600cc eller 1000cc, vad är eg. bäst att börja med?

Vad bör man börja med?


  • Antal röstningar
    0
Nästa år SKA jag bli snabb, det får bära eller brista! Larzon har pratat om 1:15 runt åsen (i min värld är det snabbt!), det ska jag slå innan midsommar :fakta


Jag är glad att jag valde R6 före CBR1000 efter GSXR750'n.
Jag kör fortare med 600an än 750n.

1:17 på Gelleråsen med Orginal R6 -06 (ja, kat. och pipa) med borttagen luftintag (lyset sitter där så hojen får suga i sig syre mer än original) och med tjejen bakpå...
Lite rappare ut ur kurvorna ensam och senare broms då också. Men tider då kollade jag inte. Orkade inte justera tillbaka fjädringen. Så hårt var det:näsblod


Ska prova hennes pågående projekt 450GP och se vad den går för nästa år. Får se om man vågar ladda mer i kurvorna med den:näsblod

Dal-Mausen
 

Bifogat

  • IMG_4008.jpg
    IMG_4008.jpg
    54.1 KB · Visningar: 190
Helt klart en 600:a, det är iof kul med en 1000 på Anderstorp/Mantorp men inte på dom andra gokartbanorna.

Kan bara hålla med :tummenupp

Vad jag förstått av de instruktörer/banåkare jag pratat med är det ytterst få av oss "vanliga dödliga" som faktiskt kan hantera en 1000 fullt ut på bana.

Jag tvivlar inte en sekund när jag säger att du kommer utvecklas snabbare & ta bättre varvtider på en 600.
 
Image och självkänsla är viktigt i början. Man vill vara accepterad, ha hög status och få bekräftelse. De tre riktigt stora fallgroparna är "att inte vara som alla andra", "att vara långsam" och "att vara osedd". Det säkraste kortet är 1000, ur alla hänseenden. Med en 1000 tillhör man majoriteten, man får lätt ner knät i backen utan att det ser tillgjort ut och man kör en hoj som är snabb och låter mycket. En garanterad väg till succé!

Med en 600 tillhör man fortfarande en stor grupp och blir automatiskt accepterad. Här är det dock inte lika lätt att maskera nybörjartempo och de ser exakt likadana ut som en 1000 men låter inte lika mycket. Resultatet blir famgång på sikt.

Med en 125 eller 250 tillhör man en minoritetsgrupp i paritet med samer och homosexuella och ånjuter automatiskt omgivningens ogillande. Man är utstött, den där udda typen, han som inte smälter in. Nybörjartempo avslöjas omedelbart eftersom man måste köra mycket snabbare i kurvorna för att ens få ner knät i backen och ganska rejält fort för att det ska se snyggt ut. Och även om man är snabbt blir man omkörd på raksträckorna till de andra förarnas stora glädje. Hojen är liten, svag och troligtvis billig. Ett garanterat fiasko som kräver stort självförtroende.

Jag skulle nog säga att börja litet och växla till större är helt fel väg att gå. Den rätta vägen är snarare den omvända. Man börjar med en 1000 och går neråt storlekarna i takt med att man lär sig köra ordentligt och i takt med att behoven av acceptans, status och bekräftelse avtar.

Disclaimer!
Känsliga läsare undanbedes. Detta inlägg kan innehålla spår av ironi.
 
Last edited:
Helt klart en 600:a, det är iof kul med en 1000 på Anderstorp/Mantorp men inte på dom andra gokartbanorna.
För att förtydliga för TS så är det din personliga åsikt. Vi är ganska många som älskar 1000 och de går ju fortast på alla Sveriges banor, oavsett storlek.

Jag älskar kraften i en 1000 och spänningen det ger både rakt fram och ut ur kurvorna. Har provat 600 och det är inget för mig.
 
Funderar själv på samma sak. I nuläget lutar det väl mest åt 600 eller 750 om jag hittar någon intressant hoj vill säja. Tror personligen att det blir roligare när man känner att man kan utnyttja hojen i stället för att vara rädd för highsider...
Men samtidigt kostar ju knappt 1000cc något mer...
 
Vill man köra 1000 men är rädd för att högsida för att man har lite kass gaskontroll kan man ju välja att åka på en högre växel bara.
 
