GasRasare
Ny medlem
Problemen blir fler och fler...Tidigare har hojen gått bra upp till 5000 varv, för att sedan tappa ett par burkar. I friläge varvade den på bra dock. Detta tror jag berodde på felställda flottörer och kärvande trottlar.
Efter att ha åtgärdat flottörerna och ställt dem enligt manualen, samt rättat till kärvande trottlar var det dags för provstart. Ger choke och trycker in startern, den rosslar igång på alla 4 och varvtalet skjuter i höjden. Det går inte att få ned under 6000 varv ens med tomgångsskruven helt utskruvad. Ger jag choke höjs det ändå mer eftersom hojen fortfarande är kall. Som ni förstår har jag inte provkört än utan stängt av ganska omgående då det är lite väl häftigt för en kall motor tycker jag.
Jag kan med 99% säkerhet säga att det inte beror på igensatta munstycken. Gjort rent allt flera ggr inkl. "airjetsen" som sitter i framkant av insugstratten. Vad fan är det som händer?!
Förgasarna är av typen Mikuni BDSR 39mm, alltså "vanliga" CV-gasare. Jag tycker inte den borde kunna varva så mycket med stängda spjäll? trottlarna borde inte fastna i öppet läge då de numer löper superlätt med bra retur, men jag kan inte säga säkert eftersom jag kört med lutfburk på. De enda modifikationerna jag gjort är större huvudmunstycken och distanser för att höja nålarna 2,5mm.(Jag har inga frästa spår att sätta stoppbrickan i) dessa plockade jag dock bort före provstart eftersom nålarna höjdes så att "stiftet" som håller nålen i trotteln inte nådde ner att låsa nålen ordentligt, med resultatet att nålen åkte upp & ner lite som den behagade efter första körningen. Nu sitter de dock och trottlarna löper fint som sagt. Men ändå sitter man med en vrålande hoj, och vet inte var man ska börja om någonstans...
Mycket text jag vet, men känner att det är bra att lämna så mycket info som möjligt så ni kunniga människor får ett hum om hur det står till och kan ge förslag till en desperat amatör som jag!

Efter att ha åtgärdat flottörerna och ställt dem enligt manualen, samt rättat till kärvande trottlar var det dags för provstart. Ger choke och trycker in startern, den rosslar igång på alla 4 och varvtalet skjuter i höjden. Det går inte att få ned under 6000 varv ens med tomgångsskruven helt utskruvad. Ger jag choke höjs det ändå mer eftersom hojen fortfarande är kall. Som ni förstår har jag inte provkört än utan stängt av ganska omgående då det är lite väl häftigt för en kall motor tycker jag.

Jag kan med 99% säkerhet säga att det inte beror på igensatta munstycken. Gjort rent allt flera ggr inkl. "airjetsen" som sitter i framkant av insugstratten. Vad fan är det som händer?!
Förgasarna är av typen Mikuni BDSR 39mm, alltså "vanliga" CV-gasare. Jag tycker inte den borde kunna varva så mycket med stängda spjäll? trottlarna borde inte fastna i öppet läge då de numer löper superlätt med bra retur, men jag kan inte säga säkert eftersom jag kört med lutfburk på. De enda modifikationerna jag gjort är större huvudmunstycken och distanser för att höja nålarna 2,5mm.(Jag har inga frästa spår att sätta stoppbrickan i) dessa plockade jag dock bort före provstart eftersom nålarna höjdes så att "stiftet" som håller nålen i trotteln inte nådde ner att låsa nålen ordentligt, med resultatet att nålen åkte upp & ner lite som den behagade efter första körningen. Nu sitter de dock och trottlarna löper fint som sagt. Men ändå sitter man med en vrålande hoj, och vet inte var man ska börja om någonstans...

Mycket text jag vet, men känner att det är bra att lämna så mycket info som möjligt så ni kunniga människor får ett hum om hur det står till och kan ge förslag till en desperat amatör som jag!

