600 vs 750 vs 1000 ??

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Har fastnat i funderingarna och känner att jag behöver lite input, gärna av dom som har erfarenhet av olika hojar.
Jag kör alltså 750 på bana idag mest på kul och under -07 för att känna om kroppen pallar med det längre. ( körde nåt b-race -05, och ett erf -06)
Även om farten inte är så imponerande så har jag vissa funderingar på att köra ngn tävling nästa år, rookie eller b-race.
Det är här som funderingarna kommer, en 750-04 körde man jämt med en tidig R1 förut men idag så blir man avhängd rätt rejält, iaf. på vissa banor av alla 1000, och det är ju dom man ska köra med. Så vad göra, köra 1000 eller 600 eller hänga kvar vid det man har??
Jag har kört en del 1000 på bana och jag kör ungefär lika fort med 750.
600 har jag aldrig kört varken på bana eller gata, så jag har ingen aning.
Vad är eran upplevelse som kört fler strl på hoj??
Blir jag ännu långsammare med en 600?
Hur är en Suzuki 600 -04 effektmässigt jmfr med andra 600?
Är konkurrensen ännu hårdare i 600?
Vad är det som gör att så många fastnar för 600? (dom är väl flest?)
En synpunkt som jag hört är att det är lättare att köra fort med en 1000, att med en 600 måste man ligga närmare gränsen i kurvorna för att kompensera för det man tappar på rakorna. ( om man vill få till samma varvtider) Det är väl naturligtvis en fråga om vana och tycke o smak. Man blir imponerad när man ser en kille som Filip köra sin fjolårs 600 och sätta en 7:a direkt, det visar väl om inte annat att det beror mer på föraren än materialet.
Vad tror ni, är det svårt att gå från 1000 och 750 ner till 600?
Prova är så klart bäst, men i det här läget så är jag tacksam för alla råd och tips.

PS. Skrev inte i rookie, eftersom dom som förmodligen har dom bästa svaren i den här frågan kanske inte alltid läser där.

Ska du köra Rookie 1000 är det nog bättre att köpa en 1000. Bara onödigt att skaffa sig underläge och köra 750. Även om du kan köra samma varvtider blir det problem när du ska samsas i racet, 1000 kubikarna kommer vara i vägen i kurvorna och sedan blir det svårt att vara tillräckligt nära i inbromsningarna för att komma om.

Jag tror inte du kommer gilla att gå ner i effekt, så kör på 1000. Den här säsongen har det varit snäppet hårdare konkurrens i Rookie 600 än 1000, men det kan vara tvärtom nästa år. Många kör nog 600 för att det är billigare och på svenska banor räcker det till. På många banor gör 600:orna nästintill likvärdiga tider som 1000. Själv kör jag 600 för att det är billigare samt att jag tycker att en RR hoj ska vara så smidig som möjligt. Men det ska fortfarande vara 4-takt så grejerna bara går av sig själv och håller.

Det är nog svårare att gå från 1000 till 600 än tvärtom. Generellt är det nog bättre att börja med effektsvaga hojar och lära sig utnyttja kurvorna till max för bra varvtider och inte förlita sig på effekt.

Jag har tävlat med båda och det är lite lustigt hur det funkar. Jag åker ungefär lika fort med båda typer av hojar. Enligt min menig är det lättare att åka 600 och det här trodde jag inte förra året utan "enu" en kovädning från min sida. Det svåra med en 1000 är att sätta den i rätt spår pga att hastigheten innan broms är avsevärt mycket högre. 600 blir å andra sidan mer utslagsgivande då den inte har hk:n att reparera ev fel du gjort. 600 handlar mer om när du vågar vrida stumt "i" böj och 1000 när du vågar börjar gå på gas, för stumt håller du sällan med en nyare 1000. I båda fallen är det jävligt svårt att åka fort.

björn

Last edited:
Jag har kört R600 med en R6:a och ERF med en K5:a. Min uppfattning är att man måste ligga på hårdare med 600:an än vad man måste göra med 1000. Ett misstag med 600:an gör att jag kan tappa mycket mark mot mina konkurrenter medans ett misstag med 1000 går att reparera med storkubikarens våldsamma effekt. Jag gillar 600:an pga att den är smidigare, sedan passar den mig som är liten och kort också. Att man sedan inte behöver vara lika rädd för en higsider ser jag som en bonus. Kostnaden för att köra 600 tror jag inte är så mkt lägre än att åka 1000 men en dåligt justerad fjädring syns nog snabbare på litersmaskinens däckskonto jämfört med 600.

