690 amatörklass?

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Finns det redan en? Eller hur kan jag köra bana? Finns det några vinterkörningar i gocarthallarna någonstans?

Om du ska köra motard får du köra med oss andra. Open är klassen för dig. I södertälje brukar det vara lite vinteraktiviteter. Chrille brukar lägga upp tråd om det när det är dax efter jul.

Om du ska köra motard får du köra med oss andra. Open är klassen för dig. I södertälje brukar det vara lite vinteraktiviteter. Chrille brukar lägga upp tråd om det när det är dax efter jul.

Jo, men ska jag köra open måste jag byta hoj och bli bäst. Det är ju inte rättvist mot er andra :D

Så det finns ingen gathojs-provapå-gatmotardklass eller event alltså :confused:

Jo, men ska jag köra open måste jag byta hoj och bli bäst. Det är ju inte rättvist mot er andra :D

Köp min fullkittade Yamaha så hänger det bara på dig sen.... :banana

Vad är det du inte tycker är bra med Open som amatör/motionsklass?

Som Event finns det ju ett antal läger att välj på under säsongerna. Vad som kommer vara aktuellt under 2011 på den fronten är väl lite tidigt att uttala sig om. Men det brukar alltid finnas en plats för nybörjare och ofta licenskurser för den som vill. Brukar ske så väl på dom etablerade supermotobanorna så väl som andra banor som i regel då endast består av asfalt.

Annars är det bara dyka upp på en vanlig träning. :tummenupp

Inomhus körning i Södertälje lär vara historia tyvärr då Chrille har sålt hallen, tyvärr tror jag inte det kommer bedrivas gokart verksamhet där i framtiden heller.

Jaså, va ska dom göra av den gigantiska lokalen då? Lager eller nå annat crap?

Synd, för jag tänkte precis börja forska i vart man ska träna asfalt i vinter....?

Vad är det du inte tycker är bra med Open som amatör/motionsklass?

Som Event finns det ju ett antal läger att välj på under säsongerna. Vad som kommer vara aktuellt under 2011 på den fronten är väl lite tidigt att uttala sig om. Men det brukar alltid finnas en plats för nybörjare och ofta licenskurser för den som vill. Brukar ske så väl på dom etablerade supermotobanorna så väl som andra banor som i regel då endast består av asfalt.

Annars är det bara dyka upp på en vanlig träning. :tummenupp

Inomhus körning i Södertälje lär vara historia tyvärr då Chrille har sålt hallen, tyvärr tror jag inte det kommer bedrivas gokart verksamhet där i framtiden heller.

Jaså, va ska dom göra av den gigantiska lokalen då? Lager eller nå annat crap?

Synd, för jag tänkte precis börja forska i vart man ska träna asfalt i vinter....?

Ingen aning faktiskt.

Fortsett forska. Jag är säkert på, tänkte väl försöka köra lite is om det blir någon säsong för det.

Bara det inte är lackat golv funkar det ju. Asfalt eller betong.

Börja med att åka på vanliga träningar och känn efter.
Du har en ny (för hoj iaf) fin bana i Peking - Raceland :tummenupp

nja, hittar bara att rr academy och minimoto har kört där. Inga fullstora supermotarder!

Tro mig !
Banan godkändes för träning med stora cyklar tidigare i år, dock med vissa begränsningar om fyra på banan samtidigt tror jag.
85 får både träna och tävla.
Kontakta Niklas Hermansson på NRK-racing för senaste och bästa infon, det är han som hållit i det.

Tro mig !
Banan godkändes för träning med stora cyklar tidigare i år, dock med vissa begränsningar om fyra på banan samtidigt tror jag.
Kontakta Niklas Hermansson på NRK-racing för senaste och bästa infon, det är han som hållit i det.

Ord!
17/10 tror jag bestämt miljöcertifieringen va klar som var det som återstod.

Tro mig !

Låter ju suveränt! Banåkning till våren alltså :tummenupp

690 amatörklass ?

Bland supermoto-förare och supermotosektionen på våra träffar i samband med tävlingar har det diskuterats positivt om att ge möjlighet för " gat-supermoto-hojar " att få deltaga i en egen klass , tävling eller uppvisning , frågan är inte färdigdiskuterad än , men det kan vara en bra början och ett bra sätt att höja intresset för supermoton och att många får en chans att prova på . Här ser jag inga problem med att 690-hojar är med .

Visar det sig att intresset från " gat-supermoton " är stort är det bara att påverka ledningen för våra permanenta banor att släppa in er .

Det kommer säkert att vara krav uppsamlingskärl , najade bromsar och tejpade lyktglas . Men för en händig förare så fixas detta på en kväll .

Som för alla i början kommer det säkert att krävas lite teoretisk genomgång om regler mm innan ni kan släppas ut på en bana .

690 amatörklass ?

