff där och då på plats. Möjligtvis omreggning vilket ju är lite surt eftersom det kostar både tid och pengar, men jag kan inte tänka mig att du skulle få böter eller indraget kort på grund av olovlig körning. Troligen gör de ingenting alls. Det står ju trots allt en viss effekt i regbeviset och vilka är de att sätta sig upp mot fabrikens stadgar? Det är ju iallafall inte du som reggat om den liksom, den är ju helt original... Inte ditt ansvar att se till att den har rätt effekt i pappren.

Inte ditt ansvar att se till att den har rätt effekt i pappren.
Nej, men det är hans ansvar att se till att den har samma effekt i verkligheten som på pappret...

Exakt hur långt tror ni "jo men handlaren sa..." håller i tingsrätten?

"Pelles pappa sa att man fick ha så här liten regskylt så då kan ni inte bötfälla mig..."
"Mamma sa att man fick köra på bakhjulet här..."
"Det är första gången jag handlar på ICA och jag trodde man fick äta grillkyckling direkt från charkdisken..."

Nej, men det är hans ansvar att se till att den har samma effekt i verkligheten som på pappret...

Exakt hur långt tror ni "jo men handlaren sa..." håller i tingsrätten?

"Pelles pappa sa att man fick ha så här liten regskylt så då kan ni inte bötfälla mig..."
"Mamma sa att man fick köra på bakhjulet här..."
"Det är första gången jag handlar på ICA och jag trodde man fick äta grillkyckling direkt från charkdisken..."

Jag är med på vad du menar. men det står faktiskt i mitt köpekontrakt att hojen kommer att levereras reggad med 6 kw. Jaja, kanske man kan få ett bra svar om man kontaktar polisen!?
Om man bara leker lite med tanken? Du säger att det är mitt ansvar att se till att effekten stämmer i verkligheten. Hur ska det vara möjligt om jag inte har skruvat själv med hojen utan tar den direkt från handlarn, och jag hänvisar till mitt köpekontrakt. Jag har ju inte direkt någon skyldighet att mäta upp hojens effekt och kunna visa upp ett bänkningsresultat eller dyl.

Är du med på hur jag tänker?

Last edited:
Det är väl samma "problem" med alla supermotarder, i alla fall de flesta?

Gör en sökning på tex blocket.se på supermotard och de flesta är reggade med effekt mellan 6->12kw eller så.. och den effekten kommer väl från fabriken(?), hur dom har mätt där är ju en klurig fråga.

Det finns väl inga strypningar som man kan ta bort? den levereras från fabrik med 6kw i detta fallet, men egentligen 30 hk eller nåt.

Jag skulle kört och varit glad för den billiga försäkringen.

Det finns väl inga strypningar som man kan ta bort? den levereras från fabrik med 6kw i detta fallet, men egentligen 30 hk eller nåt.
Klart att det finns strypningar.Det vete fan om dom ger 6kw ens med dom monterade...

Tillverkarna fuskar med effekten för att slippa undan buller och avgaskrav helt enkelt, ingen krav på kat under en viss effekt tex :)

tycker det borde vara tillverkaren som ställs till svars för det och inte den enskilda användaren om man blir stoppad, typ som om man har en eu moped som från fabrik gör 55km/h utan att man rört en skruv, när det är tillverkarens ansvar att den bara får göra 45km/h

Tillverkarna fuskar med effekten för att slippa undan buller och avgaskrav helt enkelt, ingen krav på kat under en viss effekt tex :)

tycker det borde vara tillverkaren som ställs till svars för det och inte den enskilda användaren om man blir stoppad, typ som om man har en eu moped som från fabrik gör 55km/h utan att man rört en skruv, när det är tillverkarens ansvar att den bara får göra 45km/h
Fuskar och fuskar.Strypningarna sitter där när hojjen är ny,sen om du väljer att åka ostrypt kan väl inte tillverkaren lastas för?

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...