600 vs 1000cc

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Behöver lite råd och stöd här i hojjbytartankar:va . Har idag en R1;-99 som är en mycket trevlig hoj :tummenupp men har fått för mig att en tex cbr 600 eller kawa zx6 oxå är en bra hoj. Är det nån som bytt från en 1000 kubikare ner till en 600 som vill och kan dela med sig av erfarenheterna, sämre eller bättre??:confused: Att 1000 alltid är mer det kan jag oxå räkna ut men går det att "fisåka" på en 600 eller kräver den att ständigt varvas som en bålgeting??:va
 
en 1000-kubikare har ju mycket er mos. du behöver inte stressköra den på samma sätt som med en 600. En av anledningarna till att jag bytte upp mig till 1000 va att jag slapp köra på 9-10 000 varv hela tiden. Känner nu att jag kör mycket lugnare och mjukare då jag har rejält med kraft över hela registret. Gillade inte att stressa 600an
 
Har haft 600 och 1000cc och skulle aldrig välja en 600 igen om det är för körning i trafiken! Dom 120 + hk en 600a ger räcker så klart till men det är för lite vrid och för höga varv för att det ska va lika trivsamt som en 1000cc på gata!
 
Kör du en lugn landsvägstur och inte drar på alltför mycket, dvs "fisåker" så räcker 4e växeln rätt bra hela tiden med 600. Inte för att jag kör så men det går!

Kör du på lite slingrigare vägar så blire till att ligga över 10 000, annars blir du ifrånåkt :D

Men om du är nöjd med din r1 varför byta? :va
 
Kubik är kubik!! Efter att ha testat både 1000 och 600 tycker jag 1000 är betydligt trevligare att köra. Bra vrid i hela registeret till skilnad mot 600 som känns helt död under 6000 varv. En trevlig MC i 600 klassen är annars Triumph 3 cylindriga 675. Den har rätt bra drag i mellanregisteret och ett trevligt ljud (inte ylande som små radfyror).

Kör du en lugn landsvägstur och inte drar på alltför mycket, dvs "fisåker" så räcker 4e växeln rätt bra hela tiden med 600. Inte för att jag kör så men det går!

Kör du på lite slingrigare vägar så blire till att ligga över 10 000, annars blir du ifrånåkt :D

Men om du är nöjd med din r1 varför byta? :va

Har inte din 36 cc bonus, jämfört med vanliga 600
 
Last edited:
Jag har visserligen 636, men har testat även 1200. Skillnaden är att man får "samma" effekt vid lite lägre varv. Jag skriver samma, eftersom jag inte håller fullgas vid det varvtal som motorn levererar max i många sekunder per resa. Har inte det minsta sug efter att byta till nåt större. Detta trots omgivningen kubikfixering och ständig medvetenhet om att jag "inte har" eller "bara har".
 
Har precis bytt från en Kawa 636 -06 till en ZX10 -06 och kan säga att det bara finns få fördelar med 1000cc.....vrid, topfart, bränsle ekonomi.
Annars så är hojarna rellativt lika.
En del som förändrades var att massan som roterar i motorn är annurlunda på 10an, villket resulterar i att den känns tyngre att få stopp på. Tenderar att äta däck...
636an är klart kvickare i kurvorna och att den skulle vara slö...BAH.
Skulle aldrig bytt hojen om jag inte behövt långåka egenskaperna hos 10an.

636 är törstig i motorvägsfart och slöare på top i högt touring tempo.
Men en modern 600 är en mycket trevlig bekantskap.
Medans de äldre 600 kan kännas tama.

Summa: 1000cc av modernt snitt med 184hk klarar inte många i sverige att utnyttja till sin fulla potential, men på en 600 klart fler som klarar!
Jag är inte ens nära!!

H/Dimman
 
600cc

Hur vill du köra?

Kör du automat i bilen och gillar det så är en 1000 likvärdig. Behöver inte växla och ha dig. Som en eu-moppe ungefär. Bara gasa.

Vill du köra aktivt och använda sporthojen? så en 600. Då får du använda någon mer växel om du nu måste ha maxdrag hela tiden. Annars så är en 600 gott och väl fungerande för gatköra.

Är glad att jag inte valde automatväxel på min sporthoj.:D

Dal-Mausen
 
Har haft 3 R1:or i rad (01,07,08) och haft för 80 mil sedan bytt ner mig till en R6-08:a. Till saken hör att jag bytte trots att jag var störtnöjd med R1:an, ville ha variation plus att jag aldrig har haft problem med att växla och varva, snarare tvärtom.

