600cc eller 1000cc?

hållundan skrev:
Nej, jag har däremot kört en FZR600, med halvsystem, som lät mest av alla hojar i södra Sverige, under ett år.

Kör ni inte med hörselprofylax?
Iofs så blir ljudet värre när man har dämparen rakt under röven ,stor
skillnad på gixxern med dämparen nere på sidan.
150 km/h på 6,an typ 10000 varv, mot gixxer 5-7 tusen...
 
Tycker du ska gå på 1000cc direkt. Redan efter 2-3 veckor ville jag ha mer vrid, men effekten räcker till tycker jag
 
majoon skrev:
finns väl ingen som helst anledning att inte börja med en 600....

...jag har kört 600 i två år nu och det kommer jag fortsätta göra ett bra tag till...

en 600 e oftast billigare i försäkring (förutom just min modell.. :huvet )...desutom sliter den mindre däck o drar mindre soppa....bra för mig med kass ekonomi... :banana

lycka till med valet iallafall :tummenupp
Och vem fan köper en sporthoj för det ska va billigt :7peta :fatta!
 
Hade en R6 tidigare och den var skitrolig. Det enda som var jobbigt var när man låg och fiste på någon väg och kom ifatt ett par bilar, då var man tvungen att peta ner typ 3 växlar för att braka om så snabbt som möjligt sen upp till 6:an igen tills du kom ifatt nästa bil, så det var mycket växlande på den. Men gillar du att köra aktivt och jobba mtcket med maskinen så är en 600cc givet. Hade abolut inga problem att hänga på 750 och literhojar med den. Extremt rolig i svängarna, mycket roligare än en 1000cc.

Rekommenderar dig att läsa Lucky9`s "reflektioner på sporthojar" :tummenupp

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=16875
 
Racercukel skrev:
Tänkte mest på ljudet om man ligger med en 600 långa sträckor på motorväg eftersom den varvar så mycket, och att tusenkubikaren är större och kanske känns mer stabil. Försäkringspremien är exakt den samma på nyare 600 och 1000 det skiljer ingenting.


Oavsett system eller hoj så försvinner ju ljudet bakåt på motorvägen. När man kör längre sträckor pluggar man ju ändå öronen med proppar för att slippa vindbruset.

Funderar du på att åka två på en hoj skall du nog köpa en 1000cc som har lite starkare låg mellan register... annars får man jobba mycket med växlarna.
 
Det lutar starkt åt tusen! Men fasen vad nya R6:an va fin men det är ju tyvärr ändå en 600.....bara hoppas att R1:an kommer i samma tappning nästa år då.....Är inne på Kawasaki zx10r ganska mycket lutar åt det....
Tack för alla svar... :tummenupp
 
Racercukel skrev:
Det lutar starkt åt tusen! Men fasen vad nya R6:an va fin men det är ju tyvärr ändå en 600.....bara hoppas att R1:an kommer i samma tappning nästa år då.....Är inne på Kawasaki zx10r ganska mycket lutar åt det....
Tack för alla svar... :tummenupp
R1,an ska komma i en liknade tappning nästa år :tummenupp
Enligt info på yc,då kan du få köpa min 05,a :hihi
 
Hur mycket landar du på i försäkring ungefär? På en ny cykel hade inte jag vågat ha annat är helförsäkring iaf. Inte kul att betala av (ev) lån på en skrotad hoj.
 
FUBAR skrev:
Hur mycket landar du på i försäkring ungefär? På en ny cykel hade inte jag vågat ha annat är helförsäkring iaf. Inte kul att betala av (ev) lån på en skrotad hoj.
11200:- Hel/helår 5180:-Halv/helår
Jag kör på halv.
 
Skulle jag köpa japanskt och stod i valet och kvalet mellan 600 och tusen hade jag köpt en 600:a lätt. Ruggigt mycket smidigare och lättsvängd samt fullt tillräckligt med pulver. Om man är tvungen att byta hoj till en tusing för att en modern 600:a är för långsam så skall man inte posöråka på gatan utan hänga med rossi och gubbarna...

