600 rookie... Slirkoppling eller inte?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har knappt kört hojen mer än lite på gata.

Testade dock att bromsa lite från 100, 150 och 200. Och känner att det "beter sig" en del där bak om man försöker hålla upp varvet "inför kurva".

Vill man på en 600 ha sliris, eller räcker det med att lära sig ha koll på vänsterfingrarna?

Dukken åkte jag utan nåt sånt, men jag satsar på att kapa både 2 o 5 sekunder på det tempot inom en överskådlig framtid.

Jag hade inte slirkoppling på förra sexan, men har det på nya, och den nya slingrar lite mindre under hårda inbromsningar, men det kan nog lika mycket bero på andra gaffelvinklar mm. Kanske att man får en mer kontrollerad motorbroms, mer konstant, med slirkoppling, och man behöver inte oroa sig för att dumpa kopplingen vid fel tillfälle under inbromsningen, dvs man kan fokusera på banan, folk runt omkring och bromsningen istället för att kolla på hastigheten också.

Men dom som kör fort har helt säkert helt andra åsikter :hihi

Raktframbromsningar känns som ett mindre problem, får la kasa lite sidled om det vill. Men Torparn t.ex är ju rätt spännande med mkt motorbroms (*veta*).

Nån "snabb" som har input?

Är QS en högre prioriterad investering? Eller är tom däck och fler träningar en bättre investering för en noob som moi?

Man börjar med att skruva upp tomgången till runt 3000v/m. Det är nog det första man ska testa om man har problem med för mycket motorbroms.

Mellangasar du i inbromsningarna? Lär dig behärska det till fullo och lägg pengarna på en start till B-racet på Sviestad istället. Det är att tävla du blir snabb av!

Mellangasar du i inbromsningarna? Lär dig behärska det till fullo och lägg pengarna på en start till B-racet på Sviestad istället. Det är att tävla du blir snabb av!

Aldrig mellangasat förut.. Känns som jag drar i bromsen om man ska vrida rullen samtidigt. Kanske får lära mig det då :). Lära sig nåt nytt!

Jag tycker slirkoppling är superbra och kan väl räknas som en relativt snabb förare.. Eller var iallfall :)

QS är prio ett, slirkoppling nr2. Slirkoppling kan ställa till det lite med starter, jag hade ex. kitkoppling i min ZX10a för att original inte funkar bra till både starter och till slir så att säga. Så snåla inte när du handlar.

Lycka till!

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk

Man börjar med att skruva upp tomgången till runt 3000v/m. Det är nog det första man ska testa om man har problem med för mycket motorbroms.

Ett bra tips! Om det går! Djävlar vad jag letade efter tomgångsskruven när jag köpte ny R6:a 2006!!!!:)

Aldrig mellangasat förut.. Känns som jag drar i bromsen om man ska vrida rullen samtidigt. Kanske får lära mig det då :). Lära sig nåt nytt!

En bra kunskap att ha med sig. Och släpp ut kopplingen lite långsammare, det hjälper också mot bakhjulsstuds.

Last edited:
Ett bra tips! Om det går! Djävlar vad jag letade efter tomgångsskruven när jag köpte ny R6:a 2006!!!!:)

En bra kunskap att ha med sig. Och släpp ut kopplingen lite långsammare, det hjälper också mot bakhjulsstuds.

Det är en Honda, klart det går att skruva tomgång ;)! Var nere i helgen och rev bakhjul och lite sånt, skulle testa med ett annat hjul och se om vibrationerna försvann, men det blev aldrig av. Gjorde rent massa och smörjde upp saker och så iaf så nåt blev det gjort. Men det slog mig verkligen hur underbart lätt det är att skruva med Hondor. Precis som med KTM så funkar det liksom bara.. (Familjens Suzuki ska fan bytas bort till en Honda den med :mad:)

Mjuka kopplingsfingrar har jag lärt mig hyfsat. Har ju "lärt mig" köra (om jag nu gjort det :va) på liter-twin, så det där med motorbroms fick man tampas med tidigt. Kände mer att det kanske underlättade rejält för varvtiderna nu när klockan kommer med i bilden om man fick fokusera 100% på broms, kurva och er andra idioter.. Och slippa det där med ett fladdrande bakhjul.

Men jag ska lära mig från scratch.. Lär ju inte åka ifrån Backlund på ett tag iaf :(

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8