Det roliga med en 600 är att man i större utsträckning kan få känslan av att man faktiskt utnyttjar den till fullo, man hänger i gasen och det ylar och skriker :) En tusen åker man gärna runt och är lite försiktig på.

Jag har åkt (mycket) fortare på en 600 på alla banor förutom anderstorp, och vill nog hävda att det är lättare att köra 600.

Jag tycker att 600 är roligare att köra just av den anledningen (som listas ovan) att det känns som man piskar den till gränsen mycket mer än vad man gör en 1000 cc. Man känner sig som en bättre förare helt enkelt. :)

Men 1000 cc kommer jag nog byta till så småningom men för närvarande är jag inte ens nära på en tillräckligt bra förare för det.

Min erfarenhet e att det e lite som att köra med automatlåda när man kör 1000. Men det e väl ungefär så långt jag kommit.

Jag har provat Suzukis 600, 750 och 1000 (olika årsmodeller) på bana och för mig är valet enkelt.

En 1000-kubikare skjuter på så enormt och det går nästan aldrig att ge fullt eftersom man är lite småskraj. Kurvhastigheten blir lite sämre, men det kan jag leva med.

750:n kändes som ett mellanting och det är svårt att avgöra om den är mest lik 1000 eller 600. En bra kompromiss helt enkelt men den kräver sin man om den ska hänga på en 1000.

600 är kul på sitt sätt eftersom man, precis som sagts ovan, måste piska den mer. Å andra sidan är den lättare att hantera vid snabba riktningsbyten men man får inte den där raketkänslan som en 1000 ger.

Konkurrensen har varit hårdare i Rookie 600 i år och vill du vara ganska säker på att få starta i racet är Rookie 1000 att föredra (om nu inte klassen skulle fyllas upp av en massa nytt folk till nästa år).

Tack för era svar,
det är nog som Nazurro påpekade att i R1000 ska man köra 1000 även om man gillar att köra 750.
Om jag ska köra 1000 eller 600 blir då nästa fråga och jag blir positivt överraskad av att det är fler som tycker att 600 är både roligare och lättare.
Jag upplever 750 som lättare att köra (få dit jag vill) jmfr 1000,
om det är lika stor skillnad mellan 600 o 750 som det är mellan 750 o 1000 så borde det vara ännu lättare att få den dit man vill.
Jag har också upplevt att man måste pressa 750 mer än 1000 och det är väl antagligen för att man gärna kör på en högre vxl med en 1000 ( än vad den klarar) och då låter och känns den lugnare. Samtidigt borde man väl tappa lite känsla o spår när man inte ligger inom "rätt" varvtalsområde?
En 1000 med mkt hk orkar väl vrida och "sätta" ett chassi på ett annat sätt mot 600, hur påverkar det inställningar? Om man skulle generalisera, kan man säga att man kör en 600 med mjukare inställningar?

Om man skulle generalisera, kan man säga att man kör en 600 med mjukare inställningar?
Är ingen expert men har fått lära mig att ju effektsvagare hoj man kör ju hårdare är den i fjädringen bak för att inte tappa effekt (man vill inte ödsla effekt på att trycka ihop fjädringen vid acceleration ut ur kurvor). Exemplet gällde en 125:a och en 600:a kanske har tillräckligt med mos för att man inte ska behöva bry sig om det.

Satsar själv på 1000cc i nästa år efter att kört 600cc .

Provat 1000cc en dag på regnig bana.

Upplevde spontant att den stora skillnaden är vridet och att det finns "tillräcklig" kraft på lägre varv.
Spåren stämmer ganska bra och känns som jag borde kunna hålla samma kurvhastighet.

Inbillar mig att jag med en hel del kilon extra kommer tjäna på bytet.

Dvs det jag inte tar igen i kurvor vinner jag på rakorna.

Även om du kan köra samma varvtider blir det problem när du ska samsas i racet, 1000 kubikarna kommer vara i vägen i kurvorna och sedan blir det svårt att vara tillräckligt nära i inbromsningarna för att komma om.

Det svåra med en 1000 är att sätta den i rätt spår pga att hastigheten innan broms är avsevärt mycket högre.
Håller med er båda. Varvtiderna blir inte bättre av mer kubik, och det tror jag beror på det björn.e skriver. Men precis som Nazurro skriver så blir man frånkörd på rakorna och det är svårt att bromsa ikapp hela tappet. Särskilt irriterande är det när man blir omkörd på en raka av en långsammare förare. Man kör ikapp, ev förbi, bara för att bli frånkörd igen på rakan.

Fast 600 och 750 ÄR roligare. De är så mycket smidigare att kasta runt.

Satsar själv på 1000cc i nästa år efter att kört 600cc .

