650cc/2cyl i 250 sp???

Klassen fungerar ju fint i dag, enda problemet är väl just oron (från främst de som inte kör 250SP själva) att den ska försvinna trots att inget sagts om det. Bättre att öppna reglementet något redan nu och blåsa liv, vad som blir konkurrenskraftigt material får visa sig över tiden. Ny inlåsning blir det knappast då små twinnar lär finnas för lång tid framöver, finns ju ett antal kandidater redan nu.

Det absolut viktigaste även om man inte får igenom förslaget att tillåta 650 twinnar är utan tvekan att släppa däcksfabrikatet fritt och tillåta regndäck.

Jag har funderat under året på att konvertera till 250SP mest pga att kostnader och klassförändringar i SM sker med så dålig framförhållning.

En stor orsak till att jag tvekar är faktiskt just att jag skulle bli tvungen att köra i regn med torrdäck !

Neutral skrev:
2417976 Klassen fungerar ju fint i dag, enda problemet är väl just oron (från främst de som inte kör 250SP själva) att den ska försvinna trots att inget sagts om det. Bättre att öppna reglementet något redan nu och blåsa liv, vad som blir konkurrenskraftigt material får visa sig över tiden. Ny inlåsning blir det knappast då små twinnar lär finnas för lång tid framöver, finns ju ett antal kandidater redan nu.
Ja det är en bra start att öppna upp reglementet, sedan får man ju se hur det funkar.

Don Quixote skrev:
2413620 Det låter ypperligt. Tror det går ungefär lika snabbt med en ER6 som med en SP250. Håller med Brink i allt...

Jag hade skitkul med en ER6N förra hösten på Sviestad :yoparty
Dom som tittade på sa att jag körde på 1.00 - 1.01 :)
(detta kanske ska plussas på med nån sekund, med skrapade gött i fotpinnarna i alla fall :D )
Det ska tilläggas att det var på ett ÅF möte för Kawahandlare och med en helt standard ER:a.
(dom sa nått om en självrisk på 10-tusen oxå :D )

Detta är något som jag tycker e en grymt bra idé och jag kankse vågar srticka ut hakan och säga ett MÅSTE för svensk RR...

:tummenupp

.

Last edited:
Är det någon med lite rutin i bagaget som vill kontakta svemo angående det som det snackats om i tråden?

Neutral skrev:
2420670 Läs första inlägget i tråden. :7peta :tungan
Är det "hört mig lite för" du menar? Om det är "hört" med svemo så är det ju bra, om det är "hört" med grabbarna på fiket så är det inte lika bra :)

HanneZ skrev:
2420674 Är det "hört mig lite för" du menar? Om det är "hört" med svemo så är det ju bra, om det är "hört" med grabbarna på fiket så är det inte lika bra :)
Haha, jag hade tydligen inte läst första inlägget själv. :D Tänkte på ett annat där det står att LMS ska skriva till Svemo, denna tråd blir en del av underlaget.

Neutral skrev:
2420691 Haha, jag hade tydligen inte läst första inlägget själv. :D Tänkte på ett annat där det står att LMS ska skriva till Svemo, denna tråd blir en del av underlaget.
Åkej! Det låter bra! :)

Jag håller totalt med Roy, sverige behöver en folklig inte för dyr RR-klass!!!!

Jag tror att det största problemet med de stora 4-taktarna är bromsarna som är väldigt mycket sämre dimmensionerade än på aprillian.

Förresten körs det många 400 i danska motsvarigheten till 250sp, förra året tror jag vi var hälften 250 och hälften 400 på griden på knutstorp.

Vad det gäller att starta en ny klass och låta 250sp självdö så lär det aldrig funka tidsmässigt på tävlingarna det gnälls redan att där finns får många klasser.

Låt 2cylindriga 4-taktare få köra med 250sp nästa år istället för att låta 250sp köra med ERF det blir nådastöten....

RR ABBE skrev:
2421283 Jag håller totalt med Roy, sverige behöver en folklig inte för dyr RR-klass!!!!
Men det går ju inte att jämföra priset på en begagnad -98 Aprilia med en ny ER6, det är ju lite orättvist. Men vad kostade en ny Aprilia när de gick att köpa nya sist? ER6 kostar 59' och de blir också begagnade och billigare. Hyosong (?) är säkert billigare ändå.

Jag förstår inte argumentet med att det blir dyrare, ingen har ju sagt att RS250 inte ska få vara med så alla som tycker att de är billigast och bäst får ju fortsätta med det. Jag tror att ER6 t ex kommer att få det svårt mot en Aprilia och ändå verkar ni tycka att det är ett problem. :va

Neutral skrev:
...
Men vad kostade en ny Aprilia när de gick att köpa nya sist?
...

