690/701 på asfalt, bromssträcka/vibrationer ?

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Hoj
Depends
För er tidigare/nuvarande ägare av Enduro cyklar som körs på väg, hur upplever ni "crossdäck" på asfalt ? Nu är väl kanske inte däcken renodlade crossdäck, men hur påverkas säkerheten och komforten ?
Har alltid varit intresserad av blandad körning därav har mina blickar riktats åt Ktm 690/Husqvarna 701 Enduro, men inte provkört någon ännu.(alternativt kanske en 790 för mer bekvämligheter för en passagerare).
Mc-kortet är förhoppningsvis nu bara en vecka ifrån min ägo.

Däcken som sitter på från fabrik funkar mkt bra på asfalt, ok på grus, mindre bra i spenaten.

För er tidigare/nuvarande ägare av Enduro cyklar som körs på väg, hur upplever ni "crossdäck" på asfalt ? Nu är väl kanske inte däcken renodlade crossdäck, men hur påverkas säkerheten och komforten ?
Har alltid varit intresserad av blandad körning därav har mina blickar riktats åt Ktm 690/Husqvarna 701 Enduro, men inte provkört någon ännu.(alternativt kanske en 790 för mer bekvämligheter för en passagerare).
Mc-kortet är förhoppningsvis nu bara en vecka ifrån min ägo.

Kör du med 50/50 däck typ tkc80 så är både komfort och säkerheten god, det blir aldrig lika bra som renodlade däck för gata dock.

Ska du ha folk bakpå ofta så är 701/690 ganska liten.

Jag kör en 690 från 2019 med Mitas E07 original på. Jag har kört allt från sand, sten, lera, gräs och asfalt. Har kört endurobanor, crossbanor, mountainbike-spår, skidbackar, skogsvägar, you name it! Däcken funkar utmärkt för all typ av körning. Min kompis dock som kör en 701 med nabba-däck kan inte ta en kurva utan att bli livrädd för att inte ha nåt grepp. Han kan inte köra i regn utan att vara superförsiktig och hans bromssträckor blir ofta mycket längre. Däcken slits dessutom dubbelt så fort som 50/50-däck. Så att sä länge man inter någon enduro expert eller roadracer så tycker jag crossdäck på en 690/701 är onödigt. Men det är bara min åsikt

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

*/ ?>
Back