600cc är bara för tjejer!

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Hmm,, så tänkte jag,, tills jag testade en kompis zx6r på Gotland Ring 2011. Har sedan 1999 ägt Hayabusor och 4 st 1000cc, för 600 går ju inte att ha.
Kör bara på bana kan sägas, för det är där som sporthojar enligt mig kan brukas som dom ska.

Bytte min kanonsnabba CBR 1000RR -08, med Tractioncontrol,Quickshifter,Beringer b-pump mm mm mot en Standard Yamaha r6 -08. CBR:en är en Kanonhoj,, men med mig bakom styret kanske inte så bra. Jag kan helt enkelt inte ge på gas så pass tidigt som det är tänkt :) En fegis helt enkelt!

Monterade en Quickshifter på Yamman och bokade en dubbeldag på Actionpics premiär på Mantorp. Hade tidigare inte suttit på hojen och det tog väl några varv att vänja sig vid sittställningen och växlarna,, men sen!
Jag körde i Snabb grupp. Har kört på 1:32:5 med CBR:en, så man slipper ju sponsorer om man säger så.
Man fan så kul med 600 cc!!! Nu får jag ta tillbaka allt jag tidigare yppat mig om 600cc. Jag har aldrig kört om så mycket folk + att jag satte en 1:31 tid.
Så jävla sportigt det känns att ligga mellan 10-15 rpm hela tiden!

# Man kan gå på gas tidigare
# Hålla högre fart i kurvorna
# Bromsa senare och längre in i kurvan
# Tilta hojen lättare/snabbare

Detta går naturligtvis att göra lika bra med en 1000cc,, men jag kan inte.

Håller på att klippa ihop en film från dom två underbara dagarna. Väldigt kul att köra ifrån 1000cc med en hoj med "dryga" 100hk ;)

Så det jag vill säga är. TESTA EN 600!!!

//Henrik
 
Bra definition av en 600.

Själv åker jag bara gata och jag säger....testa en turbohoj. :D
 
Så ere.. Ju mindre effekt man har, desto mer vågar man gasa helvett!

Sen som du säger, >10k rpm jämt är SPORT. Jag märker knappt nån skilllnad på rakorna om de inte är långa som Mantorp t.ex.. Det lilla man förlorar i kraft tar man igen i bromsningen sen iaf, och det är mkt coolare att bromsa sig om än att gasa! :fakta
 
Man åker 1000, man kör 600... nuff said
(om man inte är über-jävlig bakom styret då...)
 
haha... häng med till Knutstorp då. Bilen går imon eftermiddag och sen körning hela fredagen.
Jag har plats för en hoj till på släpet :tummenupp
 
haha... häng med till Knutstorp då. Bilen går imon eftermiddag och sen körning hela fredagen.
Jag har plats för en hoj till på släpet :tummenupp

Tyvärr kan inte. Åker till Miami måndag morgon vid 6. Hade varit grymt kul annars. När är nästa?
 
Älskar varvandet med 600:an :D Varvstopp på 17500 tror jag den är inställd på nu! Musiiika!!!
På bana är det helt klockrent! :banana
 
De är samma sak med bilarna är i sverige, alla jävlar ska ha stora feta bilar.
Fast det är mycket roligare med dom små och kvicka.

Alltid lika roligt att se de små SUV töserna som knappt ser över ratten, nä upp på en 600 med dom.
 
Ja, det var länge sen jag såg någon springa omkring med ett sånt härligt flin påklistrat i depån!
Det är som med fruar, de snyggaste och snabbaste är inte alltid de mest lättkörda.

Grattis till ett lyckat byte! :tummenupp
 
Jag har filmat en del från körningen. Ska bara lära mig klippa så kommer en film från mantorp.
Nästa mål är att vara lika "snabb" på Knutstorp som jag va förra året på 1000cc.
Om nåt år kanske man kan ställa upp i nåt Rookie 600 race och sikta på att komma före dom som inte startar ;)

/Henrik
 
Det är som med fruar, de snyggaste och snabbaste är inte alltid de mest lättkörda.Grattis till ett lyckat byte! :tummenupp

Gjorde min morgon! :hihi

Ang. sexhundra så skall en sådan banvariant införskaffas till hösten tror jag bestämt! Men boendes i ett landskap utan en enda kurvig väg så kommer K6:an få leva vidare på gatan!
 
För att inte tala om det rena nöjet att ta sig förbi alla kaxiga och uppnosiga literklubbor i slutet på rakan och på yttern i diverse kurvor. 600 är himmelriket.
 
Last edited:
Back
Top