600cc eller 1000cc?

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
GSX-R 750 e den ultimata hoj... FAKTISKT!!!
Den e bra på allt o e en perfekt kompremiss mellan 600 o 1000




.../Yoshi
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Agamemnon skrev:
Sen att en 600 räcker till för 99% av hojåkarna tvivlar ja inte på, men jag vill kunna tuffa runt på 6:an med humant vartal och kommer det något ivägen så är det bara att vrida lite och kraften finns där.

Du borde ha köpt en touring hoj :hihi
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
1000 cc är ju snälla att köra förstår inte folk som påstår att de är svårkörda monster, nej köp dig en 1000 så får du både vrid och hk på samma gång.
Jag hade själv aldrig köpt mig en 600 för gata men skulle det vara för bana så hade en 600 el nya GSXR750-06 nog kunnat bli ett bra val.
 

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
Efter att min R1a blev stule i höstas så funderar jag faktiskt på att prova en nyare 600a. Eftersom bandagarna blir fler och fler blir jag mer och mer sugen på att testa en mindre och lättare hoj. Det som får mig att tveka är att jag är rätt storväxt, inte någon jätte men större än snittet. Dessutom är det ju ingen reell skillnad i försäkringskostnader.
 

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
Agamemnon skrev:
Man hör ju sällan någon byta ner sig från 1000 till 600 med motiveringen att en modern 600 är ju tillräckligt vass :D

Inte för att vi känner varandra, men här har du en i alla fall.
Kör CBR600 idag, körde Aprilia Mille innan. Ångrar mig inte en sekund. Har provat nyare japps 1000 och är inte "överväldigad".
Jag tror inte man har mer eller mindre roligt på någon av dem, det är mer upp till dig. Man kan konstatera att båda modellerna är bra mycket kvickare än vad som är nyttigt. Om du kommer att tröttna? Även det är upp till dig själv. Jag kommer fortsätta köra 600 så länge jag kör som jag gör nu. Enbart lek, en del bana, och inga långa sträckor.

Om du bestämmer dig för att köra 600 och "får höra det" kan du alltid motivera med att du inte behöver förlänga något,,,

// Wip
 

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Jag fick just en genialisk idé! :fattartil


I alla sådana här trådar hör man om att man tröttnar snabbt på 600, det finns inget vrid, man måste växla ofta, de varvar mycket vid långkörning osv osv osv.

Inte många klagar direkt på effekten på höga varvtal.

Slutsatsen som följer är alltså att sporthojar med automatlåda skulle sälja som smör i solsken. Kom ihåg vart ni hörde det först. :yoparty

Edit: Kanske ett kit för eftermontering skulle sälja bra med. :banana
 

Revelator

Det växer ingen mossa på rullande sten..
Gick med
1 Dec 2003
Ort
Insjön
Hoj
Rsv4-RR-17, Kawa KX250F-19, HD Sportster-03 samt DM Factory MM
Racercukel skrev:
Det lutar starkt åt tusen! Men fasen vad nya R6:an va fin men det är ju tyvärr ändå en 600.....bara hoppas att R1:an kommer i samma tappning nästa år då.....Är inne på Kawasaki zx10r ganska mycket lutar åt det....
Tack för alla svar... :tummenupp

Har haft min beskärda del av både 600 och 1000cc, svårt att rekommendera någon före den andra dock. Trivs bra på både och...det enda jag kan säga är att testa först och köp sen. ZX10r är en trevlig snygg hoj som ser liiten ut brevid min gsxr-600 när dom står uppställda brevid varandra...
 

Klintan

Ganska liten, men riktigt snabb
Gick med
12 Dec 2003
Ort
Hemma i huset med Lill-Klintan
Hoj
Doris får duga så länge....
Jag har haft både R1:a och R6:eek:r och 600:an är roligare på det mesta tycker jag.
Bana framför allt!! Du åker precis lika snabbt med en 600 som med en 1000.
Det hänger mer på föraren än hojen. Det finns effekt så man klarar sig i 600:an tycker jag ska väl tilläggas :hihi

Det enda negativa jag igentligen har att säga är att jag tycker R6:an är lite oroligare att slanga med, den blir lixom vingligare uppe i fart där R1:an var stabilare!! Åker man långt får man röra mer på röven mer för att hålla den i balans i sidled...

Både 600 och 1000 har tillräckligt med effekt för att du ska kunna:död

:yoparty
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
Tycker du ska kombinera lite mellan 1000 & 600..så välg en zx10r. då får du ju en 1000 kubikare i en 600 ram, kan ju inte bli bättre.Åååå för övrigt är det ju en skit bra nybörgar hoj, går inte att få bättre. :D

Neee du, det är nog inte kubiken du ska stirra dig blind på, utan hur hojen är att ha under dig om man säger, precis som med fruntimmer, det är inte bröst storleken som avgör, utan formen på dom :tummenupp :D .

Bara att ut & provköra diverse hojar hos handlare, Ååå låt ingen säga vad du ska ha,det avgör du genom att "trust your forse luke, run luke, run".
 

Fastman

Fattigare än dig!!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
I en kartong
Hoj
Liten knarr
Sniper skrev:
Iofs så blir ljudet värre när man har dämparen rakt under röven ,stor
skillnad på gixxern med dämparen nere på sidan.
150 km/h på 6,an typ 10000 varv, mot gixxer 5-7 tusen...


Du måste fått ett riktigt måndagsexemplar för min hynda gör fan så mkt mer än 150 km/h på 6,an vid 10000 varv
 

JohnT

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Esbo, Finland
Hoj
GSX-R 1000 K5
roligare att köra en 1k, speciellt om man tycker om att snurra omkring stan t.ex., Nm är det som ska finnas i motorn, hk spelar inte så stor roll
 

EisernPferd

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Avliden
Hoj
2006 blir det höjj helvete
jag tänkte skaffa hoj nästa år. tänkte börja med en 600 sen 750 sen mastodontspis. t o m en motard eller en bmw kanske duger till nåt innan man köper en feting vem vet. det hade vart skittrist o köpa en nyare 1000kubikare först, jag menar när man väl tröttnat på den effekten vad ska man då byta upp sej till? en stingermissil eller turbo kanske
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Agamemnon skrev:
Man hör ju sällan någon byta ner sig från 1000 till 600 med motiveringen att en modern 600 är ju tillräckligt vass :D QUOTE]
känner inte dig heller..
Men jag har gått från 1100cc till 1000cc till 750cc.

Håller med yoshi-gixxer i övrigt.
gixxer 750 är det ultimata valet för mig och mitt körsätt.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
slangarn skrev:
1000 cc är ju snälla att köra förstår inte folk som påstår att de är svårkörda monster, .

Försäkringssbolagen håller säkert med dig...
:rolleyes:

Visst en 1000cc är lättkörd. Vet ingen som påstått något annat. Men den är inte lika förlåtande som en 600cc elller 750cc.
Påstår du något annat så ljuger du.
Jag skulle aldrig rekomendera en 1000cc sportmc till en nybörjare.
Det finns en orsak till att olycksstatistiken ser ut som den gör.
Det finns en orsak till att det bara finns ca 20-30% kvar av 98ans r1a. Resten har gått varit med i ett försäkringsärende....


MVH
 

Asfaltbarn

*Fartberoende*
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR 1000 F -95
För många är det ju fortfarande ofta en fråga om ekonomi. Vill man betala mer för en hoj man kanske inte har så mycket roligare med, och vill man byta däck och tankla så mycket oftare...?
Sen är det ju alltid roligt med hk vare sig man kan hantera det eller inte...
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top