690/701 på asfalt, bromssträcka/vibrationer ?

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Hoj
Depends
För er tidigare/nuvarande ägare av Enduro cyklar som körs på väg, hur upplever ni "crossdäck" på asfalt ? Nu är väl kanske inte däcken renodlade crossdäck, men hur påverkas säkerheten och komforten ?
Har alltid varit intresserad av blandad körning därav har mina blickar riktats åt Ktm 690/Husqvarna 701 Enduro, men inte provkört någon ännu.(alternativt kanske en 790 för mer bekvämligheter för en passagerare).
Mc-kortet är förhoppningsvis nu bara en vecka ifrån min ägo.

Däcken som sitter på från fabrik funkar mkt bra på asfalt, ok på grus, mindre bra i spenaten.

För er tidigare/nuvarande ägare av Enduro cyklar som körs på väg, hur upplever ni "crossdäck" på asfalt ? Nu är väl kanske inte däcken renodlade crossdäck, men hur påverkas säkerheten och komforten ?
Har alltid varit intresserad av blandad körning därav har mina blickar riktats åt Ktm 690/Husqvarna 701 Enduro, men inte provkört någon ännu.(alternativt kanske en 790 för mer bekvämligheter för en passagerare).
Mc-kortet är förhoppningsvis nu bara en vecka ifrån min ägo.

Kör du med 50/50 däck typ tkc80 så är både komfort och säkerheten god, det blir aldrig lika bra som renodlade däck för gata dock.

Ska du ha folk bakpå ofta så är 701/690 ganska liten.

Jag kör en 690 från 2019 med Mitas E07 original på. Jag har kört allt från sand, sten, lera, gräs och asfalt. Har kört endurobanor, crossbanor, mountainbike-spår, skidbackar, skogsvägar, you name it! Däcken funkar utmärkt för all typ av körning. Min kompis dock som kör en 701 med nabba-däck kan inte ta en kurva utan att bli livrädd för att inte ha nåt grepp. Han kan inte köra i regn utan att vara superförsiktig och hans bromssträckor blir ofta mycket längre. Däcken slits dessutom dubbelt så fort som 50/50-däck. Så att sä länge man inter någon enduro expert eller roadracer så tycker jag crossdäck på en 690/701 är onödigt. Men det är bara min åsikt

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back