650cc/2cyl i 250 sp???

Extrafälgar behövs verkligen inte, även om man tillåter regndäck. Jag har klarat mig utan i tre år.

Köra i regn med torrdäck är ju värdelöst.
 
RookieSM skrev:
2413539 Aprilia SXV 550 är hojen att köra isf, precis under 70 hästar på bakhjulet helt orginal. Kanske inte har den bästa aerodynamiken men den är ju lättare och går säkert fortare i kurvorna.
Aprilia has designed the SXV 550 to be THE supermoto
Den klassen finns ju redan
 
Don Quixote skrev:
2415033 Köra i regn med torrdäck är ju värdelöst.

Håller med och det är oerhört tråkigt att se på om man är åskådare, det går riktigt långsamt.

Jag ser 250sp som en klass som är "billig" att köra i, ändringarna som vi gör bör inte bidra till att klassen blir avsevärt dyrare. Dyra klasser finns det gott om :) .
 
Det skulle vara ett riktigt bra upplägg. Hur framför vi det som förare till Svemo. Är det genom klubbar eller förarrepresentant?
 
MagnusK skrev:
2415127 Det skulle vara ett riktigt bra upplägg. Hur framför vi det som förare till Svemo. Är det genom klubbar eller förarrepresentant?


Om detta gillas av LMS medlemar kommer troligtvis LMS lämna in en skrivelse till SVEMO där vi berättar vad vi vill. Sen sätter sig SVEMO och diskuterar om det är bra eller anus typ. Om SVEMO gillar det hela skriver dom sålika in klassen i 250sp reglemente sen är det bara att köpa en hoj tuta och köra. Ungefär så torde det funka.

björn
 
Last edited:
oFFkeFF skrev:
2414927 Problemet med en lite tyngre hoj som en 650 är att en regnvurpa kan kosta betydligt mer än vad ett par extra fälgar gör. Har inget med mod att göra, skillnaden i grepp är enorm med regndäck kontra mönstrade gatdäck.
Ja, man kanske måste väga priset för de extra fälgarna mot vad det kan kosta att inte ha dem.
GSXR1100R skrev:
2414982 Det här med regndäck togs upp i våras i 250SP, vad betyder vanliga mönstrade däck?, visst är det en kostnad om man nu väljer att köpa in extrafälgar, man kan ju faktiskt kränga själv om man nu inte har råd med extrafälgar.
Efter sommarens regnrace på torrdäck i 250SP så verkar det som om dom flesta nu vill ha regndäck.
Att folk kränger själva utgår jag ifrån men med tanke på Sveriges snabbt skiftande väder ställer regndäck kanske till mer problem för rookies än det gör nytta.
 
Ska man justera klassen bör man ju göra den så fri som möjligt men ändå billigt. Problemen med att blanda olika typer av hojar är gravt överskattat tror jag. I flera andra länder ( USA, Kanada, UK tex.) så kör men betydligt mer blandade klasser (startlistor med allt från Honda RS125R, Aprilia RS250 via SV650, ER6 och Ducatii 900SS syns.) utan större problem.
 
Gustav O skrev:
2415270 Ska man justera klassen bör man ju göra den så fri som möjligt men ändå billigt. Problemen med att blanda olika typer av hojar är gravt överskattat tror jag. I flera andra länder ( USA, Kanada, UK tex.) så kör men betydligt mer blandade klasser (startlistor med allt från Honda RS125R, Aprilia RS250 via SV650, ER6 och Ducatii 900SS syns.) utan större problem.
Ja absolut, som arrangör ser man oxo helst att gridden är full, roligare för alla blir det.

Att sedan tvåtaktare ibland kan bromsa senare och att fyrtaktare ibland har högre toppfart får man ta.

(Offkeff brukade skälla på mig)
 
GSXR1100R skrev:
2415108 Aprilia has designed the SXV 550 to be THE supermoto
Den klassen finns ju redan
Och? Det betyder ju inte att den inte går att använda till något annat. :)
Den körs redan i England med viss framgång, minitwins och allt vad deras klasser kallas.
 
