6000 rpm. tomgång?!

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Problemen blir fler och fler...Tidigare har hojen gått bra upp till 5000 varv, för att sedan tappa ett par burkar. I friläge varvade den på bra dock. Detta tror jag berodde på felställda flottörer och kärvande trottlar.

Efter att ha åtgärdat flottörerna och ställt dem enligt manualen, samt rättat till kärvande trottlar var det dags för provstart. Ger choke och trycker in startern, den rosslar igång på alla 4 och varvtalet skjuter i höjden. Det går inte att få ned under 6000 varv ens med tomgångsskruven helt utskruvad. Ger jag choke höjs det ändå mer eftersom hojen fortfarande är kall. Som ni förstår har jag inte provkört än utan stängt av ganska omgående då det är lite väl häftigt för en kall motor tycker jag.:död

Jag kan med 99% säkerhet säga att det inte beror på igensatta munstycken. Gjort rent allt flera ggr inkl. "airjetsen" som sitter i framkant av insugstratten. Vad fan är det som händer?!

Förgasarna är av typen Mikuni BDSR 39mm, alltså "vanliga" CV-gasare. Jag tycker inte den borde kunna varva så mycket med stängda spjäll? trottlarna borde inte fastna i öppet läge då de numer löper superlätt med bra retur, men jag kan inte säga säkert eftersom jag kört med lutfburk på. De enda modifikationerna jag gjort är större huvudmunstycken och distanser för att höja nålarna 2,5mm.(Jag har inga frästa spår att sätta stoppbrickan i) dessa plockade jag dock bort före provstart eftersom nålarna höjdes så att "stiftet" som håller nålen i trotteln inte nådde ner att låsa nålen ordentligt, med resultatet att nålen åkte upp & ner lite som den behagade efter första körningen. Nu sitter de dock och trottlarna löper fint som sagt. Men ändå sitter man med en vrålande hoj, och vet inte var man ska börja om någonstans...:huvet

Mycket text jag vet, men känner att det är bra att lämna så mycket info som möjligt så ni kunniga människor får ett hum om hur det står till och kan ge förslag till en desperat amatör som jag!:Bugar:gnissla
 
Du har alltså haft av förgasarbryggan, låter som tjuvluft alternativt har du satt ihop nåt fel/glömt nåt.

Spruta lite startgas runt insugsgummina och se om motorn ändrar varvtal.
 
Du har alltså haft av förgasarbryggan, låter som tjuvluft alternativt har du satt ihop nåt fel/glömt nåt.

Spruta lite startgas runt insugsgummina och se om motorn ändrar varvtal.

Ska kolla allt igen imorgon. Men jag tycker det är konstigt eftersom den hade tomgång igår, och jag har INTE behövt lossa bryggan för meket med flottörer och trottlar. Eftersom jag redan monterat av och på bryggan tre ggr i år och inte råkat ut för detta tidigare, samt inte haft några delar "över" efter operationerna och alltid gått efter manualen, tycker jag detta är jävligt konstigt faktiskt...

Tack för svar btw! :)
 
Ska kolla allt igen imorgon. Men jag tycker det är konstigt eftersom den hade tomgång igår, och jag har INTE behövt lossa bryggan för meket med flottörer och trottlar. Eftersom jag redan monterat av och på bryggan tre ggr i år och inte råkat ut för detta tidigare, samt inte haft några delar "över" efter operationerna och alltid gått efter manualen, tycker jag detta är jävligt konstigt faktiskt...

Tack för svar btw! :)

Men du har haft av tanken, kanske nån slang (soppaslangen) har kommit i kläm, varvar rätt friskt när den inte får så mycket soppa den vill ha.
 
Men du har haft av tanken, kanske nån slang (soppaslangen) har kommit i kläm, varvar rätt friskt när den inte får så mycket soppa den vill ha.

Jo då blir det ju som att köra soppatorsk ungefär...
Nu spånar jag bara, men jag kom på att blandskruvarna är rätt långt utskruvade sedan förut, typ ett varv mer än boken rekommenderar. Kan det göra något för tomgången tro?:va
 
Var noga med att kolla gasvajer så den inte kommer kläms eller sträcks ut, kan lätt lägga extra tryck på vajern med följd att gasspjällen inte går tillbaka till nolläge.
Gasregalgen ska löpa mycket lätt, minsta motstånd kan ställa till det hela.
Men som Solid Snake sa, kolla först om det drar tjuvluft, låter som troligaste problemet i mina öron.
Vet ej men du har väl förgasare, inte insprutning på din hoj, insprutning kom väl senare. Men om förgaseare så är nästa grej att kolla om luftskruven är i rätt läge, på alla förgasare.
 
Är du säker på att spjällen är helt som dom ska? 6k rpm låter lite mkt för soppatorsksyndromet (tycker jag)
 
Har du kanske MÖRDAT synkningen om du skruvat på fel ställe? Alternativt inte fått dit nåt/några trottelmembran rätt, kanske.
 
Har du kanske MÖRDAT synkningen om du skruvat på fel ställe? Alternativt inte fått dit nåt/några trottelmembran rätt, kanske.

Synkningen kunde väl kanske varit boven om jag hade delat på bryggan, men det har jag inte. Skruvarna har jag också låtit bli. Kollade över trottlarna igen. De sitter rätt monterade och inga diafragmor är klämda i locken. Nu när jag provstartade tidigare ikväll med tanken uppfälld spärrade jag spjällhjulet i stängt läge, men det gjorde ingen som helst skillnad. Provade också att spruta startgas runt insugsgummina, men det gjorde varken till eller från. Jag körde nu utan luftburk, och vad jag förstår drar trottlarna vakuum från den så de lyfte inte, men motorn rusade iaf.

En gasare hade börjat flöda igen, så nu ligger bryggan på bänken för genomgång nr 3. Har mätt och ställt flottörhöjden igen. Det var endast en (inte den som läckte) som låg en millimeter utanför tolerans. Alla munstycken urskruvade och inspekterade. Ingen smuts funnen. Hur borde jag fortsätta?:va

Börjar bli riktigt trött på detta nu. Nästa hoj ska ha insprutning!:huvet:gnissla:död
 
Tomgångsproblemet löst!

Det visade sig att en av de bakre skruvarna till ett flottörhus var liiite för lång och tryckte mot spjällaxeln så att de öppnade någon grad. Tänk så det kan bli.

Men nu är gamla problemet här igen. Hojen går till 6000 varv och bluddrar. Har tvingat upp den till 10000 för att se om det blir bättre men ingen skillnad. Det blir inte bättre om jag chokar lite, så bränsle får den väl. Är det trottlarna ändå? Detta skall lösas!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top