600cc eller 1000cc, vad är eg. bäst att börja med?

Vad bör man börja med?


  • Antal röstningar
    0

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Tanken inför nästa år är att jag ska börja min väg mot världseliten och WSBK-bucklan :rolleyes:

Är idag långt ifrån vad man kan kalla för snabb, erfarenheten av bankörning är inte nå vidare imponerande den heller. Medelgrupp och knäskrap, men ambitionen är betydligt högre än så! Tanken till nästa år är att satsa betydligt högre (minst 15 bandagar) för och se om det finns nån potential eller om man lika gärna kan lägga ner :gnissla

Men när man frågar runt lite bland folk som har farten i kroppen så pratar alla om att man ska börja med en 600cc, men trots det kör "alla" på 1000cc och har även börjat på det. Tipsar man om 600cc för att slippa bli omkörd, eller är det verkligen bättre att börja på en sån?
 
Det jag har förstått av alla diskusioner i ämnet är att du lider mycket större risk att krascha med en 1000cc pga den högre effekten. Handlar väl mest om att man har dålig gaskontroll.

Skulle jag bara vara ute efter en banhoj skulle jag nog kunna tänka mig att börja med en 600cc. Skulle jag ha en för både gata/bana hade jag tveklöst valt 1000cc!
 
Lättare att highsida med 1000cc jämfört med 600cc om man är oförsiktig med gaskontrollen. Annars är det nog hugget som stucket, det som faller bäst i smaken helt enkelt! Själv gillar jag att ha ordentligt med pulver, då är det mer upp till mig som förare
 
Jag bytte min R1'a mot en 600cc eftersom min tanke är att köra bana. R1'an var bra på gatan men känner att 600'an är lättare att kontrollera på banan. Jag har provat bägge på gelleråsen och jag kapade direkt 7sek på tiden första gången jag körde 600'an på åsen av den enkla anledningen att jag inte var lika rädd att vrida på ur kurvorna. Sedan att jag fortfarande är långsam är en annan sak, men som dig har jag höga förhoppningar för nästa år.
 
Lättare att highsida med 1000cc jämfört med 600cc om man är oförsiktig med gaskontrollen. Annars är det nog hugget som stucket, det som faller bäst i smaken helt enkelt! Själv tycker jag inte det är viktigt att ha ordentligt med pulver, då är det mer upp till mig som förare



:)
 
Jag tycker absolut 600. Du kommer ha roligare på en sån och känna större självförtroende.
 
Om du har möjlighet så prova vilken av hojarna som du är mest bekväm med.

Att välja mellan 600 och 1000 är bara en lite del.. man skall få plats, vara bekväm med chassit, tycka bromsar och låda samt fjädring är bra. Att man sen har mer eller mindre pulver spelar mindre roll på ingångsnivå.

Generellt så skulle jag säga att börjar man med en 600 så blir man snabbare duktig på kurvkastighet än med litershojarna eftersom 600:orna generellt är lättare och du "måste" om du skall försöka hänga på de med stora motorer.

2c
 
Skulle jag välja för att bara köra bana skulle en 600 vara bäst.
Kanske håller däcken lite längre, mera lättsvängt du måste ligga över 10000 för att det ska hända något.
En 1000cc är som en stor elmotor med kraft från 7-8000, du behöver inte växla lika ofta, kraften ur böjarna är brutal och ofrivilliga bakhjulsåkningar är regel. Ut på riktigt långa rakor med farter över 200 passerar du 600 mopparna som ett möte.
Hur kul som helst tills du highsidar :död
 
Är det inte bättre att börja med den gyllene medelvägen, 800cc? :rolleyes:
Ja, just VFR800 vtec är ju vanliga i startfälten... :rolleyes:

Jag valde en R1'a, och den kommer att bytas mot en 600 till nästa år. Visserligen mycket bättre chassi och väghållning på den än min sunkiga gixxer, tex Öhlins bakdämpare och styrdämpare mot orginalsunk och ingen styrdämpare. Men jag har iaf lättare att köra fort med gixxern, dels för att jag har kört såna många tusen mil gata och många bankörningar, men även för att den är mindre hysterisk, man hinner reflektera lite innan det antingen går i 200 eller står still. Framhjulet håller sig på marken och man behöver inte oroa sig för att dra loss baksulan hela tiden heller.
 