Jag är för fet :( Men främst att kunskapen om blårykare är för liten tror jag. Sportbike kommer hata mig om jag köper en 125'a eller 250 :D Dock har jag ju sett Mattias lik här under köp & sälj, det är ju iaf billigt!

Lik och lik. Ganska lik en GP-hoj, är det så du menar?
 
För att förtydliga för TS så är det din personliga åsikt. Vi är ganska många som älskar 1000 och de går ju fortast på alla Sveriges banor, oavsett storlek.

Jag älskar kraften i en 1000 och spänningen det ger både rakt fram och ut ur kurvorna. Har provat 600 och det är inget för mig.

Det är väl självklart att det är min personliga åsikt, vems skulle det annars vara?
 
Oavsett va du köper så kommer du säkery byta efter ett år, och då kan du ju byta både upp och ner i storlek.

Själv kör jag 1000cc och tycker att det är roligast.
Mest för att det är så våldsamt mycket effekt.
Jag vill bli rädd när jag ger full gas ut på en raka, och bara känna hur det matar på mer och mer. Helt underbart är det över krönet på falkenberg när man håller stumt på 4an och det växlar mellan att spinna och gå på bakhjulet.

Med en 600 känns det som att effekten aldrig kommer. Man väntar och väntar men det händer inget.

Varvtidsmässigt är det nog inte så stor skillnad. kanske ½ sekund till 1000cc fördel. förutom på Anderstorp och mantorp som har långa rakor och 1000cc har kansk 3 sekunders fördel.
 
Det är väl självklart att det är min personliga åsikt, vems skulle det annars vara?
Du tyckte alltså att det var tråkigt att köra 1000 på Gelleråsen, Knutstorp, Mitt Sverige, Sviestad, Gotland Ring och Kinnekulle (för att nämna några "gokartbanor")? Tror du är rätt ensam om det.
 
SH har chanserat: En kubik-tråd som inte ens efter två sidor har halkat in på peniseriet:confused:
 
SH har chanserat: En kubik-tråd som inte ens efter två sidor har halkat in på peniseriet:confused:

Att tävla med motorcykel på bana har absolut med penis-mätning att göra.
Och ju mera effekt och snabbare tider man kan köra, desto större kuk har man, i kukmätartävlingen.

Och kan men inte hävda sig i den stora tävlingen på 600cc och 1000cc, så försöker man hävda motsatsen att man har så stor att man inte behöver hävda sig, och därför kör 250cc. Men alla vet redan att det är en ursäkt för att man har så liten att man inte vågar ställa upp.

"Och för er som tänker hoppa på mig om det här inlägget (Oscar, gsxr1100, Neutral, Nyteknik) så förklarar jag för er som för små barn, redan nu om att det inte har med den verkliga kuken som hänger mellan benen att göra. Som såklart inte blir längre för att man kör hoj. Kuk är i det här sammanhanget ett förenklat uttryck för svenska ordet "stake" eller amerikanska ordet "Balls"."
 
Att tävla med motorcykel på bana har absolut med penis-mätning att göra.
Och ju mera effekt och snabbare tider man kan köra, desto större kuk har man, i kukmätartävlingen.

Och kan men inte hävda sig i den stora tävlingen på 600cc och 1000cc, så försöker man hävda motsatsen att man har så stor att man inte behöver hävda sig, och därför kör 250cc. Men alla vet redan att det är en ursäkt för att man har så liten att man inte vågar ställa upp.

"Och för er som tänker hoppa på mig om det här inlägget (Oscar, gsxr1100, Neutral, Nyteknik) så förklarar jag för er som för små barn, redan nu om att det inte har med den verkliga kuken som hänger mellan benen att göra. Som såklart inte blir längre för att man kör hoj. Kuk är i det här sammanhanget ett förenklat uttryck för svenska ordet "stake" eller amerikanska ordet "Balls"."
Mja... Är det inte egentligen så att man kör 1000 för att man är för fet för att rymmas på en 250? Stor buk, alltså. Inte kuk. Eller?
 
Mja... Är det inte egentligen så att man kör 1000 för att man är för fet för att rymmas på en 250? Stor buk, alltså. Inte kuk. Eller?

