600cc Sporthoj för 18-åring olagligt

Jag förstår och tycker att regeln om strypt hoj är lite fel. Efter att ha kört strypt och sen går på en 180hk maskin så kör man nog inte lugnare för det. man ser ju hur det går till på våra vägar. borde vara krav för många som har A kort att ha villa,volvo,vovve och 4 små ungar hemma så kanske det tänks till lite om körningen där med. Nu är det regler som ska följas och klart det är lite surt för den yngre generationen då dom får ta smällen.

Med en svagare hoj rör man sig i lägre hastigheter och har större chans att reda ut misstagen man ofelaktigt begår i början av sin hojkarrier innan man lämnar vägen. Det förutsätter ju iofs att man faktiskt försöker lära sig och att bli bättre, snarare än bara gasar runt. Har märkt att många nöjer sig med att köra runt utan att testa/reflektera/lära sig.

Jag har en Aprilia RS125. Kostade ca 10-15k att köpa, och typ tusen spänn om året i helförsäkring. Känns som ett vettigt alternativ både effektmässigt och kostnadsmässigt för en snartonåring. Dessutom är den fånigt rolig att köra.

Kan hålla med, brukar ta ut grabbens gamla NSR125 bara för att den är kul, lättkörd och "busig". Sedan gör den ju inte mer än 140 men handen på hjärtat - hur ofta är det läge/kul att bränna rakt fram..?

Er båda kan jag ju hålla med. ;) Min 250ninja var sanslöst skoj att köra runt på, just därför att den var så fasligt snäll och lättkörd. Plus att jag lyckades lära mig köra hoj hjälpligt på den någorlunda. ;) Hade jag inte kört den innan min SX hade jag inte kunnat hantera SXen ordentligt, handen på hjärtat.
 
Jag ser inte att det skulle vara galet att göra så här. Detta är hämtat från den Norska modellen som har fungerat och bevisat att både dödsolyckor och andra olyckor faktiskt har minskat i statistiken. Detta är med andra ord en beprövad och uttestat sätt att få människor till att växa in i rollen som trafikanter med fordon.

Det jag reagerar lite på är att ingen verkar ha varit uppmärksam på de olika stegen för körkortet. DVS att om du har haft A1 (16 år) faktiskt får köra upp för A2 (18 år) och att när du är 20 år får ta A. Man slipper alltså vänta tills man blir 24 år.
Kontentan blir då att ju tidigare du tar körkort, ju mer erfarenhet i trafiken man har, desto tidigare får man köra på tunga hojar...

Info hämtad från http://www.korkortsportalen.se/Nya-korkortsregler-i-januari-2013/Nya-korkortsregler-for-motorcykel-A-behorigheter/

Nya körkortsregler för motorcykel (A-behörigheter)
Riksdagen har beslutat om nya bestämmelser på körkortsområdet. Åldersgränsen för att få köra tunga motorcyklar höjs och det införs en ny behörighet, A2. De nya reglerna införs den 19 januari 2013.

Har du koll på de nya körkortsreglerna för motorcykel?
Här kan du läsa om vad de nya körkortsreglerna för motorcykel innebär.

Köra motorcykel

Den nya behörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. Åldersgränsen för den nya behörigheten blir 18 år.

I samband med att de nya reglerna införs, försvinner den möjlighet som finns idag att vid 18 års ålder ta körkort med behörighet A med begränsad effekt till högst 25 kilowatt (A begränsad).

Ändrade åldersgränser och stegvist tillträde
Det stegvisa tillträdet blir tydligare när det gäller rätten att köra motorcyklar. Åldersgränsen för behörigheten A höjs till 24 år, från tidigare 21 år. Den som har haft behörigheten A2 i minst två år kommer dock att kunna ta behörigheten A redan från 20 års ålder.


Stegvist tillträde

För A1, A2 och A består förarprovet normalt av ett kunskapsprov och ett körprov. Om du har behörigheten A1 eller A2, kommer det dock bara att krävas ett godkänt körprov för att få A2 eller A.


Åldern för att få övningsköra för behörighet A höjs till 23 år. Den höjda åldersgränsen gäller även den som före 19 januari 2013 har rätt att övningsköra vid annan lägre ålder.

Tre- och fyrhjulig motorcykel
Körkort med behörighet A1, A2 och A som utfärdas från och med den 19 januari 2013 ger inte rätt att köra fyrhjuliga motorcyklar. För detta krävs då behörighet B.

A1 och A2 ger rätt att köra trehjuliga motorcyklar med en nettoeffekt av högst 15 kilowatt.
Behörigheterna A och B ger rätt att köra trehjuliga motorcyklar med mer än 15 kilowatt nettoeffekt om körkortsinnehavaren har fyllt 21 år.

Tre- eller fyrhjulig motorcykel får inte användas vid körprov.

För dig som redan har en A-behörighet
Det är viktigt att komma ihåg att om du redan har ett körkort med behörighet A1, A eller begränsad A, gäller de regler som fanns när du tog ditt körkort. En grundläggande princip inom körkortslagstiftningen är att du aldrig förlorar din rätt att köra ett fordon som du en gång skaffat dig (under förutsättning att du inte har fått ditt körkort återkallat).
Det innebär följande:

Körkort med behörighet A utfärdade före den 19 januari 2013 kommer att ge fortsatt rätt att köra fyrhjulig motorcykel.
Körkort med behörighet A begränsad gäller även efter den 19 januari 2013 med begränsningen enligt de förutsättningar som gällde när körkortet utfärdades.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top