600 vs 1000

The Svånk

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
Highland sm *såld*. Gsxr1000
Kollat lite efter ny hoj och sett att 600 ligger på samma om inte högre begagnat pris än 1000 cc :va
Först och främst gäller detta R1 och R6.
Varför betalar folk lika mkt för en 600 när man kan få en 1000 för samma pris?
Vad är fördelen med en 600?

Du tjänar väl igen det på däckkassan... :rolleyes:

Nä men, söker man kan man finna, 600 är smidigare blandannat...

Jag skulle säga att en fördel med en 600 gentemot en 1000 är det mindre smidigare formatet och lägre vikten som gör den mer hanterbar och ökar rolighetsfaktorn när det svänger. För dom som är lite korta i rocken så kan det också vara närmare till marken på en 600.
Nackdelen med en 600 är den klenare kraften i botten och mellanregistret och att det krävs relativt höga motorvarv och flitigt användande av växellådan för att komma till sin rätt. Fast en del ser det endast som en fördel.

Nisse Järnet skrev:
Försäkring! Finns färre?

Tror oxå det beror på att det finns färre av dem , men har hört att det skulle vara så gott som obetydlig skillnad i försäkringspremie.
Någon som har kollat hur mkt det skiljer ungefär ?

The Svånk skrev:
Kollat lite efter ny hoj och sett att 600 ligger på samma om inte högre begagnat pris än 1000 cc :va
Först och främst gäller detta R1 och R6.
Varför betalar folk lika mkt för en 600 när man kan få en 1000 för samma pris?
Vad är fördelen med en 600?

Priset beror väl mer på skicket än på motorstorlek.

jag har bytt ner mig från en 1000 till en 600 för att det är roligare med en 600 på banan, det går inte i 290 vilket endå bara är farligt, kan kan gasa som faan men endå så går det inte omenskligt fort.

smilee skrev:
Jag skulle säga att en fördel med en 600 gentemot en 1000 är det mindre smidigare formatet och lägre vikten som gör den mer hanterbar och ökar rolighetsfaktorn när det svänger. För dom som är lite korta i rocken så kan det också vara närmare till marken på en 600.
Nackdelen med en 600 är den klenare kraften i botten och mellanregistret och att det krävs relativt höga motorvarv och flitigt användande av växellådan för att komma till sin rätt. Fast en del ser det endast som en fördel.

Är dem verkligen mindre ?
Har fått för mig att det är nästan samma hoj bara ett par kilon och cc som skiljer.
Har hört något om det är mindre gyro effekt i 600 därför känns den lättare när det börjar svänga.

En 600:a ger dig billigare ägande..
Går inte åt lika mycket däck,billigare försäkring osv... Och ja.. Allt är relativt..

The Svånk skrev:
Har fått för mig att det är nästan samma hoj bara ett par kilon och cc som skiljer.
Har hört något om det är mindre gyro effekt i 600 därför känns den lättare när det börjar svänga.

Titta på moderna 1000cc och 600 så ser skillnaden inte så speciellt stor ut på pappret, men när du börjar köra är den det. Konstigt nog.

hermes skrev:
jag har bytt ner mig från en 1000 till en 600 för att det är roligare med en 600 på banan, det går inte i 290 vilket endå bara är farligt, kan kan gasa som faan men endå så går det inte omenskligt fort.

Ok men saknar du inte 1000cc när du kör gata , måste väl sakna botten draget eller väger köregenskaperna upp det?

CorbenDallas skrev:
Titta på moderna 1000cc och 600 så ser skillnaden inte så speciellt stor ut på pappret, men när du börjar köra är den det. Konstigt nog.

Jo det är därför det har börjat luta åt en 600 men tror jag kommer sakna mellan registret.

The Svånk skrev:
Jo det är därför det har börjat luta åt en 600 men tror jag kommer sakna mellan registret.

Det beror nog precis som du indirekt påpekar, på körstil. Själv kör jag 600 både på bana o i trafik o det räcker gott.
Har du möjlighet så prova. Det fanns en tråd här på forumet förr som en motardkille skrev när han första gången provade sporthoj. Vill minnas han testade skillnader mellan R1 o R6. Jag kan ha fel, det var ett tag sen...

The Svånk skrev:
Använd växellådan och se till att ha varv så är det inga problem. Även jag har bytt från en större till en 600. Ångrar det inte en sekund! Lite segare på bana att dra ifrån 1000-kubikarna men det innebär bara fördelar med att man måste lära sig att bromsa senare och hålla högre kurvhastighet för att komma förbi. Jag bytte för att jag hittade en relativt billig försäkring och för att det blir mer "köra" hoj både på väg och på bana med en 600.
För övrigt har R6an högre mankhöjd än R1an. Fast det är kanske hästar som mäts i mankhöjd!? Nåja, du fattar säkert!

The Svånk skrev:
Ok men saknar du inte 1000cc när du kör gata , måste väl sakna botten draget eller väger köregenskaperna upp det?
oj det gör jag. men jag her alltid haft tunga hojar med muvket vrid så jag tänkte ge 600 en chans, men mycket handlar det om tyck och smak.

När jag skulle köpa ny hoj ifjol stod valet mellan R1:an och R6:an, 6:an är mer lättkörd på bana medans 1:an kräver invänjning. På gata är absolut 1:an roligare. Försäkringen fick då avgöra, det skiljde inte ens 1 kr i försäkring till 6:ans fördel. Mitt val blev då en R1:a, något jag inte ångrar.

The Svånk skrev:
Skillnaden upplevs som betydligt större än vad specarna visar. Med avseende på vikten alltså. 600orna är mycket smidigare.

Om du kommer att sakna vridet eller ej beror mest på dig själv. Vissa gillar motorkaraktären på R1-vis och andra gillar det på R6-vis. Personligen gillar jag båda varianterna. Men strunta du i vad vi gillar. Testa en av varje och välj den som passar dig och det du skall ha den till bäst.

Edit: det finns ju 750 också om du kan tänka dig en Suzuki. De är helt enkelt grymmast :hej

Last edited:
Mina åskiter..

600cc är "små" och smidiga (även om årets literhojar verkligen lirar i samma liga) betydligt sämre kraft i låg- och mellanregister vilket gör att man får varva duktigt för att få fart på grejorna. Kör du dessutom med skjuts (om du tänkt det) så blir den lite mer lidande då man får växla flitigt och hålla varvet uppe. En 600cc går ju absolut inte dåligt, behöver bara mer varv för att få den där riktiga skjutet, den kommer betydligt senare på varvräknaren än sin storebror.

1000cc, du får en något elakare hoj att köra och den är inte lika förlåtande som en 600cc att köra, i gengäld så har du ett helt annat botten- mellan mos för att inte tala om klippet på toppen. Här behöver du sällan växla ner, bara vrida på rullen så sticker hojen.

Vore lättare att veta om vi pratar om en äldre Yzf 600 eller en R1? Eller pratar vi årets Fireblade mot sin lillebror Cbr600RR?

Jag personligen tycker inte det är någon sån där jätte skillnad i försäkring, båda går ju i fkl 7 och hur man än väljer så blir det DYRT, håller inte med om att en 600cc är billigare om vi pratar samma årsmodell.

Jag skulle lätt vilja ha en 600cc på bana, skulle jag ha hojen till allt annat (pendla, toura, nån bandag, favovägen osv) skulle välja en 1000cc, man vinner på det i längden och får lite mindre hysterisk körning (dvs sitta och jaga varv hela tiden). Detta betyder inte att en 600c är ett dåligt val, hell no! Det är bara min egen erfarenhet och vad jag tycker.

Blev du något klokare? Svårt val men helt beroende på dina tidigare erfarenheter av hojar och vad du vill få ut av ditt åkande, där i ligger svaret.

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...