Bland supermoto-förare och supermotosektionen på våra träffar i samband med tävlingar har det diskuterats positivt om att ge möjlighet för " gat-supermoto-hojar " att få deltaga i en egen klass , tävling eller uppvisning , frågan är inte färdigdiskuterad än , men det kan vara en bra början och ett bra sätt att höja intresset för supermoton och att många får en chans att prova på . Här ser jag inga problem med att 690-hojar är med .

Visar det sig att intresset från " gat-supermoton " är stort är det bara att påverka ledningen för våra permanenta banor att släppa in er .

Det kommer säkert att vara krav uppsamlingskärl , najade bromsar och tejpade lyktglas . Men för en händig förare så fixas detta på en kväll .

Som för alla i början kommer det säkert att krävas lite teoretisk genomgång om regler mm innan ni kan släppas ut på en bana .

Jaa det var såhär jag tänkte mej att det skulle gå till. Hur menar du att intresset ska bli stort? var vänder man sej?

Vad jag vet finns det tre permanenta banor där det tränas regelbundet 2-3 ggr/vecka under säsong , Örebro , Eskilstuna och Viskafors ( Borås ) . Vi hoppas förstås att det blir fler . Sen finns det go-cartbanor som upplåter träning till supermoto också .

Ju fler vi är som tränar supermoto ( intäkter för banägare ) ju mer intressanta blir vi som grupp .

Ju fler " gat-supermoto-hojar " det blir på banorna vid träning desto större möjlighet är det för er att få träna på bestämda tider . Det här är nåt att lösa mellan banägare och förare .
Jag tror att banägare/klubbar är positiva till " Er " som grupp .
Det går i de flesta fall ej att blanda " gat-supermoto-hojar " med renodlade supermoto-hojar , detta p.g.a. säkerheten på banan .

Samlande kraft för licenserade förare är vår Supermoto-sektion inom SVEMO .
De kan svara på dina frågor bättre än vad jag kan .
Sammankallande i sektionen är Hans Weidenius . Du kan säkert ställa frågor till hononm på
hans.weidenius@svemo.se

Ni med " gat-supermoto-hojar " kan också ställa era frågor här på sporthoj så får vi förare mm som är här svara så gott vi kan .

Jag är jäkligt sugen att köpa en 690smc eller liknande och börja köra lite supermoto!
Kört endel bana ock kört lite RR långlopp tidigare...
Alltid velat testa Supermotard då det verkar hyfsat okomplicerart ev kanske också någon kr billigare än sprint rejsing i RR världen

Är det klart för gatmotarder att köra i openklassen? Läser man reglementet tolkar jag det så iaf

Någon som vet om man kan träna på banan i Kalmar numera?
Annars är väl borås närmast för min del!
Måste man har gått licenskursen för att vara med och träna?

Mvh Martin

Jag är jäkligt sugen att köpa en 690smc eller liknande och börja köra lite supermoto!
Alltid velat testa Supermotard då det verkar hyfsat okomplicerart ev kanske också någon kr billigare än sprint rejsing i RR världen

Är det klart för gatmotarder att köra i openklassen? Läser man reglementet tolkar jag det så iaf

Mvh Martin

Ola har helt rätt i vad han säger man jag kan ändå tycka att uppfyller hojen reglementer / är säker så kan man blanda gat och bancyklar. Är det så att farten skiljer mellan en topp förare i S1 och en nybörjare bör man dela på passen helt enkelt. Det finns ju även nybörjare på racemotarder som isf. bör köra i "nybörjargruppen". Detta främst för att dom lättare ska kunna koncentera sig sin egen åkning och inte behöva känna sig som en "stoppkloss". MEN det är inga som helst problem ett dela upp träningarna och börja åka. Bara prata med den som är träningsansvarig den kvällen så löser det sig.

Prata med någon av förar representanterna på Svemo så får du svar på alla dina frågor. "Barett" här på Sporthoj är en av dem.

Om det sitter kvar en lykta på din gatmotard spelar absolut ingen roll bara resten av cykeln är najjad, har barkbusters & uppsamlingsburk. Inga konstigheter alls!

Välkommen in i gänget.

Mvh Martin

Ang. träning så är det rätt dåligt med det ut i landet tyvärr...Så vitt jag vet är som Ola säger, E-tuna, Borås, Lunda & Örebro som gäller. Bara ragga runt lite med go-cart klubbar!

Licens för träning behövs inte. Men det är ju absolut inte fel att gå licenskursen iaf på våren så kan du vara med och köra första racet sen!

Do it!:tummenupp

Last edited:
Tack för denna fina infon Micke!
Helst vill man ju träffa andra som kör supermoto och åka med dom!
Så man vet lite vad man kan förvänta sig, ock att man har någon form av riktmärke...

Ska funderar vidare lite på detta :)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...