Stora Stjärnor går ofta karriären genom hela Stegen. Från 125 och uppåt.
125 åkare, (och dom som tidigare har åkt), har ofta en grym kurvhastighet.

Mats
 
Köp en 1000 cc med TC :)

Går lite emot alla andra och säger 1000cc eftersom du säger att du siktar på 15 bandagar så får jag intrycket av att du vill fortsätta landsväg oxå och då är nog 1000 att föredra. Allt är dock en fråga om tycke och smak och man kan ju alltid byta om man inte är nöjd men jag bytte till 1000 och har inte ångrat mig en sekund och jag vill nog gärna testa något Rookie race och då känns 1000 som det lite "lättare" valet om man kollar motståndet och varvtiderna i klasserna.

Men det är så individuellt så bara att testa, det alla råder till behöver ju inte vara rätt för dig.
 
Nu har ju inte jag åkt 1000cc sporthoj på bana.. Men om jag jämför CBR:en och SDn så var jag mkt snabbare på 600an redan där för att kraften (som du vet) kommer lite abrupt på Duken innan man är helt inkörd på den. Jag VÅGADE helt enkelt med 600an utan att va orolig för släpp och så.

Steget från Duken upp till 180-hästars monster är ju några snäpp till om man säger så :gnissla

Hade helt klart valt 600 för att verkligen "lära sig" köra hoj. Sen kanske ett byte upp skulle gå snabbt, men jag skulle helt klart åka 600 för att bli bra själv.

Och helt ärligt, på den nivå vi är (vilket är lite same same) så spelar det inte så stor roll om vi har 120 eller 170 häst där bak. Vi är ändå långsamma runt åsen :(
 
Majoriteten än så länge verkar slå ett slag för 600cc, nånting säger mig att man kanske bör lyssna på det när man är så pass novis inom ämnet. Har bara provat 675'an och CBR 600, båda två uppfattade jag som ruskigt lätta att åka fort med (allt är relativt), dels p.g.a vikten men sen för att maskineriet är lite klenare än man har nu så man slipper vara "rädd" när man vrider fullt.

Om man vänder på frågeställningen, varför bör man välja en 1000cc till bana? Utöver den extra farten på rakorna, har man nå fler fördelar? Om det är så pass mycket mer svårkört och det enda man eg. får ut som nybörjare är mer fart rakt fram så lockar en 600cc betydligt mycket mer. Det är när det svänger det är kul!

Lättare att highsida med 1000cc jämfört med 600cc om man är oförsiktig med gaskontrollen.

Det här är det främsta argumentet jag hört för att avstå en 1000cc. Iofs får man ju verkligen jobba med gaskontrollen på nuvarande (SD-R) hojen. Men det är lite mer pulver i en modern stor-klassare. Highside'a vill jag inte göra :kryckor


Jag är för fet :( Men främst att kunskapen om blårykare är för liten tror jag. Sportbike kommer hata mig om jag köper en 125'a eller 250 :D Dock har jag ju sett Mattias lik här under köp & sälj, det är ju iaf billigt!

Och helt ärligt, på den nivå vi är (vilket är lite same same) så spelar det inte så stor roll om vi har 120 eller 170 häst där bak. Vi är ändå långsamma runt åsen :(

Nästa år SKA jag bli snabb, det får bära eller brista! Larzon har pratat om 1:15 runt åsen (i min värld är det snabbt!), det ska jag slå innan midsommar :fakta
 
Jag är för fet :( Men främst att kunskapen om blårykare är för liten tror jag. Sportbike kommer hata mig om jag köper en 125'a eller 250 :D Dock har jag ju sett Mattias lik här under köp & sälj, det är ju iaf billigt!
Torkel är 193 cm och väger över 90 kr så det argumentet funkar inte. :)
 
600cc och 1000cc verkar rasa lika ofta, eller lika sällan. Det finns inget som tyder på att 600cc rasar tydligt oftare iaf, och så länge det är standardmotorer så verkar dom generellt sett hålla hur länge som helst. Finns väl några få modellspecifika undantag, men dom allra flesta motorer är skottsäkra.
 
Helt klart en 600:a, det är iof kul med en 1000 på Anderstorp/Mantorp men inte på dom andra gokartbanorna.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top