Provat 1000cc en dag på regnig bana.

Upplevde spontant att den stora skillnaden är vridet och att det finns "tillräcklig" kraft på lägre varv.
Spåren stämmer ganska bra och känns som jag borde kunna hålla samma kurvhastighet.

Inbillar mig att jag med en hel del kilon extra kommer tjäna på bytet.

Dvs det jag inte tar igen i kurvor vinner jag på rakorna.

hur mycke skiljer det på varvet mellan 1000cc och 600cc?

varför jag undrar är att med vetskapen från F1 så betyder det inte att bilen som är snabbast på rakorna har bästa tiden på varvet eller racet.

(tex Minardi och Arrows hade högts topfart men lägst kurvhastighet och där med vinner teamen på att ha snabbare bil genom kurvorna än på rakorna.)

hur mycke skiljer det på varvet mellan 1000cc och 600cc?

varför jag undrar är att med vetskapen från F1 så betyder det inte att bilen som är snabbast på rakorna har bästa tiden på varvet eller racet.

(tex Minardi och Arrows hade högts topfart men lägst kurvhastighet och där med vinner teamen på att ha snabbare bil genom kurvorna än på rakorna.)

Men kan man köra lika snabbt i kurvorna kan man vinna tiden på rakorna istället.Det kanske fungerar för mig som generellt sätt är relativt långsam oavsett kubik och kan inte nyttja all potential.
Klar fördel och dessutom säkrare att köra om men iof lättare att highsida.

Min tidigare 600RR 15,5K och R1 04 13,75K, men karaktären på 1000 är som en elmotor jfr med 600 kräver över 10 K för att det ska hända något.

F1 or har ju vingar som ökar kurvhastighet och sänker toppfarter.

Bra varvtider sätter du genom att ha en hög medelhastighet över hela banan. Att Minardi och Arrows har en hög toppfartsnotering betyder inget annat än att de vid några mätpunkter på en raka har högst hastighet. Det betyder inte ens nödvändigtvis att de har högst medelhastighet över den rakan farten mäts på, då det även är intressant hur fort du kommer ut ur kurvan innan, hur kontrollerbar effekten är ut ur den kurvan och hur sent du kan bromsa efter rakan t.ex.

jag tänke i banorna att smidigheten på kurvtagningen var hyffsat gämförbart med vinginställningen och balanseringen på bilen.. då de verkar skilja rätt mycke mellan 600 och 1000 hojar på kurvtagning

Bra varvtider sätter du genom att ha en hög medelhastighet över hela banan. Att Minardi och Arrows har en hög toppfartsnotering betyder inget annat än att de vid några mätpunkter på en raka har högst hastighet. Det betyder inte ens nödvändigtvis att de har högst medelhastighet över den rakan farten mäts på, då det även är intressant hur fort du kommer ut ur kurvan innan, hur kontrollerbar effekten är ut ur den kurvan och hur sent du kan bromsa efter rakan t.ex.

varför jag tog Minardi å Arrows var ju för att de var slamkrypare i fältet, men de hade högst topfart men lägst kurvhastighet = sämmre tid på varvet, när McLaren, ferrari, Williams osv hade högre kurvhastighet men sämmre topfart hade bättre tid på varvet.

Last edited:
Med en 600 måste man ha högre hastighet in i kurvan för att ha tillräckligt hög utgånshastighet - där är kruxet ! Gör du så, slipper du bränna alltför mycket gummi också som du säkerligen kommer göra med 1000 kubikaren när du smäller på allt vad den har ut ur kurvan.

Alltså, det bör ju klargöras att skillnaden på chassi/vikt inte är JÄTTESTOR mellan 600 och 1000 längre. 1000-kubikarna har blivit mycket bättre på alla sätt bara de 4-5 senaste åren. En 1000cc i händerna på rätt förare skall vara snabbare runt så gott som alla banor, men det betyder inte att den är snabbare i händerna på dig/mig.

Oavsett vad du kör kommer du ha skoj! :)

Jag tror att jag ska ta fasta på uttrycken, roligare och lättare, i det här fallet 600, andra tycker tvärtom, men eftersom jag inte provat så känns det som det är enda utvägen-1000 har jag ju kört.
Det svåra är väl att det tar lite tid att vänja sig vid en annan hoj och dom "snabba" varven kommer väl inte direkt. (det gör dom inte annars heller)

En tanke som växer fram är att testa i vinter och ta med sig 2 hojar 600 och 750, se till att man har identiskt chassi, och köra tills man vet.
Eller kanske ännu hellre, stoppa 1000 motorn i 750 chassit och jmfr med 600.
Vad tror ni?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...