625 el. 640?

Emmi skrev:
Vad har man för serviceintervaller på en 520?

I mil sett.

När bör saker o ting i motorn bytas och vad kostar det? Har noll koll så hjälp mej nu!

Hej Emmi, träffade dig på Sviestad i kväll. :banana

Jag hade en KTM 450EXC i fjol. Som de säger här ovan kan du inte jämföra en endurotävlingsmaskin med en offroadmaskin. Motorn kräver betydligt tätare service och det räknas i timmar, inte mil. Det är dock lätt att hålla reda på då KTM har en timräknare för motorn i originalinstrumentet.

Har kvar min servicehandbok till den (hojen blev stulen :huvet :mad: :fatta! ) så jag kollar lite i serviceschemat och ser att olja och de två filtren ska bytas var 15:e timme (eller 100 liter bensin), det är också två andra filter som ska rengöras. De vill också att man kollar ventilerna så ofta och efterdrar alla motorskruvar. Detta var bara motorn, det är mycket mer än så.

Tänk dock på att intervallerna är satta efter endurotävlingskörning, att åka motard torde inte slita lika mycket så man kanske kan dra i sär intervallerna något och kanske byta filtren varannat oljebyte t ex. Det är väl efter sunt förnuft beroende på hur man kör.

Men jag tycker det är helt rätt att ta en RFS i stället för en LC4. :tummenupp

Borde inte intervallerna bli tätare när man åker motard, mera fullgas å platt på tanken ju :va

Ninjaboy skrev:
Tänk dock på att intervallerna är satta efter endurotävlingskörning, att åka motard torde inte slita lika mycket så man kanske kan dra i sär intervallerna något och kanske byta filtren varannat oljebyte
Men jag tycker det är helt rätt att ta en RFS i stället för en LC4. :tummenupp

Såg en jättebillig 520 motard här på SH till salu om du vill ha en sån. Men kan bara rekommoendera att inte köpa en hoj med tokkort serviceintervall och utan elstart... :yoparty

Jo, jag vet att det räknas i timmar, vill bara ha ett hum om vid vilka ungefärliga mil det blir eftersom jag aldrig kört timhoj innan.

Duke Gollum, det är elstart på EXCn...

Emmi skrev:
Jo, jag vet att det räknas i timmar, vill bara ha ett hum om vid vilka ungefärliga mil det blir eftersom jag aldrig kört timhoj innan.

Duke Gollum, det är elstart på EXCn...

Ponera att du kör 66,6 km/h i snitt, då kommer du 100 mil på 15 timmar.

Edit: Ser att nån annan redan dragit det exemplet.. :)

Last edited:
För dom pengarna (40-50') så hade jag lätt tatt en beggad 520EXC. 625 är för hög för dig gissar jag. 640 är en för lam maskin om du kommer från sporthoj. KTM är lättservade som fan så olja, filter, ventiler m.m. fixar man sprättlätt själv. Köp en EXC för dom stålarna. Små & snabba e dom.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman