600cc Sporthoj för 18-åring olagligt

Finns absolut inga sportmotorcyklar att välja mellan med dessa nya reglerna. Lär ha rollator innan jag kör 600..
Fan för detta, jag ska flytta till månen.
Ska du dit rekommenderar jag isåfall en off-road hoj, finns inte så mycket asfalt ;)

Det är bara att gilla läget, aningen tar du kortet väntar i två år och tar det större. Eller så satsar du på en mindre hoj det finns många fina exempel som länkats här :) :krama

Personligen kommer jag köra på en nakenhoj (honda hornet) får se om jag går över till en sportis när jag blir äldre och har råd med försäkringen, dyrt att plugga :)

Att man kan trilla och slå sig är inte informationen jag letar efter. Ni tycker att reglerna verkar logiska trots att jag kan sätta mig i en veyron och snodda 400 knyck på min födelsedag, men inte köra motorcykel?

Köp du dig en Veyron när du fyller 18 år :tummenupp
Jag tror(vet) att de kommer inte ändra reglerna och införa en begränsning på B-kortet för att någon någon enstaka 18-åringar har råd med en Veyron, skillnaden är att allt de flesta ungdomar som har ett vanligt knegarjobb har råd med en sporthoj om de väljer att priotera det.

Om jag får berätta lite hur jag tycker ifrån mitt perspektiv (snart 20år kör strypt R6) så tycker jag att reglerna för strypning inte är helt fel, jag vet inte hur många gånger sen jag tog kortet för två år sen den där lilla brickan i förgasaren har räddat mig ifrån att klota. Jag har flera gånger inte tänkt på vilken växel jag har legat i å dragit full gas och andra dumheter som skulle få vilken hoj som helst att slå runt eller annat men eftersom hojen va strypt så har jag klarat mig och lärt mig en viktig läxa om hur man ska behandla hojen i olika situationer.

Så mitt råd är att köp en hoj du gillar och som du lagligt kan strypa, lär dig köra och sen skaffar du din drömhoj.

Att man kan trilla och slå sig är inte informationen jag letar efter. Ni tycker att reglerna verkar logiska trots att jag kan sätta mig i en veyron och snodda 400 knyck på min födelsedag, men inte köra motorcykel? Jag har kört motorcykel så länge jag kan minnas så det är inte där det klämmer. Sandfållan vad har jag nu gjort för att få dig arg egentligen? BTW ninja 300 verkar som ett rimligt alternativ vid närmare eftertanke.

Prisskillnaden är i runda slängar 10 500 000 mellan en veyron och en turbomatad hoj trots att dom har samma hk/kg.

Där har du anledningen till att bilkortet inte begränsas i samma utsträckning.

Finns ju en aspekt till att beakta angående det här med olaglighet och inte. Snackar vi gata och lagliga hastigheter så är ju sporthoj ändå alltid bland de tråkigaste alternativen. :fakta

Vill man ha kul i lagliga farter (eller åtminstone i farter där man får behålla lånekortet) så ska man köpa en lätthanterlig och busig hoj, inte en svårhanterligt, obekväm och på alla sätt och vis snordyr skrevraket.

Vem tror du har roligast på en 70-väg om h*n kör 99 km/h i 70 km? H*n som sitter bekvämt på en motard eller h*n som sitter på en race-maskin med 190 hk?

Last edited:
Det var ju ett jeffla tjatande... :huvet köp en snygg hoj med precis under 70kw kör och regg bes kör sedan hem. Ta bort strypningen, kör olagligt ha roligt :fakta Sluta gnäll över lagar och regler dom är ändå bara till för att brytas :arsele

Det tråkiga med att inte kunna välja de lite vassare sporthojarna är just chassit. Kommer ihåg själv när jag som 20åring klättrade upp på en 600 sporthoj. Jag va i genomsnitt betydlig försiktigare än de flesta och hade en mental spärr för det där med hastighets syndande (givitvis bortplockad nu med borr o fil:yoparty) sen körde jag framförallt alltid själv så inget hetsande hehe men ändå vill jag säga att min skyddsängel fick rädda mig ett par gånger.

Med lite tur kanske detta ger mer rimliga försäkringar i framtiden så då blir det bara att tacka och ta emot :D

Men häng inte läpp för detta med de nya reglerna 35kw är stor skillnad mot 25kw. Finns massor med äldre 600:or som funkar perfekt och ligger där perfekt på strax över 90hk org.

Last edited:
Lånar tråden lite om det är okej :näsblod

Har också undrat lite ang vad straffet blir om man kör med en för tung hoj för sitt kort eller om man kör helt utan kort. Har aldrig riktigt fått ett riktigt svar utan kommer bara en massa gamlingar(jag ser dom som gamlingar när dom ska dra upp allt som kan hända och ändå missa att svara på själva frågan..)

Så min fråga är inte "Vad händer om jag krockar" Vad händer om jag klotar" "Vad händer om jag kör ihjäl någon" Utan min fråga är vad händer om man blir stoppad? Vad får man för böter? Uppskjutet bil körkort om man inte har det, samt blir man av med det om man har det?

Tacksam för svar :Bugar

Det är inte svårare än att du kör ett fordon som du saknar behörighet för att få lov att köra. Så olovlig körning blir rubriceringen på brottet du begår.