/F
 
600 mer aktiv körning, roligare när det svänger( inte ligga o puttra på 4:an utan se till o ha lite varv uppe), sen är det barnsligt kul o köra om 1k nissar på banan :D
 
Jag har precis kört min första säsong och har kört en 99:ans R6:a. Jag skulle inte påstå att jag tröttnade på effekten, iofs så provade jag aldrig ngn 1000cc men 6:an var hur kul som helst på kurviga vägar och på långfärder så tror jag inte du kör snabbare än 250 så ofta. :tungan
 
Allt under 1000cc är samma sak som en startmotor brukar elaka tungor säga till mig när jag körde min CBR 600! :kocko

Det är ju faktist lite skillnad på 100hk vid 10000rpm å 100hk vid 5000rpm? Vilket är skillnaden på 1000 å 600... typ .. grovt räknat iaf.
Jag tyckte personligen det var skoj med 600 en stund men när man körde fort (motorväg tyskland) så blev det rätt höga varav i förhållande till fart. :rolleyes:
 
Last edited:
Jag tror de flesta håller med om att ett laddat vapen är farligt.
Och en 1000cc sporthoj är ett laddat vapen. Det är en "top of the line" motorcykel. Det värsta du kan köpa för gatåka.
Den har brutalt vrid och effekt. Och är självklart fruktansvärt rolig att köra.
Den kräver dock sin förare. Råkar du rappa till på gasen på den så biter den ifrån. Jag skulle aldrig rekomendera en 1000cc till någon nybörjare. Tycker också att det är idioti av andra att göra det.

En modern 600cc är också ett laddat vapen. Effekten/vridet är dock inte alls lika brutalt Den är mycket mer förlåtande och mer lättkörd.
Som nybörjare så kommer en modern 600cc kännas som en riktig raket... Men betydligt lättar att hanskas med.

OM du är orolig för att den ska kännas förliten.,. att du växer ur den för snabbt så rekomenderar jag en gsxr 750 från 00 eller nyare. Den är lättkörd. Den är förlåtande Och den har ett bra klipp, Du får samma storlek på hojen som en gsxr1000 men med 600 känsla i hanterlighet. Dvs en bra kompromiss för att åkar roligt på krokväg samt kunna ge sig ut på längre turer även med passagerare.

Jag kommer bli lynchad för detta. Men jag håller faktist med en gml rr-förare som testade zx10r:en . Det skulla fasen krävas lisens för att köra den typen av hojar...
 
skaffa en tusen först sen om du vill byta upp dig så finns det alltid turbo att stoppa in. (aldrig mer turbolös) :tummenupp
 
Man hör ju sällan någon byta ner sig från 1000 till 600 med motiveringen att en modern 600 är ju tillräckligt vass :D Varför köpa något som de flesta verkar tröttna på efter en säsong. Min ZX9:a är min första hoj och jag har då aldrig känt något behov av att byta. Kollegor som köpt R6:or och annat har ganska snart bytat upp sig. Sen att en 600 räcker till för 99% av hojåkarna tvivlar ja inte på, men jag vill kunna tuffa runt på 6:an med humant vartal och kommer det något ivägen så är det bara att vrida lite och kraften finns där.
 
Racercukel skrev:
Vad säger ni som har lite erfarenhet.......kan man börja med en 600 typ nya R6 eller tröttnar man snabbt på att dom inte har nått bottenvrid och inget mellanregister utan mest den så kallade ketchupeffekten? Eller kan man börja med en tusen direkt? Jag hade tänkt mig kunna göra en del långfärder med, är en tusen bekvämare då?

MVH Kim

köp nya r6 fan 133 hk 161 hk lovar att du skiter på dig ! :yoparty

:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top