Det är just den typen av förklaringar som ryms enligt det jag skrev i nlägget..

"Och kan men inte hävda sig i den stora tävlingen på 600cc och 1000cc, så försöker man hävda motsatsen att man har så stor att man inte behöver hävda sig, och därför kör 250cc. Men alla vet redan att det är en ursäkt för att man har så liten att man inte vågar ställa upp."
 
Det är just den typen av förklaringar som ryms enligt det jag skrev i nlägget..

"Och kan men inte hävda sig i den stora tävlingen på 600cc och 1000cc, så försöker man hävda motsatsen att man har så stor att man inte behöver hävda sig, och därför kör 250cc. Men alla vet redan att det är en ursäkt för att man har så liten att man inte vågar ställa upp."
Jaha, okej. Vad jag än skriver nu kommer alltså vara nåt förtäckt meddelande om mina tillkortakommanden i kuk- eller ballsstorlek? Vad ska jag då ta mig till? Jag får köpa en likadan 1000 som alla andra och köra runt helt anonym. Eller nej, det låter ju skittråkigt. Ska jag klassa upp mig och köra i kungaklassen där man får köra riktig tävling minst hälften av rejsen och paradera bakom en faktisk säkerhetsbil, alternativt en som aldrig materialiserar sig resten av tiden?

Ja, jag vet inte. Hur som helst så kanske man ska göra som man har lust till. Kör man motorcykeltävling för nån annans skull eller för att manifestera sin penisstorlek är man nog fel ute.
 
Nu ska du få äta kakan, och behålla den... Trodde aldrig jag skulle gå så här långt.. men, satsa på en twin! Att köra en twin påminner väldigt mycket om att köra 600... Jag började med 1000cc, gick sen till 600 och sen till twin. Tyvärr har jag inte kört någon riktig racer, 250GP alltså, men twin är sinnessjukt kul. Har du för avsikt att tävla kan du även köra BoTT och rookie 1000. En bra bott-hoj kan man få billigt, typ en aprilia. Likaså med en 600, oftast billigare i inköp och sliter mindre på däck.

Däremot, jag älskar att köra en 1000cc, mest av den anledningen att det wheelar och trycker på så jävligt när man vrider på rullen :)

Bästa är ju så klart att köra allt man kommer åt och har råd med. Men en bra 600 förare har ju alltid med sig kurvhastigheten när man byter upp sig.. likaså gäller framgång på en twin, mer kurvhastighet, tidig på gasen.

Så, nu vet du :tummenupp
 
Image och självkänsla är viktigt i början. Man vill vara accepterad, ha hög status och få bekräftelse. De tre riktigt stora fallgroparna är "att inte vara som alla andra", "att vara långsam" och "att vara osedd". Det säkraste kortet är 1000, ur alla hänseenden. Med en 1000 tillhör man majoriteten, man får lätt ner knät i backen utan att det ser tillgjort ut och man kör en hoj som är snabb och låter mycket. En garanterad väg till succé!

Med en 600 tillhör man fortfarande en stor grupp och blir automatiskt accepterad. Här är det dock inte lika lätt att maskera nybörjartempo och de ser exakt likadana ut som en 1000 men låter inte lika mycket. Resultatet blir famgång på sikt.

Med en 125 eller 250 tillhör man en minoritetsgrupp i paritet med samer och homosexuella och ånjuter automatiskt omgivningens ogillande. Man är utstött, den där udda typen, han som inte smälter in. Nybörjartempo avslöjas omedelbart eftersom man måste köra mycket snabbare i kurvorna för att ens få ner knät i backen och ganska rejält fort för att det ska se snyggt ut. Och även om man är snabbt blir man omkörd på raksträckorna till de andra förarnas stora glädje. Hojen är liten, svag och troligtvis billig. Ett garanterat fiasko som kräver stort självförtroende.

Jag skulle nog säga att börja litet och växla till större är helt fel väg att gå. Den rätta vägen är snarare den omvända. Man börjar med en 1000 och går neråt storlekarna i takt med att man lär sig köra ordentligt och i takt med att behoven av acceptans, status och bekräftelse avtar.

Disclaimer!
Känsliga läsare undanbedes. Detta inlägg kan innehålla spår av ironi.

HAHAHA! :Bugar :yoparty
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top