RookieSM skrev:
2415329 Och? Det betyder ju inte att den inte går att använda till något annat. :)
Den körs redan i England med viss framgång, minitwins och allt vad deras klasser kallas.
Var en motard som körde Supermono också i Linköping på Årsracet. :)
 
RookieSM skrev:
2415329 Och? Det betyder ju inte att den inte går att använda till något annat. :)
Den körs redan i England med viss framgång, minitwins och allt vad deras klasser kallas.
Kan man köra den utan att släpa i foten genom kurvorna så är det väl ok.
 
Om regeländringarna genomförs så är det nästan så man skulle köpa en 550 och byta gren, jag verkar ju aldrig lära mig gilla grus iaf. :)

GSXR1100R skrev:
2415341 Kan man köra den utan att släpa i foten genom kurvorna så är det väl ok.
Kolla MotoGP, det är inne att hänga ut med foten nuförtiden, snart kommer det till Sverige också, tror tom jag såg Christer Andersson göra det på Knutstorp sist. :)
 
Last edited:
Jag antar att det kommer röstas om huruvida 250SP skall släppa in större hojar? Hoppas på information om det innan isåfall :-)

Jag är inne på Björns linje. Tycker detta är framtiden och inte säsongen 2007.
Ännu duger våra motorcyklar gott och vill inte börja blanda nu. Vi är många ändå på startfältet.
 
Bikerbitch skrev:
2415364 Jag antar att det kommer röstas om huruvida 250SP skall släppa in större hojar? Hoppas på information om det innan isåfall :-)

Jag är inne på Björns linje. Tycker detta är framtiden och inte säsongen 2007.
Ännu duger våra motorcyklar gott och vill inte börja blanda nu. Vi är många ändå på startfältet.
Vad gör det om det blir fler som kör klassen?
 
Björn!
Detta är ett bra förslag som ligger rätt i tiden. Jag går helt på Brinks linje. Kan du se till att LMS för detta förslag vidare till SVEMO för beslut?
 
Teddy skrev:
2415383 Björn!
Detta är ett bra förslag som ligger rätt i tiden. Jag går helt på Brinks linje. Kan du se till att LMS för detta förslag vidare till SVEMO för beslut?

Jag tycker det låter som en bra ide. Kör på !
 
Håller också med föregående i att detta verkar vara ett bra sätt att få in nytt blod i racingådrorna.

Håller tummarna...
 
Teddy skrev:
2415383 Björn!
Detta är ett bra förslag som ligger rätt i tiden. Jag går helt på Brinks linje. Kan du se till att LMS för detta förslag vidare till SVEMO för beslut?


ja det är min tanke först ska det väl diskuteras sen kommer det nog en skrivelse till SVEMO. Sen är det ju upp till dom att kolla vilka ändringar i reg som ska göras.

Ju fortare vi får in ett förslag, ju fortare kommer ju svaret och jag hoppas ju att det ska gå att få in hojarna redan nästa säsong. Det kommer ju kanske inte vara många första året men jag tror den kommer att växa med åren.

björn
 
Last edited:
HanneZ skrev:
2415378 Vad gör det om det blir fler som kör klassen?

Vad gör det att vi oftast är 20 stycken i dagsläget som kör klassen?

Jag tycker bara vi skall köra en ren 250SP-klass sålänge, men att man i framtiden får ta fram ett alternativ för klassen då den försvinner.

björn.e skrev:
2415434 ja det är min tanke först ska det väl diskuteras sen kommer det nog en skrivelse till SVEMO. Sen är det ju upp till dom att kolla vilka ändringar i reg som ska göras.

Ju fortare vi får in ett förslag, ju fortare kommer ju svaret och jag hoppas ju att det ska gå att få in hojarna redan nästa säsong. Det kommer ju kanske inte vara många första året men jag tror den kommer att växa med åren.

björn


Omröstning först och sen förslag till Svemo antar jag?
Tror 250 klassen kanske vill säga till om något också :-)
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Back
Top