Efter 80 mil på R6:an och styrdämpare monterad kan jag säga att jag är nöjd med valet. Den är inte bättre än R1:an men mer "alive" och underhållande. Tror det beror på vad man vill, jag vill jobba och på hojen och vara aktiv...man skall ligga över 13000 varv för att den skall må riktigt bra och då ger den mycket tillbaks i form av hanterbarhet. MEN R6-08:an har ett helt ok mellanregister som duger gott åt fiskörning med vänster armbåge på tanken.

/D.
 
Har haft 3 R1:or i rad (01,07,08) och haft för 80 mil sedan bytt ner mig till en R6-08:a. Till saken hör att jag bytte trots att jag var störtnöjd med R1:an, ville ha variation plus att jag aldrig har haft problem med att växla och varva, snarare tvärtom.

Efter 80 mil på R6:an och styrdämpare monterad kan jag säga att jag är nöjd med valet. Den är inte bättre än R1:an men mer "alive" och underhållande. Tror det beror på vad man vill, jag vill jobba och på hojen och vara aktiv...man skall ligga över 13000 varv för att den skall må riktigt bra och då ger den mycket tillbaks i form av hanterbarhet. MEN R6-08:an har ett helt ok mellanregister som duger gott åt fiskörning med vänster armbåge på tanken.

/D.

Hur många hundra varv mer än 13.000 varvar den?
 
Nåja, riktigt så illa är det inte att man måste ligga på de sista tio procenten av registret för att det ska röra på sig.

På min hornet behöver jag inte växla ner från sexan vid omkörning så länge marginalerna är någorlunda goda, inte ens i stan, och då är det från som minst 3-4k rpm jag gasar. Annars tycker jag att jag har fullt drag från cirka 7k rpm tills det är dags att växla runt 12k rpm.

Jag kan inte heller säga att jag saknar effekt längre ner i registret när det bara är att peta ner två växlar för att den ska infinna sig. Men som någon sa tidigare i tråden, är man typen som gillar att köra automatbilar så ska man kanske ha en 1000cc, eller inte sporthoj alls.
 
Hur många hundra varv mer än 13.000 varvar den?

den varvar nog mer än min 01:a å den varvar 15500rpm innan rödmarkering. har hänt ett par gånger att man ger på till 16K men de är helt i onödan de räcker gott å släppa av å vxla innan rödmarkering på 15500rpm.
 
Jag stämmer in i skönsången om 1000cc, jag har ägt bägge och tycker 1000cc var betydligt bekvämare att köra i trafiken. 600cc jag hade var man tvungen att ligga på 10000+ rpm för att ha tryck i maskinen medan 1000cc höll ett betydligt trevligare vrid som gör körningen behagligare.
 
Visst ligger det något i att 600 borgar för en mer aktiv körning. På en 1000cc kan du dra längre på växlarna så du behöver inte växla ner lika ofta när det går saktare. Det kan ju i sig va en kul sak när man är ute och kör en "bomb repa" eller nått men tänk efter om du ALLTID vill ha det så? Jag hade inga problem med varken växlandet eller varvandet på 600an när jag va ute och körde inspirarat. Men när man ska använda hojjen som transport eller dylikt så har ju 1000cc en helt annan sida! Jag tycker att en 1000cc är betydligt mer mångsidig men allt handlar ju om va man är ute efter. Är ju ingen jätte skillnad i drag mellan en 1000cc och en 600cc så du lär ju inte bli besviken på kraften..
 
Det krävs inga jävla 10000+rpm för att ha tryck i en 600, ja växlar då fan inte ner ofta när jag ska göra omkörning o de tar inte lång stund att köra om för det.

Jag ligger oftast runt 6krpm vid vanlig körning o de krävs inga växlingar alls o vill jag köra aktivt då ska de fan varvas ändå, inte fan vill ja ligga på 6krpm när jag kör bana, då ska de fan ylas om motorn.

Prova en kawa 636 -03-04, dem ska va pontenta vad jag hört...
 
Jag hade en supertung FZR 1000 och bytte till en R6a och jag är grymt nöjd. Tycker inte att det är några problem med vrid eller så och då skjussar jag en del också. Klart att man får växla mer om man vill gazza men inget jag stör mig på. Tycker R6an är så lätt och smidig. Värt att nämna är att jag endast väger 66kg.

Hade jag vägt 100+ hade det nog varit en annan femma.
 
bytte till denna säsong från en 954 till en r6a. jag ångrar det inte en sekund. visst det var betydligt mer tryck i 954an, men det finns ingenstans att utnyttja all effekt på (förutom på motorvägen men där kör jag i princip aldrig). på roliga slingiga vägar är det betydligt roligare med en 600, för att inte tala om på bana. vill du åka bekvämt med mycket vrid kan du ju köpa en twin.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top