625 el. 640?

Klotning???

Emmi skrev:
Har tänkt skaffa mig en motard och funderar lite på vad man ska skaffa för nåt. Har pratat en del med min mekaniker som absolut rekommenderade KTM, så jag får väl lyssna lite på honom. Har tänkt lite, visst är det kul att mecka, men inte jämt, vill ha ut lite körtid för meckandet med. Då till frågan, 640 eller 625?

Har inte mer pengar än 50 000, så utgå därifrån. Vill ha en färdig motard.

Har inte kört motard innan direkt, utan enbart sporthojar. (Anledningen till att jag byter är att vägarna blir sämre för sporthojar, försäkringarna är grymmedyra, mina vänner börjar ta licens och köra bana/tävla, jag har bara kört 200 mil i år och nästan enbart runt stan eller busande.)

Skulle vilja kolla lite försäkringar med, någon som vill låna ut ett par regnr så PMa mig!

Tack på förhand!

Emmi :banana
Ska du byta för att du klotade din sporthoj på Gotland Ring??? (jag var där) Ska du ha en motard, så röstar jag för 620SC eller 625:an. Jävligt grymma maskiner som bädar för bus.
:yoparty

Jo, det blir inlösen på den hojen och med tanke på alla ovanstående anledningar så köper jag inte ny sporthoj.

Marals76 skrev:
Inte om cykeln är reggad som motard. Då är de sjukt dyra på bilsport. Min 660 var ingen idé att försäkra hos dem. IF vad det klart billigaste valet för mig.
Sedan så har 3 tjejer försökt starta min 660 och lyckats någon gång då o då och den är minsan inte svårstartad (de har rätt teknik).

Sjukt dyra??? NOT. Visst har dom höjt lite varje år så nu betalde jag 4800kr hel/hel.
Klart jag tyckte det var lite dyrt eftersom det kostade typ 3800 året innan, men fortfarande ok.
Fast då var hojen skriven i Solna/Stockholm.
Eftersom jag flyttat till skåne så kommer jag skriva den på min bror. Och då kostar den 3200kr hel/hel.
Nu ska jag vara lite bråkig, men jag anser att om din hoj är lättstartad och om tjejerna har rätt teknik
och ändå inte får igång din hoj så är du en dålig lärare :tungan
Klart det inte är som att kicka en gammal Yamaha FS1:a men svårt är det inte :)

/Stefan

Hur är 625 att kicka igång på vintern? Har tänkt köra en del på vintern. Är det svårare än på sommaren när det är kallt o jävligt?

tippa i lite tynnre olja så blir det bra,

Jag åkte på inomhusolja på isen, då var den så seg i motorn att kickdrevet bara tog "fäste" var 10e kick, efter en 30min gick den igång.

Men det är inte hojens fel, bara mitt :kocko

annars funkar det bra ;)

Hagster skrev:
Hur är 625 att kicka igång på vintern? Har tänkt köra en del på vintern. Är det svårare än på sommaren när det är kallt o jävligt?

Muhahahahah !!

Dumt av mig att skriva så, borde förstått att någon hakade upp sig :tungan

I ktm;en hade jag 20w 50 inomhus och 10w 40 (Golden Spectro)på vinter på isen, vi körde inomhus på lördag å på isen på söndagen, så "glömde" jag varmköra den innan vi lastade å åkte ut på isen så när vi lastat av så var väl motorn typ -10c som utetempen och då är oljan lite seg, å "inomhus" -oljan har nästan blivit superseg

hänger du med :hihi

SM 570 RR skrev:
Vart kan man köpa "inomhusolja"?? :va :va :näsblod

Efter att LF har traskat runt och tittat på folks översvämmade källare hade de en stund över för att titta på min hoj, så äntligen har jag fått ut 42´ för den och försöker spara så mycket jag kan till ny hoj.

Har börjat fundera på en 520/525 EXC, vad bör jag tänka på om jag vill köpa en sån?