2000-02 tror jag det gick att köpa en ny aprilia RS 250 för 40.000:- från Danska importören. Fanns ett racingkit för 8.000:- av importören som man kunde köpa till som var ett glasfiberkåpset, kedja, drev, bromsbelägg och sånna där nödvändiga grejjer för att bygga om den till racehoj. När aprilian kom 1998 med den nya modellen kostade den nog runt 56.000:-till raceåkare. Gatpriset låg väl mellan 80-90.000:-. Begagnatpriset låg rätt högt då så man förlorade typ 10-15k på ett år om man köpte en ny hoj och sen köpte en ny. Köpte man en begagnad så fick man nästan samma pris efter en säsong som när man köpte den. När hojarna var nya så var det inga större problem med dom. Vissa hade dock otur med avgasventilen. Dom var billiga att köra med tanke på däckslitaget och att det inte går sönder så dyra grejjer vid vurpor.

Ok, så nypriset på Apriliorna var alltså högre än på ER6 i dag. Då föll det argumentet bort. Man kan ju också köpa t ex en begagnad SV650, på Blocket kostar de just nu från 33'.

Klassen har ju aldrig varit tänkt att innehålla bara en hoj, reglementet är ju rätt fritt redan i dag men de 400:or som över huvud taget går att få tag på är ju ännu äldre än RS250:n så de är ju ingen framtid i klassen direkt. Både de och RS250:n kommer ju att gå att köra länge än men att tillåta 650 twin ger ju en mjuk övergång i maskinmaterial för de som vill. Måste ju vara fruktansvärt tråkigt att köra i en klass som enligt vissa här ska självdö innan det kommer en ersättare som säkert också får det svårt i början. Den behöver inte ersättas, däremot förnyas.

Neutral skrev:
2421605 Ok, så nypriset på Apriliorna var alltså högre än på ER6 i dag.
Ja, nypriset på Aprilian var högre om man jämför svenska återförsäljarpriser. Att Aprilian gick att köpa i Danmark för 40000 är sant men inte hela sanningen. Egentligen ska ju moms och tull läggas på det priset men det finns väl inte ett enda släpvagnsekipage med en Aprilia på flaket som körde in vid rött på tullstationen. Dessutom var pölseapriliorna inte gatregade och omfattades inte av några garantier så att jämföra dem med svensksålda, fordonsregistrerade hojar med garanti blir lite fel.

Förstår inte vad det är ni vill med den här klassen?? Ett billigt alternativ till racing??

Lägg ner.... racing är inte billigt, vill ni hålla på med något billigt så byt intresse!

Är det inte bara inse vart det är på väg med 250sp istället för att försöka förnya med touringhojar som skrapar i över allt??

Neutral skrev:
2421605 Ok, så nypriset på Apriliorna var alltså högre än på ER6 i dag. Då föll det argumentet bort. Man kan ju också köpa t ex en begagnad SV650, på Blocket kostar de just nu från 33'.
..

Kanske inte så rättvist att jämföra hojarna? aprilian är en helt annan mera raceanpassad hoj i den jämförelsen. En gat-replica på deras racehoj med Brembos hela goldline bromsar tex. Dom skivorna, bromspumpen och oken var bland det värsta som fanns till vanliga gathojar då. Var bara någon Ducati som också hade liknande bromsar tex.

En ER-6 är en snäll och billig pendlarhoj eller körskolehoj. Finns inte mycket racing på en sån? Det blir en annan racing isf.

I SP kunde man och kan väl fortfarande köpa RGV/RS för runt 15.000:- begagnade. Vet en som tävlade förra året med en aprilia han köpte för 17.000:-. Men det var nog inte det som man menade att det var en billig klass innan att begagnatpriserna skulle sjunka en massa. Det är en billig klass att köra i pga alla runtomkringkostnaderna är små och att man måste ha hojen i std-utförande. Billig i den bemärkelsen att man kunde köpa sig en konkuretmässig hoj = likadan som dom snabbaste i klassen satt på och att det inte kostade så mycket att hålla den i den i det skicket.

Last edited:
LMS tog beslut i tisdags att skicka en skrivelse till SVEMO angående att öppna reglementet för 650cc/2cyl. Har ni synpunkter på vilka regeländringar vi ska göra pm mig. Förslaget ska vara klart på tisdag.

björn

Jag läste på erf.nu att det va klart att 250 SP ska köras tillsammans med ERF. Hur lång tid tar det tror ni för dom att avgöra om reglementet ska öppnas för 650?

HanneZ skrev:
2474329 Jag läste på erf.nu att det va klart att 250 SP ska köras tillsammans med ERF. Hur lång tid tar det tror ni för dom att avgöra om reglementet ska öppnas för 650?

Det vet man inte vi skickade som sagt skrivelsen. Sen tar det väl minst ett möte kan ju tänkas, vet dock inte när nästa är.

björn

*/ ?>
Nyheter
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!