Vad straffskalan sedan är för olovlig körning får någon annan svara på för jag vet inte om det blir böter eller dagsböter.

Du bor alltså i Anderstorp och deppar över att du inte kan åka sporthoj på gata?
Låter som att en oregbar halvgammal japanare och en 525exc med motardkit kunde gjort dig hur nöjd som helst med mina preferenser.
Till ungefär samma pengar dessutom.

Lånar tråden lite om det är okej :näsblod

Har också undrat lite ang vad straffet blir om man kör med en för tung hoj för sitt kort eller om man kör helt utan kort. Har aldrig riktigt fått ett riktigt svar utan kommer bara en massa gamlingar(jag ser dom som gamlingar när dom ska dra upp allt som kan hända och ändå missa att svara på själva frågan..)

Så min fråga är inte "Vad händer om jag krockar" Vad händer om jag klotar" "Vad händer om jag kör ihjäl någon" Utan min fråga är vad händer om man blir stoppad? Vad får man för böter? Uppskjutet bil körkort om man inte har det, samt blir man av med det om man har det?

Tacksam för svar :Bugar

Om fordonet är skattat, försäkrat, besiktigat osv osv (och då försäkrat för den effekt den faktiskt har) så är det bara olovlig körning när du inte innehar kortet. Böter är straffet, men du behåller ditt b-körkort.

Kör du ostrypt med kort för strypt så är den alltså inte försäkrad, vilket gör att du har 2 av 4 fel (kk, bes, förs, skatt) vilket gör det till grov olovlig körning, och vips så börjar du riskera att få krypa in i utvisningsbåset någon månad. Och bli av med kortet. Och böter.

Känns som om dagens ungdomar (jag är själv 35...) vill ha allt direkt? Nu, nu, nu! Man har inte tid att vänta. Man överväger till och med att göra olagliga saker istället för att vänta två år... Konstig utveckling...

Det var uppenbart roligare förr att vara ung när polaren som samma dag fyllt 18 år och fått sitt mc körkort automatiskt uppgraderat från lätt till tung mc med obegränsad effekt kom och hämtade mig på en Suzuki GSX1100 av 1980 års modell.Sedan låg vi och flängde runt på denna tills vi var slut för dagen och allt vi hörde var, kör nu försiktigt pågar.Tiderna förändras uppenbart och jag kan inte påstå att allt går åt rätt håll precis.Jag var tydligen lycklig som var ung i rätt tid. :crash

Som svar till TS initiala fundering (den första): Måste man inte ha nytt ramlar en del gamla 600 sport under 70kW. Min FZR -92 har 68 t.ex. och det finns säkert fler...

Jag förstår och tycker att regeln om strypt hoj är lite fel. Efter att ha kört strypt och sen går på en 180hk maskin så kör man nog inte lugnare för det. man ser ju hur det går till på våra vägar. borde vara krav för många som har A kort att ha villa,volvo,vovve och 4 små ungar hemma så kanske det tänks till lite om körningen där med. Nu är det regler som ska följas och klart det är lite surt för den yngre generationen då dom får ta smällen.

Det var uppenbart roligare förr att vara ung när polaren som samma dag fyllt 18 år och fått sitt mc körkort automatiskt uppgraderat från lätt till tung mc med obegränsad effekt kom och hämtade mig på en Suzuki GSX1100 av 1980 års modell.Sedan låg vi och flängde runt på denna tills vi var slut för dagen och allt vi hörde var, kör nu försiktigt pågar.Tiderna förändras uppenbart och jag kan inte påstå att allt går åt rätt håll precis.Jag var tydligen lycklig som var ung i rätt tid. :crash

Jag föddes också under rätt tid. Hade lätt MC när jag var 16 och kan idag konstatera att jag var långt ifrån mogen att köra en Suzuki GT125 från 1974. På en sporthoj med dagens prestanda vet i fan om jag inte hamnat i minneslunden. Så reglerna finns av ett skäl! Sen kan jag också tycka att de är VÄL överdrivna idag, men det är en annan diskussion.

Ang TS fråga: Eftersom jag åldersmässigt närmar mig den där "gamla gubben" som beskrivs så borde jag väl ha rätt att moralisera, men nöjer mig med att länka till ettt foruminlägg istället. Ett tragiskt sådant, men att köra sporthoj utan rätt behörighet kan ju leda till samma öde!

http://lawline.se/answers/16603

Jag har en Aprilia RS125. Kostade ca 10-15k att köpa, och typ tusen spänn om året i helförsäkring. Känns som ett vettigt alternativ både effektmässigt och kostnadsmässigt för en snartonåring. Dessutom är den fånigt rolig att köra.

Jag har en Aprilia RS125. Kostade ca 10-15k att köpa, och typ tusen spänn om året i helförsäkring. Känns som ett vettigt alternativ både effektmässigt och kostnadsmässigt för en snartonåring. Dessutom är den fånigt rolig att köra.

Kan hålla med, brukar ta ut grabbens gamla NSR125 bara för att den är kul, lättkörd och "busig". Sedan gör den ju inte mer än 140 men handen på hjärtat - hur ofta är det läge/kul att bränna rakt fram..?

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!