SÖÖÖÖK!!!! Det finns nog bara två trådar om ktm 500cc rfs. Men vad vet jag.... Jo dom håller bra. Skruva var 15:e timma = max 1timma i veckan om du inte är någon touringbög.

Nästan husabergservice på en sådan, sedan verkar de nervösa ifram när det går undan på snabba banor........

DR en kommer dock att kännas som en slö träskmoppe efter du provat en sådan :tungan

Emmi skrev:
Efter att LF har traskat runt och tittat på folks översvämmade källare hade de en stund över för att titta på min hoj, så äntligen har jag fått ut 42´ för den och försöker spara så mycket jag kan till ny hoj.

Har börjat fundera på en 520/525 EXC, vad bör jag tänka på om jag vill köpa en sån?

Tom Byron skrev:
Nästan husabergservice på en sådan, sedan verkar de nervösa ifram när det går undan på snabba banor........

DR en kommer dock att kännas som en slö träskmoppe efter du provat en sådan :tungan

Vad menas med nästan Husabergsservice? :död

Uttrycket Husabergservice har nog Mister hittat på själv men han menar nog att det är täta serviceintervaller på dom.
Jämför du en 525:a mot en Husa så är det samma lika.
Båda är racehojar som kräver underhåll.
Fortsätt leta efter en 625:a. Du kommer bli mkt nöjd med en sådan.

420 skrev:
Uttrycket Husabergservice har nog Mister hittat på själv men han menar nog att det är täta serviceintervaller på dom.
Jämför du en 525:a mot en Husa så är det samma lika.
Båda är racehojar som kräver underhåll.
Fortsätt leta efter en 625:a. Du kommer bli mkt nöjd med en sådan.

Hur täta serviceintervaller? Oljebyte, tändstift o sånt där byts ju lätt, det tar ju inte lång stund.
(får rysningar när ni nämner husaservice, har stått ett antal gånger och rivit i motorn på Twice 501a)
Jag vill ha motard med elstart, 625an blir för dyr.

Jaa, Precis, då vet du vad Husaervice innebär.......... :D

Det e inge svårt att kicka,

Ska du shoppa en 520 för 40papp då e de ju några å då kanske det börjar bli dax att byta lite stuff här å där....

Emmi skrev:
(får rysningar när ni nämner husaservice, har stått ett antal gånger och rivit i motorn på Twice 501a)
Jag vill ha motard med elstart, 625an blir för dyr.

Verkar som att det får bli en 640 om du måste ha elstart.

Man kan väl hitta en EXC520 för 40000 men som Tom Byron skriver, så lär det ju va dags för en ganska omfattande service om man hittar en sådan. För 40000 får man väl en -02 kanske och då lär den ju ha gått en 100 timmar troligen och då är det väl läge att byta kolv, ramlager osv.. Det är ju inte så jättelätt iaf.

Sen kan det ju va svårt att hitta en med motardhjul oxå.

Kicka en 4-t sittandes är inga problem, vare sig för tjej eller kille. Det handlar om teknik. En 4-t ska TRAMPAS igång med fin känsla, inte HOPPAS på med 100 kilos fläskberg i ful fart... Har sett detta hur många gånger som helst utanför Konsum, sen gnälls det på att kickaxel efter kickaxel ryker....

Med "Husabergservice" menas byte av lagersats, kamaxel & vevstake... precis som på EXC520.

Vad har man för serviceintervaller på en 520?

I mil sett.

När bör saker o ting i motorn bytas och vad kostar det? Har noll koll så hjälp mej nu!

Emmi skrev:
Vad har man för serviceintervaller på en 520?

I mil sett.

När bör saker o ting i motorn bytas och vad kostar det? Har noll koll så hjälp mej nu!

Om man räknar med att man kör ca 50 km/h i snitthastighet så blir 15 timmar (vilket intervallet är för ventilkontroll och ny ojla) 75 mil...

Vid ca 100 timmar (500 mil) så ska man väl byta lite lager och eventuellt kolven om den e sliten och det går nog på ca 4-5000 spänn om man gör det själv.

Rätta mig om jag har fel ni som vet.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...